Photo ofDobraštica: Motel Borići -Vratlo - Kamenski kabao - Odijevo - Šljeme - Duboki Do - Dom Za Vratlom - Motel Borići Photo ofDobraštica: Motel Borići -Vratlo - Kamenski kabao - Odijevo - Šljeme - Duboki Do - Dom Za Vratlom - Motel Borići Photo ofDobraštica: Motel Borići -Vratlo - Kamenski kabao - Odijevo - Šljeme - Duboki Do - Dom Za Vratlom - Motel Borići

March 4, 2024
March 2024

near Stijepčići, Herceg Novi (Montenegro)

Kružna tura oko planine Dobraštice u zaleđu Hercegnovoga. Ideja je bila ići preko nove očišćene i obilježene dionice po grebenu od Kamenskog kabla do vrha Odijevo. Potom nastaviti kružno preko Šljemena do planinarskog doma Za Vratlom i natrag do Borića.Ruta vodi, kao što je uobičajeno za ovo područje, od napuštenog motela Borići širokom "makadamskom" stazom do oznake Kamenski kabao, a onda po hrbatu ili grebenu. Staza je dobrim dijelom očišćena i vrlo detaljno markirana u duljini od oko 2 km, kada markacije vode niže od grebena i sugeriraju silazak s njega i neki drugi put do samoga vrha. Vratili smo se međutim i nastavili po grebenu jer je do vrha Odijevo ostalo nekih 1.4 km. Međutim tu počinju problemi jer greben dalje je neoznačen, zarastao i prilično surov, budući da su tuda krupne stijene a i postoji opasnost pada s litice. Taj doživljaj izgubljenosti je pojačala i magla koja je omogućila minimalnu vidljivost. Međutim tvrdoglavo smo nastavili po grebenu jer sam imao rutu, zabilježenu ovdje na stranici koja vodi do vrha, pa zašto ne bi i mi mogli proći?! Poslije tog neizvjesnog i mukotrpnog dijela došli smo na otvoreno i koso prema gore penjali se uz padinu. Naposljetku smo nekoliko stotina metara prije vrha naišli na svježe markacije i prema njima nastavili uz i po krupnim stijenama prema vrhu. Znao sam da kada dođemo do vrha lako ćemo dalje, jer je to stara staza kojom većina ide, spustili smo se strmo u šumu i dalje preko proplanka i Šljemena i uz Duboki do došli do planinarskog doma Za Vratlom. Zanimljiva zgrada, ljubazni domaćini. Jeli smo neko varivo, vrlo ukusno i papreno i spustili se do auta prije zalaska sunca.

Pretpostavljam da ekipa iz PD Subra koja je označavala stazu preko grebena nije namjeravala usmjeriti stazu preko cijelog grebena, jer je završni dio grebena dosta teži, nego ju je preusmjerila tako što je spustila s grebena i izmjestila niže, ali uz naravno dodatno penjanje prema vrhu. Nažalost bila nam je velika magla na grebenu, tako da smo ostali bez najveće nagrade, a to je predivan pogled.

• Photo of viper.dbk
    viper.dbk Mar 4, 2024

Description of the Itinerary:
    Embark on a circular expedition encircling the Dobraštica mountain nestled in the hinterland of Herceg Novi. The initial plan was to traverse the recently cleared and marked trail along the ridge, stretching from Kamenski kabo to the summit of Odijevo. The journey unfolds in a circular fashion, progressing through Šljeme to the mountain lodge Za Vratlo, concluding the loop back at Borići.

Typical of the region, the route commences at the abandoned motel Borići, leading along a broad "macadam" path to the Kamenski cabo sign. Subsequently, the trail navigates the ridge, extending for about 2 km with clear markings. However, challenges arise as the markings descend from the ridge after this segment, suggesting an alternative route to the summit. Despite uncertainties and the rugged terrain, the decision was made to persist along the ridge towards the top of Odijevo, navigating through unmarked and overgrown sections, compounded by the threat of cliff edges.

The fog further intensified the sense of disorientation, reducing visibility to a minimum. Undeterred, the journey continued along the ridge, relying on a recorded route from this page. Negotiating a challenging and uncertain stretch, the path eventually opened up as we ascended diagonally up the slope. Approaching the summit, fresh markings guided the way over substantial rocks, reinforcing the belief that the descent would be more straightforward.

Upon reaching the top, a well-trodden path led the descent into the forest, crossing through glades and Šljeme, ultimately reaching the welcoming Za Vratlo mountain lodge. The lodge, characterized by its intriguing architecture and hospitable hosts, provided a respite to savor a flavorful and spicy stew before descending to the car as the sun set.

It is presumed that the team from PD Subra, responsible for marking the trail over the ridge, may not have intended the path to traverse the entire ridge due to its challenging final segment. Perhaps, the path was redirected, descending from the ridge and incorporating additional climbing towards the summit. Unfortunately, the presence of dense fog on the ridge denied us the grandeur of the anticipated breathtaking views.