Dos Aguas. La Sierra del Ave

December 22, 2021
December 2021

near Dos Aguas, Valencia (España)

DOS AGUAS. LA SERRA DE L'AVE.

Descripció:

La Serra de l'Ave constitueix la prolongació cap a l'Est de la Serra Martés, separades per la Mola de l'Oro. I en la seua continuació cap a Llevant trobem els plegaments del Caballó, la Colaita i Matamón, que formen un xicotet anticlinal que descendeix a la plana quaternària de la Ribera.
Delimitada pel Riu Magre al Nord i el Xúquer al Sud, constitueix una excel•lent fita per a observar l'entorn que ens brinda al Nord les muntanyes de Bunyol i Chiva. València amb el seu núvol de contaminació. A l'est l'Albufera i la mar Mediterrània.
I al sud el Massís del Caroche, i La Muela de Cortes.

Itinerari:

Des del mateix poble de Dos Aigües, partint de la Font Nova, que es troba, al costat de la carretera, a mà dreta si venim de Montroi. o si venim de Macastre, a l'esquerra, prenem un caminet asfaltat, antic camí de Macastre, que pujant passa al costat del safareig, i en unes corbes ens porta fins a una última casa.
El camí contínua per la part de l'esquerra de la casa, i es transforma en camí de ferradura, a trams empedrat, però bastant deteriorat..
En primer terme al cap d'un quart hora aproximadament, passarem pels PILONS DE LA GARITA, des d' on podrem fer la foto del poble i la serra que l'envolta i protegeix des de ponent, el TURÓ MADROÑAL i L'OMBRIA.
Una vegada passats els PILONS DE LA GARITA, seguirem en direcció nord-est per la senda, a la recerca d'una torre de línia elèctrica que trobarem a la part alta d'una lloma.
Deixant la torre a la nostra esquerra, i superant un xicotet barranc, seguirem per una senda ben marcada que creua per unes crestes que es queden a la dreta.
Estem en el vessant nord de la serra, des d' on contemplem els pobles de Yátova, Macastre, Bunyol i Alborache. I a no ser per la boira que en el dia d'ahir s'estenia cap a llevant, haguérem vist València i la Calderona al Nord, i l'Albufera i la mar Mediterrània a l'est.
Passarem per la FONT DEL FURGACHO, que naix en la COVA DEL FARDACHO a uns 14 m de profunditat. Em sembla que "Furgacho" i "Fardatxo" són dos vocables diferents, sonen molt similar i possiblement la seua intenció és significar el mateix.

Des de la font, la senda ascendeix en diagonal cap al cim, a 952 m, on ens trobem una caseta de vigilància forestal i la fita del vèrtex geodèsic de tercer ordre, amb uns escalons de ferro o grapes per a grimpar.

La vista de 360º és completa i espectacular. Ahir la boira cobria tota la part de l'Est, però la resta es podia gaudir: la columna del vapor d'aigua de la nuclear al lluny, La muela de Cortes, la serra *Martés i l'embassament de Forata.
El descens el fem per la pista asfaltada que troba a la part Sud del cim. Una pista que en prolongat descens ens baixa ràpidament fins a la part plana. Prenem una senda a la dreta, que salvant un parell de barrancs ens porta a la mateixa torre de conducció elèctrica que havíem visitat en la nostra pujada.
Des d'ací girant a l'esquerra, i pel mateix camí de pujada passem de nou pels PILONS DE LA GARITA, i zigzaguejant pel camí empedrat anem perdent altura, fins a arribar al mateix punt d'inici a Dos Aguas.