Door het natuurpark Furfooz en de Vallei van de Lesse

Photo ofDoor het natuurpark Furfooz en de Vallei van de Lesse Photo ofDoor het natuurpark Furfooz en de Vallei van de Lesse Photo ofDoor het natuurpark Furfooz en de Vallei van de Lesse

May 2, 2021
May 2021

near Gendron, Wallonia (Belgique)

De omgeving van Dinant is een klein wandelparadijs met het natuurpark Furfooz als lokale hoofdplaats. Deze omgeving biedt voor ieder wat wils en weet beslist iedereen te boeien. Koppel daar nog een sportief stuk langs de Lesse bij en een sprookjesachtig kasteel en je hebt een erg volledige wandeling.

Om meteen met de deur in huis te vallen (en daarom ook in het vet): op het moment van schrijven dien je op voorhand een ticket te reserveren voor het natuurpark Furfooz. Een ticket kost vijf euro en er zijn maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar per tijdsslot van een half uur. Met andere woorden: als je een uitstap plant naar dit park, kan je best één dag op voorhand een ticket reserveren. Bovendien zijn honden ook niet toegelaten, maar vreemd genoeg zag ik meer dan genoeg trouwe viervoeters in het park. Ik weet dus niet hoe nauwgezet hier wordt op toegekeken.

De startplek van deze wandeling is de kerk van Gendroz, maar het aantal parkeerplaatsen is hier erg beperkt. Zie je het niet zitten om hier te parkeren, zijn er meer dan voldoende alternatieven: het station van Gendroz (waar vlak ernaast eveneens een grote parking is voor een zaak die kajaks verhuurt), het park van Furfooz of het kasteel van Vêves. Voor de laatste twee geldt dat de parking ook dikwijls volzet is, maar hier is in ieder geval meer plaats om te parkeren dan bij het kerkje van Gendroz.

De wandeling laat er in het begin geen gras over groeien en gaat na een kilometer al spectaculair naar beneden waar de Vallei van de Lesse op me wacht. Daar staat ook de grootste hindernis van de dag op het programmaboekje. Er is namelijk een ladder van ongeveer anderhalve meter die me op een hoger gelegen rots brengt. Gemakkelijk, ware het niet dat de ladder met zin voor cynisme is gebouwd en de uiteindes torenen amper boven de rots uit. Er is dus met andere woorden geen mogelijkheid om de ladder vast te houden wanneer je op de rots bent. De rots zelf is bovendien glad en is ook geen struik of iets anders om je rechts te houden op deze schuin hellende rots. Niet ideaal dus om met (kleine) kinderen te doen of een wat grotere hond. Je wil je oogappel echt niet van deze rots zien afdonderen.

Het stuk erna is de meest uitdagende passage van de wandeling met een rotsachtige bodem die geaccidenteerd naast de Lesse loopt en soms toch wat voorzichtigheid vraagt. Anderzijds is dit echt wel een magnifiek stukje om te wandelen. Begin mei zag ik in de Lesse enkel nog maar vissers en schitterden de beruchte kajaks enkel in afwezigheid. Soms gaat het plots fel omhoog met behulp van enkele trappen, maar gaandeweg wordt het pad naast de Lesse een stuk breder en gemakkelijker om te bewandelen. Op dit stuk kwam ik amper wandelaars tegen en ondanks de aanwezigheid van een spoorlijn - die parallel met de Lesse loopt - had ik nauwelijks last van voorbij razende treinen.

Na drie kilometer is het even opletten, want bij de spoorwegbrug dien je naar links te stappen om zo onder de spoorwegbrug verder te gaan. Het landschap wordt hierna wat meer open en een groen tapijt van planten maakt duidelijk dat de vallei in bloei staat. Wanneer ik richting het station van Gendroz stap, kom ik gestaag meer wandelaars tegen en de reden waarom wordt snel duidelijk: links zie ik namelijk een enorme camping die in dit weekend bijna volzet is.

Het tweede deel van de wandeling breekt nu aan en gaat richting het natuurpark Furfooz. Eerst moet ik het noodzakelijk kwaad overwinnen dat Rue du Pirli heet. Dit is een wat grotere weg, maar toen ik erlangs stapte was die eigenlijk verbazingwekkend rustig. Na een paar honderd meter is het woord terug aan de natuur, want dan mag ik ruim honderd meter stijgen door het bos. De hellingsgraad oogt op papier indrukwekkender dan dat ie in werkelijkheid is en met een rustig tempo - en toch ook wel een paar zweetparels - mag het geen probleem zijn om boven te geraken. Hier krijg ik een groen landschap van de omgeving gepresenteerd. De weg naar het natuurpark gaat via een landbouwweg en daarna een verharde weg.

Bij de ingang van park toon ik mijn gereserveerde ticket en de loketbediende maakte er geen punt van dat ik iets na twaalf uur 's middags passeerde hoewel ik om half twaalf had gereserveerd. Ik weet niet hoe tolerant men is met tijdssloten, maar ik kan me inbeelden dat hier geen uren verschil op moet zitten. Over het natuurpark zelf kan ik vrij kort zijn: dat is fantastisch. Enkele bezienswaardigheden zoals de Romeinse thermen, een mooi panorama over de omgeving, een spectaculaire ravijnafdaling die zigzaggend naar beneden gaat en enkele mooie rotsgaten. Hier raad ik aan om rustig de tijd te nemen om alles te bezoeken. Wat verder is er een openlucht bar voor de nodige verfrissingen en ook een toilet.

Via een brede grindweg en even later door bos gaat het naar de volgende bezienswaardigheid: het rotsmassief van Les Aiguilles de Chaleux. De weg er naartoe verloopt via een brug die naast de spoorweglijn loopt. De rotsen zijn uiteraard een fraai plaatje, maar er is ook La Plage de Chaleux. Geen Spaanse costa, maar wel een uitstekende plek om even halt te houden op een klein kiezelstrandje aan de Lesse. Dat is misschien een goed idee, want aan de overkant is er de zwaarste beklimming van de dag. Eerst moet er andermaal een brug worden overgestoken om de overkant te bereiken.

De beklimming kent ongeveer honderdtwintig hoogtemeters, maar wel verspreid over een dikke halve kilometer en mag zich dus als helling een middenmotor noemen. Ik heb die zelf in één ruk naar boven gedaan, maar dat kostte me toch wel wat zweetwerk. Wat verder is er het prachtige uitkijkpunt La Chandelle dat uitkijkt over de Vallei van de Lesse en dan is al dat klimleed snel vergeten. Even ervoor kan je ook een uitstapje maken naar Les Aiguilles - populair bij de rotsklimmers onder ons - maar dat heb ik zelf niet gedaan.

Het derde en laatste gedeelte van de wandeling is helaas minder bejubelend. Dit gedeelte staat in het teken van het sprookjesachtige kasteel van Vêves. Je kan dit combineren met het natuurpark Furfooz en dan kost een duoticket negen euro. Zelf hield ik het echter bij één ticket voor het park zelf. De weg naar het kasteel verloopt grotendeels over verharde wegen en landbouwwegen. De landbouwwegen zijn uiteraard leuker om te doen, zeker nu de velden volstaan met koolzaad dat nu volop aan het bloeien is. Het zorgt voor een geelgroen lappendeken rondom de velden. De ruim twee kilometer langs landbouwwegen wordt daarna gevolgd door twee kilometer verharde wegen.

Onderweg staat het kasteel van Vêves dat eveneens over een klein domein beschikt. De vijf spitse torens zijn overigens een mooi stukje architectuur. Ik stopte er even om een fotostop te nemen, maar het kasteel zelf bezocht ik dus niet. Op de laatste kilometer verhard wegdek gaat het nog behoorlijk naar boven, maar is toch vrij vlot te doen door het verhard wegdek. Dan duikt de wandeling een landbouwweg in die snel overgaat in een holle weg. Een holle weg die vaak wordt gefrequenteerd door paarden, want het was al snel duidelijk dat sommige delen op de weg volledig waren kapotgelopen door hoeven. Met wat improvisatiewerk was het echter geen probleem om voorbij deze modderstroken te geraken. Dan waren de uitwerpselen een groter probleem... Na de holle weg was het nog even stappen om na 21 kilometer opnieuw de kerk van Gendroz te bereiken.

Dit is een fantastische wandeling die helaas op een kleine anti-climax eindigt door de wat saaiere kilometers langs landbouwwegen en verhard wegdek op het einde. De eerste zestien kilometers zijn echter een rasechte topper met een magnifieke passage langs de Vallei van de Lesse en erg tof bezoek aan het natuurpark van Furfooz met tal van bezienswaardigheden. Het kasteel van Vêves is dan een mooie afsluiter voor deze wandeling. Houd er wel rekening mee dat je (tijdig) moet reserveren voor het park van Furfooz (en dat het vijf euro kost) en dat er bij het begin van de wandeling een lastige hindernis is met een ladder die eindigt op een schuin hellende rots. Daarom toch uitkijken wanneer je deze wandeling wil doen met hond en/of kinderen. Sowieso is deze wandeling af te raden bij (of na) regenweer door het rotsachtige parcours bij de Vallei van de Lesse.

De Lesse (zeer zelden ook de Lesder genoemd) is een zijrivier van de Maas. Zij ontspringt op een hoogte van 480 meter in Ochamps, een deelgemeente van Libin in de Belgische provincie Luxemburg op het Ardens plateau. Een deel van de rivier maakt deel uit van het Parc National Lesse et Lomme. Zij kent vooral in de bovenloop een vrij groot verval om uit te monden in de Maas bij Anseremme op een hoogte van ongeveer 100 meter. Aan het "Gouffre de Belvaux" gaat de Lesse ondergronds (een 'karstrivier') om via de Grotten van Han, een paar kilometer verder terug aan de oppervlakte te komen in Han-sur-Lesse, gemeente Rochefort. De Lhomme, als belangrijkste zijrivier, mondt uit in de Lesse te Éprave. Vanaf Wanlin verlaat de Lesse de Famenne depressie. De laatste 20 kilometers van haar loop, van Houyet tot de monding in de Maas, zijn zeer geschikt voor het varen met een kano. Onderweg vaart men langs het Kasteel van Walzin, hoog op een rotspunt boven de rivier gelegen, en het nationaal park van Furfooz. De precieze loop van de Lesse in de Grotten van Han werd pas aan het eind van de 20e eeuw ontdekt. In de vallei van de Lesse werd ook de laagste temperatuur ooit gemeten in België: –30,1 °C op 20 januari 1940.

Zicht op de Lesse

Spoorwegbrug over de Lesse

Vallei van de Lesse

De Vallei van de Lesse is gelegen in het groene hart van de Ardennen en staat bekend om de kastelen, grotten, en nog veel meer attracties. De bekendste attractie van dit deel van de Ardennen zijn de sprookjesachtige Grotten van Han. U maakt er een ondergrondse reis van ongeveer 3 kilometer door een fantastische wereld. Ook het kleinere broertje van Han, de grotten van Lorette-Rochefort, zijn leuk om te bezoeken. Maar de streek heeft nog veel meer te bieden zoals heerlijke bieren en kazen. En wat te denken van de goede hotels en restaurants die de basis vormen voor een heerlijke vakantie. Aan alles is gedacht zodat de Vallei van de Lesse ideaal is voor een vakantie met het hele gezin.

Brug over een beekje

PictographThermal waters Altitude 511 ft

Romeinse thermen

p de helling van het plateau van Furfooz bevinden zich Romeinse baden (gebouwd in de 3e eeuw na Christus). Het gebouw omvat traditionele Romeinse baden, bestaande uit een zaal met een warm bad (caldarium), een lauw bad (tepidarium), en een zaal met een koud bad (frigidarium). De grote zaal wordt verwarmd door een ‘hypocaustum’, de voorvader van de centrale verwarming. De verwarming werd geleverd door een gewelfde open haard aan de buitenkant van het gebouw De verkregen warme lucht circuleerde in de ruimte onder de verwarmde zalen. Rook en hete lucht ontsnapten via leidingen in de muren. We stellen nog regelmatig de thermen in gebruik voor het publiek.

Kalkrijke graslanden

Panorama over de omgeving

Ravijnafdaling tussen rotsen

PictographCave Altitude 388 ft

Chantoir des Nutons

Deze grot bevindt zich in het park van Furfooz en is één van de parels van het Waalse natuurlijk erfgoed. Het heeft een kleine veranda verborgen onder de puinhelling van de enorme steile kalkstenen muur die het plateau verbindt met de rand van de Lesse.

PictographCave Altitude 346 ft

De naam van deze grot is ontleend aan een daargevonden bot, een voorhoofdsbeen van een oermens.

Spoorwegbrug over de Lesse

PictographSummit Altitude 331 ft

Les Aiguilles de Chaleux

Les Aiguilles de Chaleux is een kalksteenmassief waarvan de kleur varieert van parelgrijs over donkergrijs tot zwart. De site is opmerkelijk, niet alleen vanuit esthetisch oogpunt, maar ook op archeologisch, geologisch en botanisch vlak is de site interessant. Hij is geklasseerd als Uitzonderlijk Waals Erfgoed. De rots wordt beschouwd als een van de mooiste kliffen van België en staat in de rivier de Lesse. Ook klimliefhebbers kunnen er hun hart ophalen, behalve dan op het gedeelte 'La Chandelle', waar klimmen strikt verboden is.

La Plage de Chaleux

Uitkijkpunt La Chandelle

PictographFlora Altitude 706 ft

Koolzaad in bloei

PictographCastle Altitude 525 ft

Kasteel van Vêves

Het kasteel van Vêves is een kasteel in Houyet in de Belgische provincie Namen, op een hoogte nabij het dorp Celles. Het is sinds de 12e eeuw in het bezit van de familie Beaufort en heeft zijn middeleeuwse vorm in essentie bewaard. Hofmeier Pepijn van Herstal vestigde een villa op de plek langs de weg tussen Dinant en Rochefort. Deze versterking werd door zijn opvolgers uitgebouwd en kwam vervolgens in handen van de heren van Celles. In de 12e eeuw verwierf Wouter van Beaufort de heerlijkheid door zijn huwelijk met Ode van Bretagne. Diens kasteel brandde in 1200 af maar werd door zijn nazaten tegen 1230 heropgebouwd. Dat was opnieuw nodig na een verwoesting door de Dinantezen in 1410. Het kasteel behield zijn militaire functie tot het einde van de middeleeuwen en werd dan in de renaissance en in latere eeuwen verbouwd: kantelen verdwenen, puntdaken werden toegevoegd en schietgaten werden vergroot tot vensters. In 1609 plaatste de baron van Celles in de kasteelkapel van Vêves een Mariabeeldje uit aardewerk dat door een houthakker in een eik was aangetroffen. Het trok bedevaarders aan, waarna de kasteelheren het onderbrachten in een nieuwe kerk op de plek van de eik, de Église Notre-Dame de Foy in Foy-Notre-Dame. Onder de Franse Revolutie leed het bouwwerk in 1793 schade, die door de eigenaars de Liedekerke de Beaufort werd hersteld. Graaf Hadelin de Liedekerke Beaufort, een vooraanstaand politicus, was de laatste van de familie die het kasteel effectief bewoonde. Zijn zoon en kleinzoon bleven het echter in stand houden. De laatste richtte een vzw op met het oog op openstelling voor het publiek, wat gerealiseerd werd na een restauratiecampagne in 1969-1979 onder Christian de Liedekerke de Beaufort. Het kasteel, gelegen boven het dorp op een met gras begroeide heuvel, heeft zware muren, ronde torens en hoge vensters. De onregelmatige vorm volgt de rots waarop het is gebouwd. Een 16e-eeuwse vakwerkgalerij kijkt uit op een geheel omsloten binnenplaats. De vleugel ertegenover heeft een gevel in rode baksteen in Lodewijk XV-stijl. Delen van het interieur, zoals de enorme middeleeuwse keukens, zijn robuust, terwijl de familievertrekken in latere eeuwen verfijnder zijn ingericht. Er zijn 18e-eeuwse meubels, schilderijen en porselein te zien. De gerestaureerde wapenzaal heeft nog tal van oorspronkelijke elementen, waaronder de haard, het plafond en de zandstenen vloer waarin een mozaïek met wapenschilden is verwerkt. De hoofdtoren, 8 meter breed en 36 meter hoog, behoort tot de oudste delen van het kasteel.

Foto van landschap

Saint-Clémentkerk van Gendroz

De huidige kerk werd in 1861 gebouwd op de plaats van een oude kapel. Het interieur werd in 1955 gerestaureerd met veel geld van de parochie. Voor de oorlog van 1940 waren er 2 klokken met een gewicht van 445 kg en 220 kg. De grote klok werd tijdens de bezetting door de Duitsers in beslag genomen (om hem te herschikken, wat het lot was dat vaak was voorbehouden aan klokken tijdens de Tweede Wereldoorlog) en in 1950 vervangen door een openbare inschrijving. De kerk bevindt zich op de kruising van Rue de la Chapelle du Comte en Rue de Gendron.