Door de Faluintjes naar het Kravaalbos (originele wandelingen)

Photo ofDoor de Faluintjes naar het Kravaalbos (originele wandelingen) Photo ofDoor de Faluintjes naar het Kravaalbos (originele wandelingen) Photo ofDoor de Faluintjes naar het Kravaalbos (originele wandelingen)

January 8, 2021
January 2021

near Moorsel, Flanders (Belgique)

Met het winterweer in het achterhoofd kies ik in deze periode voor goed begaanbare wegen in Vlaanderen. De keuze viel deze keer op een route van Originele Wandelingen die me naar Moorsel bracht, een deelgemeente van Aalst. De wandeling bevindt zich in het hinterland van de brouwerij van Aflfligem en gaat door bos, grindwegen en graspaden.

De Faluintjesstreek omhelst de vier voormalige gemeenten Baardegem, Herdersem, Meldert en Moorsel die tegenwoordig allemaal deel uitmaken van de stad Aalst. Deze streek is vernoemd naar houtbussels die waren samengesteld uit wilgen- en essenhout. Of dat is althans wat de Wikipediapagina beweert. Deze wandeling vertrekt dus aan de Sint-Martinuskerk in Moorsel en de eerste en laatste kilometer van de wandeling is gemeenschappelijk. Hier bevindt zich dus het Waterkasteel van Moorsel, maar is weliswaar niet toegankelijk tenzij op afspraak.

De eerste kilometers van het traject gaan langs weides en de wandeling heeft daarom ook een groen karakter, hoewel er hier en daar verharde wegen bijzitten. Dit zijn kleine stukjes die langs woonwijken of een dorpscentrum lopen, maar nooit lang duren. De paden zijn meestal veldwegen of grindwegen, maar plassen vind je overal. In deze periode is het sowieso drassig, maar op elke wandeling zijn er wel een aantal modderpaden van eerste categorie. Na vijf kilometer tref ik zo'n exemplaar aan en dan is het een kwestie van creativiteit toe te passen om de meest moddervrije baan te zoeken.

Tussen kilometers zes en negen volgt er een leuke passage door het Kravaalbos. Dit tachtig hectare grote bos is een restant van het Kolenwoud, een vroeger oerbos. Het landschap in het bos is tamelijk gevarieerd met verscheidene boomsoorten en ook enkele beekjes die in deze omgeving te vinden zijn. Ook hier geldt weer dat de wegen er in de winterperiode vrij drassig bij liggen, maar de brede dreven bieden wel genoeg ruimte om de beste weg te vinden. Bij deze strook gaat het ook erg gestaag naar omhoog, maar bij de wandeling realiseerde ik me dit amper. Hoewel dit heuvellandschap is, zijn de hoogteverschillen erg gering.

Het derde en laatste deel volgt eerst de dorpskern van Meldert en daarna houdt de Molenbeek me enkele kilometers gezelschap. Ondertussen worden ook de hopvelden voor het hopproject Faluintjes gekruist. Deze hopvelden worden gebruikt om streekbier te brouwen. In dit wandelgebied wandel ik overwegend over veldwegen die erg drassig zijn. Met name sommige stukken op het einde zijn een waar modderfestijn. Op kilometer dertien is er na een brug zelfs een tweede weg gebaand omdat de modder op de oorspronkelijke weg te veel is. En zelfs op de tweede weg is de modder in overvloed aanwezig. De laatste kilometer gaat terug over verhard wegdek waar ik de modder van mijn schoenen kan kloppen, maar veel baat het niet. Met modderige schoenen kom ik dus terug aan de kerk.

Dit is een wandeling met weinig minpunten, maar ook weinig uitschieters. De passage door het Kravaalbos is een leuke om te doen, maar de veldwegen ervoor en erna kennen nu toch net een beetje te veel modder naar mijn zin. Wat mij betreft had deze route dus nog wat uitgebreid mogen worden met enkele kilometers door het Kravaalbos. Nu is de route misschien wat te kort.

PictographCastle Altitude 82 ft

Kasteel

Het Waterkasteel van Moorsel is een Belgisch kasteel in het Oost-Vlaamse Moorsel. Het dateert van 1520 en werd gebouwd in opdracht van de kardinaal-abt van Affligem, Karel van Croÿ. Het kasteel werd in 1944 beschermd en werd door de huidige eigenaar, Willy Michiels, gerestaureerd. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterkasteel_van_Moorsel

Panorama bij een kruispunt

Een beek in het Kravaalbos

Sint-Walburgakerk

De Sint-Walburgakerk is een rooms-katholieke kerk in Meldert (Aalst). Het is een gotische kerk opgetrokken in lokale witte steen. De kerk en het kerkhof op een heuvel zijn ommuurd. De kerk en de kerkhofmuur zijn sinds 10 mei 1973 een beschermd monument. Tot de Franse tijd had de kerk vier bronzen klokken. Nu zijn er één negentiende-eeuwse klok en twee nieuwe klokken. In 2009 stond de kerk in de steigers voor een restauratie (onder andere dakbedekking, bredere dakgoten, vernieuwen buitenschrijnwerk). Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Walburgakerk_(Meldert)

Hopproject Faluintjes

Het herintroduceren van het levend erfgoed en het behoud van het cultuurhistorisch erfgoed is uiteraard van betekenis. Het hopproject 'Faluintjes', met de heraanleg van een hopveld in Meldert, vormt niet alleen een eerbetoon aan de verloren gegane cultuur, zijn hopboeren en plattelandsbevolking, maar is ook van landschappelijk en dus toeristisch belang. Naast de toeristische troeven biedt het project ook verschillende educatieve mogelijkheden. Daarenboven werden 'nieuwe hopboeren' aangeworven in het kader van sociale tewerkstelling. Bron: http://www.kenniscentrumvlaamsesteden.be/Lists/Projecten/DispForm.aspx?ID=40&ContentTypeId=0x0100D8F0DF67C971FF499BFCA7E1265ED8FC

Brug over de Molenbeek

• Photo of LucT
    LucT Nov 2, 2021

Toen we in de nazomer van nazomer 2021 in deze streek wandelden, was er aan wandelknooppunt 44 jammer genoeg niets meer te zien van het "Hopproject Faluintjes". Het infobord en de hopstaken waren verdwenen.

• Photo of margrietvt
    margrietvt Apr 3, 2022

3 april 2022. Heerlijk gewandeld. Hopproject weer hersteld en bord stond er weer!