Door natuurpad Lovenhoek en Pulderbos

Photo ofDoor natuurpad Lovenhoek en Pulderbos Photo ofDoor natuurpad Lovenhoek en Pulderbos Photo ofDoor natuurpad Lovenhoek en Pulderbos

January 3, 2021
January 2021

near Kleineheide, Flanders (Belgique)

De eerste wandeling van het nieuwe jaar brengt me naar de omgeving van Vorselaar. In 2017 werd het natuurpad Lovenhoek uitgeroepen tot wandeling van het jaar in de provincie Antwerpen. Een kleine verkenningstocht door dit broekbos maakt meteen duidelijk waarom. De omgeving van Pulderbos dient als verlengstuk van deze wandeling en hier gaat het voornamelijk door landbouwgebied.

Wanneer ik op deze frisse zondagochtend rond tien uur 's ochtends arriveer om mijn wagen te parkeren (bij de straat Boskant), zijn er al verscheidene voertuigen geparkeerd. Dit wandelgebied is dus populair en de eerste kilometers vertellen meteen waarom. Enkele beken worden gekruist met behulp van fraaie knuppelpaden en de variëteit in het broekbos is groot: plassen, beken, loofbomen, naaldbomen, ruigtes, houtkanten en heide vind je allemaal bij elkaar gepropt. De eerste kilometers zijn ontegensprekelijk ook de mooiste om te doen. Een beetje verder gaat het naar Zegbroek en dat betekent dus dat de eerste kilometers eerder drassig zijn. Dat valt nog verrassend goed mee omdat paden zijn uitgerust met gemalen bakstenen die het modder wat weghouden.

Na drie kilometer gaat het vooral door landbouwgebied langs onverharde, brede veldwegen. Minpunt is wel dat hier soms ook wat langere stukken lopen langs verharde wegen. Dit zijn weliswaar verkeersarme wegen, maar dit zijn wel de minst leuke stukken op deze wandeling. Gelukkig zitten er wel bosrijke intermezzo's bij zoals de passage door een bos tussen kilometer vier en vijf. Daarna gaan de volgende kilometers opnieuw voornamelijk langs brede veldwegen - die de verschillende weilanden scheiden - en langere stukken verhard wegdek. Desondanks is de natuur nooit veraf. Hier tref ik rond kilometer acht ook de Veertien Kapellekens aan wat wel een mooie gelegenheid is om even halt te houden.

Net voor kilometer tien trek ik opnieuw het bos in om terug aansluiting te vinden bij het natuurpad Lovenhoek wat een wandeling is van ruim vijf kilometer als je enkel die wil doen. De brede dreef moet op minder van mijn enthousiasme rekenen dan de kronkelende paadjes in de waterrijke omgeving bij het begin van de wandeling. Hier en daar tref ik aan de zijkanten wel een brede beek aan. Na ruim twaalf kilometer is de wandeling afgerond.

Het natuurpad Lovenhoek is zeker en vast de moeite, maar het verlengstuk erna kan minder op mijn enthousiasme rekenen. Het gaat veelal door landbouwgebied langs veldwegen en verharde wegen. Wel rustig, maar niet bijster interessant. Het was echter twee weken geleden dat ik nog wandelde en als zondagswandeling was dit extra stuk voor mij zeker welkom. Op een ander moment zou ik er minder gunstig over spreken.

Veertien kapellekes

We kunnen met vrij grote zekerheid stellen dat de kapellengroep ‘De Veertien Kapellekens’, waarnaar ook een straat werd vernoemd, werd opgericht in 1860 door landbouwer Petrus Verhaert. Die man maaide medio 19e eeuw met een zeis in zijn been. Hij kreeg de raad om het gewonde been regelmatig in de beerput te hangen zodat het goed zou genezen. Tijdens het genezingsproces beloofde Petrus dat, als hij zijn been zou mogen behouden, hij uit dankbaarheid voor zijn genezing een kruisweg zou (laten) bouwen. Eigenlijk tellen we niet 14 maar 15 kapellen. In de Onze-Lieve-Vrouwekapel, toegewijd aan Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Weeën, aan de noordzijde, bevindt zich de eerste statie van de kruisweg, die vervolgt in een rij van 13 pijlerkapelletjes met een bidbankje ervoor. Aan de zuidkant vinden we een kapel die ‘de Calvarieberg’ wordt genoemd. De kruisweg werd ‘ingesteld’ door ZEH G. Wils, destijds pastoor van Vorselaar (° Meerhout, 16 februari 1789 - + Vorselaar, 9 juli 1863) en in oktober 1860 ingewijd door de Eerwaarde Paters Redemptoristen. Op dit moment zijn de Veertien Kapellekens eigendom van de Kerkfabriek van Vorselaar. Begin jaren ’90 werden ze grondig gerestaureerd. Bij Ministerieel Besluit van 14 december 2004 werden ze als monument beschermd omwille van hun historische en volkskundige waarde. VVV-Toerisme Vorselaar vzw plaatste i.s.m. de Heemkundige Kring 'Joris Matheussen', het gemeentebestuur en de kerkfabriek infoborden bij de belangrijkste erfgoedelementen van Vorselaar. Op de zogenaamde 'erfgoedborden' staat achtergrondinformatie en geschiedenis van de monumenten of bezienswaardigheden. Ook bij de 14 Kapellekens werd er een erfgoedbord geplaatst. Bron: https://www.vorselaar.be/toerisme/ontdekken/bezienswaardigheden/14-kapellekens

Kapel Lovenhoek

Dit is een kapel die dateert uit circa 1900.

• Photo of michielbe
    michielbe Aug 11, 2021

Exact zoals de omschrijving het aankondigde van mooiheid.
    Duidelijk volgbaar met mooie stukken maar ook saaiere stukken.