دنا ، روستای سیور به قله کل قدویس ( کَلِ قُدوِیس ، صعود) 1402.04.09

Photo ofدنا ، روستای سیور به قله کل قدویس ( کَلِ قُدوِیس ، صعود) 1402.04.09 Photo ofدنا ، روستای سیور به قله کل قدویس ( کَلِ قُدوِیس ، صعود) 1402.04.09 Photo ofدنا ، روستای سیور به قله کل قدویس ( کَلِ قُدوِیس ، صعود) 1402.04.09

July 7, 2023
July 2023

near ‘Alīābād, Isfahan (Iran)

‘Alīābād - کل قدویس
گروه کوهنوردی نجوای کوهستان شیراز تقدیم میکند
موقعیت جغرافیایی : قله در منتهی الیه شمالی خط الراس دنا در جنوب آبادی آب ملخ قرار دارد.
بررسی توپوگرافی قله:
کل قدویس به عنوان بلندترین قپه شمالی دنا از جناح جنوبی به قلل کل شیدا و کل نقره ای , از شمال غربی به دو قله مرتفع
خرسان و از سمت جناح شمال شرقی توسط گردنه قر به کوه رگ هوا متصل می شود.

بوم گردی گل محمد روستای علی آباد جناب آقای رئیسیان شماره همراه 09138222563 ، روستای سیور ارتفاع حدود 2050 متر ، شماره تماس برای حمل و نقل توسط وانت مزدا دو کابین جناب آقای ماندنی امیری از اهالی با انصاف روستای علی آباد 09139221739 بسیار خوش برخورد و آگاه به منطقه ...

از بوم گردی تا آخرین نقطه ماشین رو ، انتهای جاده خاکی و شروع پیمایش یعنی محل اسکان عشایر روستای سیور و همان چشمه بار کاهد ، حدود هفت کیلومتر که به مدت 30 دقیقه با مزدا طی شد. در نتیجه ارتفاع شروع پیمایش 2450 متر.
ساعت 9 بامداد .
پس از عبور از دره ریزک و رسیدن به بالای گردنه ی دره زیرک به ارتفاع حدوداً 3100 متر پیمایش حدود 3 کیلومتر راس ساعت 12 ظهر قلل خط الراس غربی دنا نمایان شد مخصوصا جلوه ای از قله کَل قُدویِس ... عجب حالی بود ... در ضمن مسیر تا این نقطه پاکوب بسیار واضح و قابل قبولی داشت. و شیب نسبتا زیاد اما جان کاه نبود ...
حالا بایستی حدود 100 متر ارتفاع کم کنیم و پس از پیمایش 700 متر به چشمه چَه عالی در میانه ی دره ی اتابکی برسیم ، آبی خنک ، زلال ، گوارا ، عشایر و چوپانان منطقه ی روستای سادات حسینی و جناب آقای سید موسوی در منطقه بودند ... راس ساعت 12:30 برای صرف ناهار توقف کردیم تنها نقطه ی سایه سنگ بزرگی بود که اندازه ی استراحت 4 الی 5 نفر فضا داشت ...
با توکل به ایزد منان و همت خودمان دوباره حرکت کردیم ... در میانه دره ی اتابکی به بالای گردنه رسیدیم ... ارتفاع بالای گردنه اتابکی 3260 متر میباشد.
از اینجا تا خود قله شیب قابل ملاحظه ای دارد ... پاکوب به علت پوشش گیاهی عالی و سنگ لاخی شدن رفته رفته جای خود را با سنگ چین عوض میکند . البته مسیر تقریبا مستقیم به سمت قله هست ... راس ساعت 18 پس از پیمودن حدود 6 کیلومتر و پانصد متر در ارتفاع 3940 متری به محلی مناسب برای استراحت و شب مانی حداکثر یک چادر رسیدیم و از ویژگی این نقطه پناه بودن و مصون بودن از باد دائمی در جریان بود... فرصت طولانی استراحت و خواب داشتیم ... جایگاه را صاف نموده و خارها و سنگ ها را چیدمان کردیم و چادر ر برپا کردیم و به خوابی خوش فرو رفتیم ... تا قله فقط 400 متر باقی مانده است .... امروز بدون دغدغه 9 ساعت پیمایش داشتیم البته تقریبا 3 ساعت استراحت داشتیم . نکته : تا اینجا ما با کوله ی سنگین اینجا هستیم.
ساعت 5:15 بامداد با توجه به هوای عالی و دلپذیر ... کمپ را رها کردیم و تجهیزات ضروری را برداشتیم با کوله ی حمله و یا همان قله حرکت کردیم ... شیب نسبتا تند می شد و ریزال ها بیشتر ... طبیعتا سرعت باد هم بیشتر در ارتفاع 4200 متری به کاسه ی کل قدویس زیر قله رسیدیم ... این نقطه محل مناسبی برای برپایی چادرهای بیشتری هست اما وزش باد دائمی همیشه در جریان می باشد .
خلاصه با همت بلند مسیر را ادامه دادیم تا به خط الراس غربی دنا رسیدیم زیبایی قلل رشته کوه دنا ما را حیران و مبهوت کرد ماندیم نشستیم و فقط و فقط نظاره کردیم ... تا بیژن 2 دیده می شد.. قله هایی نظیر ایستگاه ، قلات بزی ، پوتک ، مورگل ، قاش مستان ، یال بن شاهی و ایزد را سپاس گفتیم و قدم های پایانی را در دست همنورد بالاخره راس 7:40 دقیقه پس از تقریبا 2 ساعت و 20 دقیقه و در کل پس از 11 ساعت و پیمایش حدود 8 کیلومتر به قله رسیدیم ... تبریک گفتیم و کلی عکس گرفتیم و این روز زیبا و خاطره ی دلچسب در ذهن مان نقش بست ....
و اما نکته مهم و قابل تامل : بهترین روش صعود به این قله استارت ساعت 16 و رسیدن با کوله ی سنگین به چشمه چه عالی نزد عشایر برپایی کمپ و چادرها و دسترسی به آب و امینت منطقه و شب مانی در همان نقطه و فردای همان روز ساعت 3 بامداد حرکت با کوله ی سبک و هر نفر سه لیتر الی چهار لیتر آب برداشت از چشمه و تنقلات و صبحانه بدون برداشتن تجهیزات اضافی ، رسیدن به قله ساعت 9 صبح و بازگشت ساعت 12 برای ناهار و جمع کردن کمپ به چشمه چه عالی و در نهایت 15 به چشمه بارکاهد و ساعت 16 الی 17 به روستای سیور می باشد... یا حق
با تشکر از همنورد دکتر هادی کریمی که گروه نجوای کوهستان شیراز را در این برنامه یاری رساند.
سرپرست برنامه اسماعیل درخشان

دره و گردنه اتابکی

PictographCampsite Altitude 0 ft

محلی مناسب یک چادر بدون باد

Photo ofکاسه کَل قُدویس محل مناسب چادرها اما وزش باد دائمی Photo ofکاسه کَل قُدویس محل مناسب چادرها اما وزش باد دائمی Photo ofکاسه کَل قُدویس محل مناسب چادرها اما وزش باد دائمی