Photo ofDolomites, Alba, Ciampac, Roseal, Sas de Porcel, Sella Brunech, Sender Naturalista Photo ofDolomites, Alba, Ciampac, Roseal, Sas de Porcel, Sella Brunech, Sender Naturalista Photo ofDolomites, Alba, Ciampac, Roseal, Sas de Porcel, Sella Brunech, Sender Naturalista

July 15, 2021
July 2021

near Alba-Penia, Trentino-Alto Adige (Italia)

(Click on the flag above to have the translation in your Language) (Dolomites Vall de Fassa) Ruta 1364 el 8/07/2021; 6,5 km; +400 -400; 3 hores. Excursió organitzada amb el següent itinerari: Alba, Ciampac, Roseal, Sas de Porcel, Sella Brunech, Sender Naturalista. Participants: Toni C, Anna F, Miquel A i Miquel. Tipus de sortida: anada i tornada al mateix punt; Dificultat: fàcil.

FA ANYS: L’any 1513 Ladínia va ser cedida a l’imperi dels Habsburg.

En un dia molt fosc anem a la Vall de Fassa i des de Canazei hem arribat a Alba on hi ha el telefèric que puja a Ciampac. Estem a la Vall de Fassa, una de les valls de Ladínia, situada administrativament a la província de Trento. Els principals municipis són Moena, Vigo di Fassa, Campitello di Fassa i Canazei. Travessa la vall el riu Avisio, afluent de l’Adige.

A la part superior hi ha els refugis de Ciampac i Tobia Giager. El dia encara s’enfosqueix més i cau una bona tempesta mentre prenem un cafè i esperem com molta altra gent.

Quan sembla que ha deixat de ploure, tirem una mica amunt seguint la ruta 644, tot esperant que no plogui més, però amb el material de pluja preparat. Tot i amb això la pluja i el fort vent (ja que l’excursió ha d’anar per una llarga cresta) ens faran abandonar el projecte.

Tal com està tot, prenem el telecadira que puja a Brunech. A l’inici hem fet referència a les valls de Ladínia, diguem doncs que la Ladínia és una nació dividida entre les províncies italianes de Belluno, Bozen (Tirol del Sud), i Trento. La zona pren el nom dels seus habitants, els ladins, poble que parla la llengua ladina, del grup de les llengües romàniques. Tot i l'alt grau d'identificació amb la terra nadiua, encara no tenen cap reconeixement oficial a nivell de comunitat.

Finalment arribem al punt de Roseal Sella Brunech (2428m). Seguim amb La Ladínia i diguem que el 1513 el territori va ser cedit als Habsburg, comtes de Tirol. L’any 1806 aquestes regions van ser lliurades a Baviera i a Itàlia; i més endavant agregades a el territori austríac. La religió majoritària és la catòlica, a la qual s'adscriuen més... ...

Go to the web www.eoliumtrek.cat