Door de groene rand: Sint-Pieters-Leeuw

March 8, 2023
March 2023

near Volsem, Wallonia (Belgique)

Routebeschrijving
Door de groene rand: Sint-Pieters-Leeuw
tart de wandeling op de parking van de Witte Hoeve (V) ? aan de Elsweg 10 in Sint-Pieters-Leeuw. Als je van de parking komt, neem je even rechts en dan meteen links een smal pad de velden in. Je volgt dit pad tot de kruising met de verharde weg, waar je links neemt richting paardenpension. Aan de T-splitsing ga je rechts, om voorbij het eerste huis het pad links te nemen. Dit kronkelt verder tussen de weilanden. Je ziet links in de verte de kerk van Sint-Pieters-Leeuw en de zendmast van de VRT, met zijn 300 m hoogte een icoon in de omgeving. Volg in het verlengde van dit pad even de rood-witte GR-aanduiding tot je op de geasfalteerde weg rechts neemt, waarna je links het dorp van Sint-Laureins-Berchem ziet liggen, een deelgemeente van Sint-Pieters-Leeuw. Dan neem je de eerste straat links, die na enkele meters onverhard wordt. Na een S-bocht op dit onverharde gedeelte neem je op de T-splitsing links om daarna de Brabantse baan over te steken richting Sint-Laureins-Berchem. Je komt voorbij een voormalig schoolgebouw (nu gemeentelijke infrastructuur De Molenborre) en het oud-gemeentehuis (nu privéwoning). Sla dan rechts de Sint-Laureinsstraat in en bocht net voor het authentieke Sint-Laurentiuskerkje met kerkhof mee naar rechts. Even verderop neem je links het onverharde pad, nadien ga je naar rechts op de verharde weg en neem je weer een onverhard pad links (richting wandelknooppunt 124). Kijk ook eens naar het panorama aan je linkerhand: het Pajottenland zoals Pieter Breughel de Oude het hier gezien moet hebben ter inspiratie van zijn landschappen, glooiend en vruchtbaar. Je komt aan de achterzijde van het park van het kasteel van Gaasbeek ? . Ga hier door de grote poort vlak voor de vijver. Volg deze Renaat van Renesse van Warfuseedreef tot je tussen de tweede en de derde vijver loopt en aan de andere kant van de vijver het – goed verstopte – bospad links omhoog neemt naar het kasteel.
Voorbij het lustpaviljoen sta je voor de hoofdingang van het majestueuze kasteel, dat evolueerde van middeleeuwse burcht tot buitenverblijf van o.a. de graaf van Egmont en markiezin Arconati Visconti. Je kunt het kasteel met zijn kunstcollectie en historische interieurs ook bezoeken (van april tot half november dagelijks, behalve op maandag). Via de hoofddreef, die loodrecht op het kasteel staat, loop je door het domein naar de hoofdingang. Naast de eeuwenoude beuken en eiken zie je er in de lente wilde hyacint en daslook. Let zeker ook op de architectuur van het domein met hoogteverschillen en knappe doorkijkjes. Aan de ingang kun je eventueel in een van de tavernes terecht voor een pauze. Steek de straat over en neem de dreef rechts van de parking, richting domein van Groenenberg. Je kunt het 45 ha grote domein met het kasteel en diverse flora bezoeken. Volg je verder de wandeling, wandel dan voorbij de ingang van het park tot de weg in de verharde Konijnenstraat overgaat. Daarna ga je 75 m verder het pad naar rechts in. Je komt uit op de Postweg, die je schuin links oversteekt, waarna je de Smidsestraat neemt. Net voor de rotonde sla je rechts de Inkendaalstraat met de polikliniek in. Je volgt deze weg tot aan de grot van O.-L.-V. van Lourdes ? , geschonken door de parochianen van Vlezenbeek en opgetrokken uit amorfe zandsteenknollen in 1958. Neem iets verder het pad naar links. Traditionele boerderijen en moderne nieuwbouwwoningen wisselen elkaar hier af. Op de verharde weg ga je rechtsaf tot aan een T-splitsing. Deze steek je schuin links over om daar opnieuw een pad te nemen. Op de Beevaartweg ga je rechts. Bij de splitsing van de weg, aan een huis, neem je links het onverharde pad. Geniet aan je linkerzijde van het mooie uitzicht op Brussel met o.a. het justitiepaleis, de Zuidertoren en de parken van Vorst en Ukkel. Je volgt dit pad tot je de Appelboomstraat oversteekt en weer op de Elsweg richting Witte Hoeve komt.
Begin en einde van de route
Dichtstbijzijnde adres bij begin: De Witte Hoeve, Elsweg 10, 1600 Sint-Pieters-Leeuw, België / Belgique / Belgien
Dichtstbijzijnde adres bij einde: De Witte Hoeve, Elsweg 10, 1600 Sint-Pieters-Leeuw, België / Belgique / Belgien