دماوند ۳ تیر ۱۴۰۰

2 days 5 hours 37 minutes
June 25, 2021
June 2021

near ‘Abbāsābād, Māzandarān (Iran)

دماوند از جبهه جنوبی
ساعت ۴:۰۰ صبح روز چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰ تعداد ۲۸ نفر از گروه کوهنوردی کوهیار کرج از چهارراه گلزار به سمت جاده هراز به حرکت درآمدیم.
در روستای رینه از جاده خارج شده به سمت بارگاه اول تغییر مسیر دادیم. بعد از رسیدن به بارگاه اول و پارک خودرو ها ، بوسیله خودروهای آفرود مستقر در پارکینگ،  به سمت بارگاه دوم(گوسفندسرا یا مسجد) حرکت کردیم. مسیر خاکی و صعب‌العبور بود و امکان تردد فقط برای خودروهای آفرود میسر بود. کرایه هر نفر تا مقصد ۸۰ هزار تومان بود.
بعد از رسیدن به گوسفندسرا (ارتفاع حدود۳۰۵۰ متر)، افراد کلیه وسایل همراه خود را (به غیراز کوله کوچک حمله) درون گونی کرده (همانجا به مبلغ ۱۰ هزار تومان خریدیم) و بار الاغ کرده و حدود ساعت ۶:۳۰ به سمت بارگاه سوم شروع به حرکت کردیم. (هزینه حمل هر گونی ۱۵۰ هزار تومن بود).
بعد از کمی حرکت ، به دشت شقایق که در دامنه دماوند زیبا بود رسیدیم و اعضا با گرفتن عکسهای یادگاری زیبا، از مناظر خاص این دشت لذت فراوان بردند.
در ادامه مسیر، همنوردان با همخوانی سختی مسیر را فراموش کرده به راه خود ادامه دادیم.
بعد از کمی ارتفاع گرفتن ، دریاچه سد لار در سمت چپ حرکت ما نمایان شد.
حدود ساعت ۱۴:۰۰ به بارگاه سوم در ارتفاع حدود ۴۲۰۰ متری رسیدیم.  در بارگاه ساختمانی برای اسکان و تعدادی ایگلو وجود داشت که در صورت خالی بودن امکان اجاره فراهم بود.
تعدادی از از اعضا ایگلو اجاره کردند و  برخی دیگر از چادر دوپوش برای اقامت استفاده کردند.
(بارگاه دارای سرویس بهداشتی بود )
هوای بارگاه آفتابی همراه با وزش باد بود.
بعد استراحت و جاگیر شدن، بعدازظهر تعدادی از اعضا برای هم هوایی به ارتفاع ۴۵۰۰ متری صعود کرده و بعد از کمی توقف مجددا به سمت محل اسکان خود بازگشتند.
صبح روز پنجشنبه ۳ تیر ساعت ۴:۳۰ گروه حرکت اصلی به قصد فتح قله را آغاز کرد . هوا هنوز تاریک بود و همنوردان با سرقدمهای آهسته و تنظیم تنفس و هماهنگی تنفس با قدمها به سرقدمی خانم عقیلی طی مسیر نمود.
حدود ساعت ۹:۰۰ به ارتفاع حدود ۵۰۰۰ متری رسیدیم که در سمت چپ و ۲۰۰ متر بالاتر ، آبشار یخی که (از پایینتر هم قابل رویت بود ) با وضوح بیشتر نمایان شد.
گروه به راه خود ادامه داده و با گرفتن ارتفاع بیشتر ، فاصله زمانی بین دو استراحت کمتر میشد.
به دلیل تنگی نفس ، استفاده از اکسیژن همراه اجتناب‌ناپذیر بود.
حدود ساعت ۱۲:۰۰ بعداز طی شیب سخت ، مسیر کمی هموار تر شد و محل خروج گاز گوگرد که با فاصله بسیار کمی از قله بود واضح تر شد. حدود ساعت ۱۳:۳۰ و بعد از رد شدن از میان گاز بسیار بدبو و خفه کننده گوگرد ، به قله رسیدیم. حد شعف و هیجان صعود موفق غیرقابل توصیف است. اعضا با درآغوش گرفتن یکدیگر (البته با کمی اشک شوق😉) بعداز گرفتن عکس یادگاری ، فرود خود را آغاز کردند. ماندن زیاد در ارتفاع ۵۶۱۰ متری به همراه گاز گوگرد، عاقلانه نبود.
در مسیر فرود بعضی از اعضا از مسیر شن اسکی فرود آمدند و برخی دیگر از همان مسیر صعود اقدام به بازگشت کردند.
حدود ساعت ۲۱:۰۰ همه اعضا به محل اسکان خود بازگشتند و صبح روز جمعه مانند مسیر رفت اقدام به بازگشت نمودند.