Doğantepe-Tınaztepe: Paşadağ (Kullar) Kalesi Keşfi

Photo ofDoğantepe-Tınaztepe: Paşadağ (Kullar) Kalesi Keşfi Photo ofDoğantepe-Tınaztepe: Paşadağ (Kullar) Kalesi Keşfi Photo ofDoğantepe-Tınaztepe: Paşadağ (Kullar) Kalesi Keşfi

April 8, 2024
April 2024

near Doğantepe, Kocaeli (Türkiye)

Ekip arkadaşım Serkan ile Kocaeli'nde yaptığımız bu yeni yürüyüşte, etkinlik isminden de anlaşılacağı üzere, bir kale kalıntısı keşfedilmiştir. Kocaeli'yi adım adım gezen, tüm kültürel varlıklarını ve doğal güzelliklerini ziyaret etmeye çalışan ve bu eserleri sosyal medya hesabında ve internet sitesinde (kocaelitarihi.com) paylaşıp kayıt altına alan Serkan, bu kalenin varlığından bana bahsetmişti. Etkinlik tarihinde kale ile ilgili sadece kültür portalı sitesinde (https://www.kulturportali.gov.tr/turkiye/kocaeli/kulturenvanteri/pasadag-kale-kalintisi) bilgi vardı; fakat burada da, kalenin konumu verilmemişti. Bu sitedeki açıklamaları referans alarak kaleyi bulmaya çalışacak; fakat tahmin ettiğimiz ilk tepede kaleye ait herhangi bir izle karşılaşmayacaktık. Ümitlerimizin yavaş yavaş tükenmeye başladığı bir anda, ekip arkadaşımın hemen yakınındaki diğer tepeye bakma önerisinden sonra yürüyüşe devam edecek ve hem Sapancı'yı; hem de İzmit'i gören bir noktaya sahip olan bu diğer tepede kale kalıntılarına rastlayacaktık. Yerini önceden bilmediğimiz için keşif yaparak bulduğumuz bu kaleyi görmek isteyenler, rotayı en başından beri takip etmek yerine, "Müzeye Gidiş" yazan noktadan ormanlık alana girebilir ve toprak yollardan doğruca kaleye ait kalıntıların olduğu alana yürüyebilir. Dolayısıyla, sadece kalıntıları ziyaret etmek isteyenler, internette ilk defa verilen bu kayıttaki konum sayesinde doğrudan alana geçebilir.

Kale kalıntılarını gördükten sonra, biraz daha vaktimiz olduğu için, daha önce görmediğimiz bir yere gidelim istedik. Öneri yine ekip arkadaşımdan gelecek; bir gazimiz tarafından evinin bir katı müzeye dönüştürülen Şühedaya Vefa Emanetlere Beka Müzesi'ni ziyaret edecektik. Serkan, Kocaeli il sınırları içinde olup da, daha önce ziyaret etmediği ya da görmediği yerleri çok iyi araştırdığı için müzenin kurucusu Mehmet Bey'in telefonuna önceden ulaşmıştı. Sağolsun Mehmet Bey, bizi gelip aracıyla almayı teklif etmişti, fakat yürüyerek gelebileceğimizi söylediğimizde en azından yakınlarındaki bir okula kadar gelmenizi ve oradan araçla alma konusunda ısrar etti. Bizde evinin önünden müzesini fark etmeden geçecek ve okul önüne gelecektik. Dolayısıyla bu müzeyi ziyaret etmek isteyenlerin, müzenin Okur Sokak'ta, parkurun bittiği noktanın 250 metre gerisinde yer alan bir evde yer aldığı bilgisini paylaşmış olalım.

ULAŞIM: Kocaeli'nde yapılan daha önceki yürüyüşlere ait (özellikle Nicomedia Su Kemerleri, Umuttepe-Derince gibi yürüyüşlerin ilk) kayıtların açıklamalarında, kentin ulaşımı ile ilgili detaylı bilgiler (Kentkart temini ve kullanımı, E-komobil isimli toplu taşıma uygulaması, hatlar vb.) yer almaktadır. Burada, kısaca parkur başına hangi hatları kullanarak geçildiğine ve parkurun bittiği noktadan nasıl dönüldüğüne değinmek yeterli olacaktır.

İstanbul'da ikamet eden biri olarak Kartal otobüs duraklarından kalkan 200 hat numaralı İzmit-Kartal aracına binilmiş ve hattın sondan önceki ikinci durağı olan "Kandıra Sapağı 1" isimli durakta otobüsten inilmiştir. Daha sonra 600 hat numaralı Doğantepe-Umuttepe aracıyla parkur başına geçilmiştir. 600 hattında çalışan araçlar, Kartal-İzmit aracından indiğim "Kandıra Sapağı 1" isimli duraktan geçmektedir. Fakat Kartal'dan gelen otobüsten indiğim saat ile, 600 numaralı aracın Umuttepe'den kalkış saati hemen hemen aynıydı ve aracın durağa ulaşma süresi en az 20 dakikaydı. Bu sebeple, indiğim durağın yakınlarında bulunan Tarihi Kilezdere Köprüsü'nü görmek adına köprünün olduğu noktaya yürüyecek ve buradan da devam ederek hattın Kandıra Sapağı Durağı'ndan iki durak sonra gelen Şenkaya Sokak isimli durağına ulaşacaktım. Böylece, aradaki vakti, bir kültür varlığını görüp fotoğraflayarak geçirecektim. Aynı otobüse Kandıra'da ikamet eden ekip arkadaşım ilk duraktan binecek ve böylece kendisiyle araçta buluşacaktım.

Yürüyüşü bitirdiğimiz noktadan ise, 627 hat numaralı Yuvacık-Tınaztepe-İzmit aracına binecek ve 200 hat numaralı Kartal-İzmit arası çalışan otobüslerin güzergahı ile kesiştiği ilk durakta (Turgut Özal Köprüsü) araçtan inecektim.

İyi yürüyüşler...

PROGRAM: Bu kısımda alınan notlar, Kocaeli taraflarında ileride yapacağım gezi ve yürüyüş programlarının vakitlerini ayarlamak adına şahsımla ilgilidir...

06.42: Bostancı Metro İstasyonu'ndan hareket. (Bostancı Metro istasyonunun 4 numaralı girişinden istasyona girildiğinde, metronun geldiği yönünün tam tersi istikametinde, yani arka veya orta vagonlarda beklenirse, Kartal metro istasyonunun 4 numaralı İzmit otobüs durağının olduğu çıkışa daha çabuk ulaşılır.)
07.00: Kartal Metro İstasyonu'na varış.
07.06: Ağır adımlarla 200 hat numaralı aracın kalktıgı otobüs durağına ulaştım.
07.20: Otobüs tam saatinde hareket etti.
08.34: Kandıra sapağı 1 isimli durakta araçtan indim ve tarihi köprüyü görmek için yürümeye başladım
08.59: Şenkaya Sokak isimli otobüs durağına vardım ve yürüyüş kaydını kapattım. Bu durakta 600 hat numaralı aracı beklemeye koyuldum.
09.04: 600 hat numaralı araç durağa geldi. Araca binerek ekip arkadaşımla buluştum.
09.33 Araçtan inip yürüyüşe başladık.
13.52: Şehit Özen Ozan Kız Anadolu İmam Hatip Lisesi'nin ana giriş kapısı önünde yürüyüş kaydı kapatıldı. Aslında ziyaret edeceğimiz müzenin önünden geçmiş; fakat herhangi bir tabela olmadığı ve yürürken dikkat etmediğimiz için müzeyi fark edememiştik. Biz ise, Yaşar Bey'in bize bahsettiği okulun önüne geldikten 2-3 dakika sonra, kendisi aracıyla gelip bizi aldı ve özel müzesine (Şühedaya Vefa Emanetlere Beka Müzesi) getirdi.

15.07: Müzeden ayrıldık ve bu etkinlik kaydını sonlandırdığımız okulun önüne doğru yürüyüşe başladık. Okulun önüne geldikten sonra, yukarı doğru 40-50 metre devam ettik ve durağa ulaştık.
15.13: Şehit Özen Ozan Kız Anadolu İmam Hatip Lisesi durağına gelir gelmez, 627 hat numaralı Yuvacık-Tınaztepe-İzmit aracına bindim. 622 hat numaralı Yuvacık araçları ise, bu duraktan daha sık geçmektedir.
15.53: Turgut Özal Köprüsü durağına vardım. Bir dakika ile 15.40'da kalkan 200 hat numaralı otobüsü kaçırdım.
16.08: 16.00'da kalkan 200 hat numaralı otobüse bindim.
17.30: Pendik Metro İstasyonu'na varış.

Wikiloc uygulamasının kaydı kapattıktan sonra, otomatik olarak parkur ismi için yazdığı açıklama:
Doğantepe - Karşıyaka

(8 Nis 2024 09:33:35)

Çuhane Eski Hidroelektrik Santrali

PictographPicnic Altitude 109 ft

Taşlar

Etkinlik sırasında taşların kaleye ait kalıntılar olabileceğini düşünmüş, hatta bu ize "Kalıntı (?)" şeklinde not düşmüştük. Fakat kaleyi farklı bir noktada keşfedince, fotoğrafta görünen taşların kaleye ait olmadığı, bölgenin doğal yapısıyla oluştuğu sonucuna vardık.

PictographCastle Altitude 311 ft
Photo ofPaşadağ (Kullar) Kale Kalıntıları (1) Photo ofPaşadağ (Kullar) Kale Kalıntıları (1) Photo ofPaşadağ (Kullar) Kale Kalıntıları (1)

Paşadağ (Kullar) Kale Kalıntıları (1)

PictographCastle Altitude 324 ft
Photo ofPaşadağ (Kullar) Kale Kalıntıları (2) Photo ofPaşadağ (Kullar) Kale Kalıntıları (2) Photo ofPaşadağ (Kullar) Kale Kalıntıları (2)

Paşadağ (Kullar) Kale Kalıntıları (2)

PictographCastle Altitude 314 ft
Photo ofPaşadağ (Kullar) Kale Kalıntıları (3) Photo ofPaşadağ (Kullar) Kale Kalıntıları (3) Photo ofPaşadağ (Kullar) Kale Kalıntıları (3)

Paşadağ (Kullar) Kale Kalıntıları (3)

PictographCastle Altitude 318 ft

Paşadağ (Kullar) Kale Kalıntıları (4)

Müzeye Gidiş

Toprak yoldan çıktık ve asfalt yola girdik. Bu noktadan itibaren yürüyüşün sonuna kadar asfalt yoldan devam edecektik.