Domier- صعود نافرجام قله دومیر از روستای نشلج

December 4, 2022
December 2022

near Neshlaj, Isfahan (Iran)

گزارش صعود ناموق قله دومیر از مسیر روستای نشلج
این برنامه در رستای برداشت های زمین شناسی نقشه پنجاه هزارم نیاسر در تاریخ 12 آذر 1401 به اتفاق همکار جوانم از مرکز شیراز جناب مهندس علی فرهمند انجام شد.
ساعت 6.30 از هتل خورشید واقع در مشهد اردهال بسمت روستای نشلج حرکت کردیم. با توجه به کوچه های بسیار باریک روستا چندین بار مجبور به تغییر جهت شدیم و بالاخره از بخت خوب با راهنمایی جناب آقای نوروزی از دهیاران محترم روستای نشلج توانستیم مسیر صحیح برای گذر از روستا را بیابیم. مسیر جاده خاکی که در دره واقع در جنوب روستای نشلج ادامه داشت بسیار باریک است و برای گذر سواری نیز مناسب نیست (البته ما با ماشین دودفرنسیال به راختی گذر کردیم). تا محل آغل بزرگی پیش رفتیم و با توجه به خرابی مسیر تصمیم گرفتیم صبحانه را همان جا در کنار ماشین تناول کنیم و بعد به ادامه مسیر بپردازیم. در حال تناول صبحانه سبک مان بودیم که جناب آقای نوروزی با موتور تریل آمد و لطف کرد و تک به تک ما را تا انتهای مسیر برد که خود حدود 2 کیلومتر مسیر بود. این محل روی فایل بعنوان آخر موتور مشخص شده و محل مناسبی برای شب مانی و چادر زدن هست.
به هر حال ساعت 8.30 از این نقطه شروع بکار کردیم. مسیر دارای پاکوب مشخص بود تا نقطه 0001 پیش رفتیم. این نقطه محل 3 راهی آبراهه بود و با توجه به ترکی که قبلا داشتیم به سمت جنوب غرب ادامه مسیر دادیم. پس از گذر از درختان بیدی که دچار خزان زیبای شده بودند به تک درخت تناوری رسیدیم استراحت کوتاهی کردیم و ادامه مسیر دادیم. باید به این نکته اشاره کنم که پاکوب از این محل به بعد دیگر کم اثرتر و در قسمت هایی محو می شود. کمی بالاتر از این محل به سمت سبزه های رشد کرده در مسیر چشمه ساری کم آب پیچیدیم و از این جا شیب مسیر بسیار زیاد می شود. پس از گذر از چشمه که بصورت تخت گاه ها می باشد دامنه بصورت شن نرم و با شیب زیاد پیش رویمان بود که باعث تحلیل بیش از حد انتظار انرژی می شود. در میانه این دامنه پر شیب استراحتی کوتاه کردیم. با دور زدن برج سنگی از سمت چپ و ادامه مسیر به گردنه و خط الراس اصلی رسیدیم. در این محل همکار و همنوردم با بیان گرفتگی عضله های 4 سر ران زنگ خطر ادامه مسیر را زد. مجددا استراحت کردیم و کمی کشک و شربت نمکی بهش دادم با این امید که مصرف نمک بتعث عدم گرفتگی بیشتر عضلاتش بشیم. قرار گذاشتیم که تا شیب زیر قله بریم و اگر وضع بدتر شد برگردیم و ادامه ندیم.
به محل شیب زیر قله که رسیدیم باز گرفتگی عضله بیشتر شد و با توجه به پوشیده بودن دامنه از برف (حدود 20 سانت) صلاح بر بازگشت دیدم و بار دیگر سر تعظیم در برابر عظمت کوهستان و طبیعت فرود آوردم. با توجه به برداشت های زمین شناسی تا نزدیک ساعت 14 بر روی گردنه بودیم و بعد به سمت ماشین حرکت کردیم. شیب تندی که بالا آمده بودیم رو با سرعت طی کردیم و در نزدیک تک درخت بزرگی که صبح از کنارش عبور کرده بودیم نهار مختصری خوردیم(14.51ساعت). بعد از نهار حرکت کردیم و نهایتا ساعت 16.20 به محل آغل و ماشین رسیدیم و این برنامه نیز با تندرستی به پایان رسید.
نکات مهم:
تا نزدیک خط الراس و درون دره آنتن دهی تلفن همراه وجود ندارد.
با توجه به شیب زیاد دامنه و همچنین شیب زیاد زیر قله مدت پیمایش بیشتر از مدت معمول صعودها در نظر گرفته شود.