دماوند از جبهه جنوبی و پلمون

one day 4 hours 43 minutes
September 7, 2021
September 2021

near Mūn, Māzandarān (Iran)

گزارش صعود به قله دماوند
سرپرست برنامه : سید ابوالحسن حیدری
باشگاه : لیله کوه پاینده لنگرود
فاصله از شهرهای نزدیک
شهرهای رینه و گزنک در دامنهٔ این قلّه قرار دارند، همچنین این قلّه در ۲۶ کیلومتری شمال غربی شهر دماوند، ۶۲ کیلومتری جنوب غرب آمل و ۶۹ کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده‌است.
رودخانه‌های پیرامون
کوه دماوند از جانب شمال توسط رودخانهٔ تینه، از سمت جنوب و شرق توسط رودخانهٔ هراز و از سمت غرب نیز توسط رودخانهٔ لار محصور شده‌است. رودخانهٔ لار و دیوآسیاب در غرب این کوه و رود پنج او (پنج آب) نیز در شرق آن جاری هستند.
کوهستان
قلّهٔ دماوند در مرکز رشته‌کوه البرز و در ناحیه موسوم به البرز مرکزی واقع شده‌است
دما
کمینهٔ دمای هوا در ارتفاعات دماوند تا ۶۰ درجه زیر صفر در زمستان و تا یکی- دو درجه زیر صفر در تابستان پایین می‌آید.
باد
سرعت توفان در دماوند گاهی از ۱۵۰ کیلومتر در ساعت نیز می‌گذرد. سرعت باد در کوهپایه‌ها گاه به هفتاد کیلومتر در ساعت می‌رسد. بیشتر بادها از غرب و شمال غربی می‌وزند.
بارندگی
میانگین بارندگی در ارتفاعات دماوند ۱۴۰۰ میلی‌متر در سال است و بارش در ارتفاعات معمولاً به صورت برف است.
فشار هوا
فشار هوا در قلّهٔ دماوند نصف فشار هوا در سطح دریا است
آبشار یخی دماوند
آبشار یخی در جبههٔ جنوبی کوه دماوند آبشاری یخ‌زده وجود دارد که در جهان منحصربه‌فرد است. بلندی این آبشار ۷ متر و قطر آن ۳ متر می‌باشد. یخ آن هیچ‌گاه ذوب نمی‌شود. در فصل تابستان، هر روز بر اثر تابش آفتاب در حدود ظهر و یک ساعت بعد از ظهر، دمای هوا به بالای صفر می‌رسد و به دنبال آن، آب بسیار کمی جاری می‌شود و در حدود ۴ بعد از ظهر، دمای هوا به زیر صفر می‌رسد و یخ ذوب شده دوباره منجمد می‌شود و به‌این ترتیب آبشاری یخی پدید می‌آید که همواره یخ زده‌است. در بالای این آبشار، گودالی وجود دارد که در تمام طول سال پوشیده از برف است. آبشار یخی کوه دماوند با قرار داشتن در ارتفاع ۵۱۰۰ متری، از نظر ارتفاع از سطح دریا مرتفع‌ترین آبشار در خاورمیانه می‌باشد.

شرح صعود
بیست و سه نفر از باشگاه لیله کوه پاینده لنگرود با برنامه ریزی لازم درچهار شنبه مورخه دهم شهریور 1400 با یک دستگاه مینی بوس از روبروی سینمای شهرستان لنگرود در ساعت هفت و بیست دقیقه صبح رهسپار شدیم.پس از عبور از کنار شهر های رامسر ، چالوس و کنار گذر آمل ، در ساعت چهار عصر به پارکینگ رینه رسیدیم.
پس حدود حدود بیست دقیقه توقف ، پنج نفر سوار جیپ شده و راهی گوسفند سرا شدیم ، حدود بیست دقیقه بعد به گوسفند سرا رسیدیم.
حدود یک ساعت زمان برای تعویض لباس و انتظار برای حمل کوله ها با قاطر ، بعلت افزایش نرخ کوله بری ، تصمیم به کوله کشی گرفته و همراه تیم به مقصد بارگاه سوم راه افتادیم. ساعت دوازده شب به بارگاه سوم رسیدیم.
پس از نصب چادر ، استراحت و مطابق برنامه ساعت حرکت که چهار صبح بود ، پا شده و آماده حرکت شدیم . ولی سرپرست ساعت حرکت را از چهار به نه صبح تغییر داده بود.
ساعت نه صبح از بارگاه سوم راهی قله شدیم ، ساعت پنج عصر به قله رسیده . و پس از عکس یادگاری اقدام به برگشت از مسیر شن اسکی نمودیم. که ساعت هشت غروب به بارگاه سوم رسیدیم.
شب را استراحت کرده و فردا عازم گوسفند سرا و رینه وپلمون و گیلان شدیم.