Door de vallei van de Ruisseau d’Asse

Photo ofDoor de vallei van de Ruisseau d’Asse Photo ofDoor de vallei van de Ruisseau d’Asse Photo ofDoor de vallei van de Ruisseau d’Asse

April 28, 2024
April 2024

near Julémont, Валонія (Belgique)

Het Land van Herve is één van mijn favoriete wandelregio's in België en biedt steeds een mooi recept aan van graslanden, bos en weidse landschappen. Maar dat het soms ook anders kan bewijst deze wandeling van Wandelgids Zuid-Limburg.

De wandeling begint bij het kleine dorpje Julemont waar naar goede gewoonte de kerk als startpunt fungeert. Er is hier echter niet veel parkeerplaats en ik parkeer mijn wagen een beetje verder in de berm op de hoofdweg waar men momenteel aan het werken is. De aanlooproute duurt verrassend lang, want in een lang uitgerekte daling duurt het bijna twee kilometer tot ik verharde wegen mag inruilen voor een veldpad. Op een tweesporig tractorpad gaat het eerst langs velden en daarna door bos. Een bordje met een paarse driehoek kondigt aan dat deze route ook dient als trailrun en die trailrunners kunnen weer naar hartenlust door modder spartelen. Waar mogelijk probeer ik zelf deze bruine smurrie te vermijden.

Velden gaan langzaam over naar bos en het hoogtepunt bevindt zich na ruim 2,5 kilometer bij de schilderachtige vallei van de Ruisseau d’Asse waar een klein bruggetje de show steelt in deze prachtige vallei. Dat ik bijna twee kilometer asfalt aan het verteren was, is ogenblikkelijk vergeten. Via het bos van Mortroux beland ik bij het gelijknamige dorp waar ik andermaal betonweggetjes voor mijn wandelkiezen krijg. Het leuke veldpaadje dat daarop volgt, brengt een beetje diversiteit aan het programma. In Mortroux vindt er een kleine rommelmarkt plaats en rommel krijg ik ook geserveerd bij de volgende kilometers. Er volgt namelijk een klim naar Neufchateau. Een nieuw kasteel krijg ik niet te zien, wel twee kilometers over asfalt en dit is toch wel het dieptepunt van deze wandeling.

Na mijn passage door het dorpscentrum van Neufchateau mag ik voor de eerste keer door een weiland wandelen, maar in tegenstelling tot bij andere wandelingen zijn deze passages opvallend kort. Het grasland gaat over in een bospad dat me naar een plaatselijk plateau loodst waar ik een uitzicht heb op de mijn van Blegny. Als deze wandeling wel één ding goed doet, zijn het toch wel de vergezichten en in het midden van de wandeling zijn die zeker de moeite waard. Daarna gaat het opnieuw over asfalt om na bijna tien kilometer een tweede keer door grasland te stappen. Een mooie single-track door het bos is al even snel verdwenen als die kwam en ik bevind me even later op een wat drukkere autoweg. Die volg ik zeshonderd meter om tot bij een mooi stukje natuur te komen.

Na elf kilometer steek ik namelijk een beek over waar een lang graspad me gestaag naar boven leidt. Op deze wandeling kom ik toch best wel veel wandelaars tegen, maar dat is hier absoluut niet het geval. Uiteraard volgt er dan opnieuw een kort stukje autoweg om na bijna twaalf kilometer vergast te worden met de steilste klim van de dag. Een holle weg fungeert eveneens als een kleine beek waar ook de modder weelderig tiert. Misschien niet iedereens smaak, maar dit vind ik wandelen op zijn mooist. Na de klim begin ik opnieuw aan een daling, deze keer door bos en langs veldwegen waar ik andermaal mooie vergezichten welkom mag heten. Dit is het langste stukje natuur op deze wandeling, maar zelfs dan duurt het nooit erg lang vooraleer ik mijn voeten terugvind op geasfalteerde wegen. En die wegen zie ik verschijnen na bijna 14,5 kilometer

Bij de laatste anderhalve kilometer wacht er nog een klim die eerst over een dubbelsporig pad gaat en later een klein bospad. De holle weg wordt versierd met heel veel groen en dat geeft deze wandeling toch wel cachet. Ik geniet voor zolang dat kan, want de laatste kilometer bestaat - hoe kan het ook bijna anders - uit autowegen die me terug naar de kerk van Julemont brengen. Dat doe ik met grote pas, want de asfalt ben ik nu toch wel beu. Na bijna drie uur wandelen, zit de wandeling erop waar ik toch met gemengde gevoelens op deze wandeling terugblik.

Dit traject voelt aan als een gemiste kans. Er zijn absoluut mooie stukken te vinden op deze route zoals de schilderachtige beekvallei van Ruisseau d’Asse of de mooie bospaadjes die ook worden gebruikt voor de GRP 563 Tour du Pays de Herve. Toch zijn het de vele asfaltwegen die ik me voor de geest haal op deze wandeling met de overgang tussen Mortroux en Neufchateau als dieptepunt. Hoewel deze wandeling zeker een deftige wandeling is, zijn er toch (veel) mooiere wandelingen te vinden in het Land van Herve.