دمدمه به شاه میل لغزان

May 28, 2021
May 2021

near Domdomeh, Ardabīl (Iran)

تاریخ اجرا: ۶-۷ خرداد ۱۴۰۰
تعداد نفرات: ۱ نفر
با اتوبوس ساعت ۱۱ شب از تهران به سمت اردبیل حرکت کردم و حدود ساعت ۷ به روستای کرگان (۲۵ کیلومتر مانده به اردبیل) پیاده شدم. از اونجا تا روستای دمدمه که جاده آسفالت بود رو هیچ‌هایک کردم. داخل روستا چشمه‌ی پر آب گوارایی بود، اونجا صبحانه رو خوردم و حدود ساعت ۹:۳۰، پیاده‌روی رو شروع کردم. بعد از حدود نیم ساعت حرکت داخل مسیر جاده از جاده خارج شده و از مسیر تراکتور رو ادامه دادم و بعد از حدود یک ساعت به اولین ییلاق رسیدم. اونجا بعد از کمی استراحت به مسیر خودم ادامه دادم و ساعت ۱۲:۳۰ به ییلاق آهار باخار رسیدم. منطقه‌ی به شدت سر سبز و پر گل بود و به علت سرما هنوز کسی اونجا ساکن نشده بود. بعد از کمی استراحت با نیم ساعت پیاده‌روی به ییلاق بعدی به نام گلین داشی رسیدم که کلبه‌های زیادی داشت و یک چشمه‌ی پر آب بالا دستی هم داشت. اونجا ناهار رو خوردم و حدود ساعت دو به مسیر ادامه دادم. بعد از یک ساعت حرکت داخل جاده و عبور از کنار آبشار بزرگ، از جاده خارج شدم و از روی یال به سمت پایین حرکت کردم و با کاهش ارتفاع زیادی به مسجد مامارود (ییلاق کشلی - مسجد ممرو) رسیدم. از چشمه برای مسجد لوله کشی کرده بودند و دارای آب خیلی خوب و محل مناسب برای شب‌مانی بود. من شب رو اونجا گذروندم. شب به شدت طوفانی رو سپر کردم و خیلی حواستون باشه که چادر رو محکم مهار کنید که به مشکل نخورید. این دفعه دومی هست که من توی این منطقه توی خردادماه به این شدت باد بر خوردم.
روز دوم بعد از صرف صبحانه، ساعت ۸:۳۰ شروع شد. بعد از گذر از یک زین اسبی و تراورس، به زین اسبی آخر مشرف به اون دره می‌رسیم و وارد جنگل می‌شویم. از اینجا کاهش ارتفاع نسبتا زیادی شروع میشه و بعد از گذر از دو یال، به یال نهایی رسیدم و در امتداد اون آروم آروم ارتفاع کم کردم تا به بالای روستای شاه میل لغزان می‌رسم. از اونجا از روی یال کنار دره، با سرعت زیادی ارتفاع کم می‌کنم و بعد از حدود یک ساعت به روستا میرسم. روستا دارای سوپری و چایخانه و محل مناسب برای اقامت هست. من بعد از استراحت به سمت آبشار ریوو رفتم و حدود ساعت ۲ اونجا بودم. بعد از خوردن ناهار و آب بازی به سمت جاده برگشتم و بعد از حدود دو ساعت جاده خاکی به آسفالت رسیدم. از اونجا هیچ‌هایک کردم و یک ماشین من رو تا دم جاده آورد و از اونجا با یک تاکسی تا تالش اومدم و با اتوبوس ساعت ۱۰ رفتم سمت تهران.

PictographReligious site Altitude 7,143 ft

PictographReligious site Altitude 6,524 ft

دوراهی رو روی یال بیاید پایین (مسیر نزدیک‌تر)