Door de geschiedenis van Drenthe

July 30, 2020
May 2016

near Havelte, Drenthe (Nederland)

Deze wandeling voert u door een authentiek stuk Drenthe. Wie waren onze voorouders en hoe leefden zij? Veel informatie over onze geschiedenis zit verborgen in de bodem van ons land.

1. Vanaf  de parkeerplaats links af de Eursingerkerkweg in. Op kruispunt rechtdoor richting Protestantse Kerk. Ga rechtdoor, Havelte uit. Na P-20615 linksaf, bruggetje over. Meteen splitsing rechts aanhouden, bospad (bruine pijl van wandelnetwerk recreatieschap Drenthe). Zijpaden negeren.

2. Einde pad rechtsaf, richting kerk. Op viersprong bij kerk en P-20614 linksaf, Uffelterkerkweg. Op kruising met zandweg rechtdoor. Eerste weg rechtsaf, Markgenotenweg (bord Uffelter Binnenveld). Na ca. 50 m linksaf, smal bospaadje.

3. Tweemaal half verhard pad kruisen. Einde bospad asfaltweg oversteken en linksaf fietspad op. Bij P-20612 scherp rechtsaf, richting Wapserveen, zandweg/fietspad. Ca. 50 m vóór bord Uffelte en woonhuis linksaf, langs bord "Natuurgebied". Rechtdoor, zijpaden negeren.

4. Bospad wordt breder, mul zand en dan weer smaller. Blijf steeds rechtdoor gaan, zijpaden negeren. Hou daarna de zandvlakte aan je linkerhand. Einde stuifzand (wordt hei) rechtsaf, over breed stuk zand.

5.  Meteen daarna op splitsing links aan-houden, bospad (blauw paaltje) langs heidegebied (achter smalle bosrand aan je linkerhand). Op kruising met klinkerweg rechtdoor, zandweg/fietspad, Studentenkampweg. Zijpaden negeren.

6. Einde fietspad, op kruising rechtdoor, smalspoor ( inderdaad: rails) kruisen, bij  informatiebordje op boomstam  ‘Brandheuvels’  (informatie over de grafheuvels nabij Holtinge).

7. Volg het pad langs het heideveld (Heideveld is aan je linkerhand)). Op driesprong rechtsaf, rechts aanhouden op splitsing. Op volgende kruispunt bij rood paaltje linksaf.

8. Einde pad rechtdoor en zandvlakte recht oversteken. Boven aangekomen, in bos,  links aanhouden.

9. Op splitsing rechtsaf ( naar beneden) en op eerstvolgende splitsing linksaf.  Op viersprong rechtdoor en vervolgens het slingerende pad volgen dat parallel loopt aan hoger gelegen wal (rechts van pad).  Op 1e (vage) driesprong rechtdoor. Op 2e (vage) driesprong rechtsaf.
Op derde driesprong linksaf. Op viersprong rechtdoor ( aan je rechterhand zie je een zandweg de wal op, die neem je niet.)

10. Vlak vóór heidegebied rechtsaf. Op splitsing links aanhouden, langs heide (links) en wal (rechts). Zandpad met bocht naar links volgen. Op schuine viersprong rechtdoor, zandpad oversteken en karrenspoor volgen. Rechts aanhouden op splitsing.

11. Vanaf hier ruim 1100 meter de brede zandweg, (tankbaan), volgen en alle zijpaden negeren . Voor bosje naaldbomen pad (scherp links) negeren. Op splitsing links aanhouden, brede zandweg (tankbaan) verlaten.

12. Meteen daarna op viersprong linksaf. Voorbij ‘heidepleintje’ met een opvallende eik (aan linkerhand) steeds rechtdoor ongeveer 80 a 100 m het pad volgen. Op volgende splitsing links aanhouden en na 20 meter rechts. Hou paaltje met rood/wit schildje aan linkerhand.

13. Volg het pad naar de hunebedden.  Hier langs het hunebed de asfaltweg recht oversteken en het pad omhoog, de Havelterberg op.

14. Na bosrand op viersprong rechtdoor. Einde linksaf, zandweg. Eerste pad rechtsaf, verhard pad naar en rechts langs de Holtingerpoort met Schaapskooi en Vlinderparadijs Papiliorama, met Café-Restaurant La Chenille. Na de schaapskooi het (brede) pad met rode klinkers volgen.

15. Einde klinkerpad bij de informatiepanelen linksaf, zandweg/fietspad, Startbaan. Bij fietspad aan je linkerhand ga je rechtsaf, smal zandpaadje. Op splitsing links aanhouden, zijpaden negeren. Aangekomen bij asfaltpad ga je rechtsaf. Gemeente bord Havelte Op kruising met asfaltweg rechtdoor, karrenspoor met fietspad ernaast.

16. Op kruising bij molen rechtdoor, Havelter Schapendrift. Na school (rechts) en zwembad (links) gaat u op viersprong rechtsaf (Eursingerkerkweg) richting Piet Soer Plein. U bent terug bij het startpunt.