Divčibare - kanjon Kamenice - Vražji vir - Velika Pleć - Divčibare

Photo ofDivčibare - kanjon Kamenice - Vražji vir - Velika Pleć - Divčibare Photo ofDivčibare - kanjon Kamenice - Vražji vir - Velika Pleć - Divčibare Photo ofDivčibare - kanjon Kamenice - Vražji vir - Velika Pleć - Divčibare

January 6, 2018

near Divčibare (Serbia)

Polazak od 'Markovog konaka' blizu centra Divčibara. Nazad pored nekoliko vikend kuća silazi se do Kamenice, prelazi se mali drveni mostić, i dolazi se do dna ski-staze.
Odatle počinje kanjon Kamenice, skoro u potpunosti obrastao četinarskim drvećem. (Kao što je pomenuto u prethodnom postu, na različitim kartama različito su označene Bela i Crna Kamenica - za lokalno stanovništo ovo je Bela Kamenica). Početak kanjona je relativno uređen, tu se održavao 'Mountain music festival'. Dužina kanjona koji ćemo proći je oko 2,5 km, ali za to treba mnogo više vremena nego za 'običnih' 2,5 km. Kretanje kroz kanjon je lakše od očekivanog, ali ipak nije jednostavno. Otprilike do polovine kanjona koji se u ovoj maršuti prelazi, bar sa jedne strane kanjona ima dovoljno ravnog prostora za komotno kretanje. Od polovine kanjona do Vražjeg vira kanjon je krivudav i strm na više mesta, pa treba prelaziti sa jedne na drugu stranu reke otprilike oko 4-5 puta. Pri tom treba biti oprezan kada je veći vodostaj. Reka na više mesta pravi slapove, od kojih je jedan najveći, koji zovem Vražji vir, kao što se zove i strogo zaštićeni rezervat prirode od oko 29 hektara oko njega. Na žalost, voda je obrušila stene oko vodopada, pa je on manji nego ranije.
Kod Vražjeg vira se izlazi iz kanjona i kreće se šumskim putem koji je opisan u prethodnom postu. Razlika je u tome što se ne ide skroz tim putem, već se nakon oko 2 km skreće udesno i penje uzbrdo prema vrhu Velika Pleć. Orijentacija za mesto početka penjanja – kad se prođe jedna oštra krivina ulevo gde potok teče preko puta i gde stoji narandžasti razvaljeni 'kontejner', metalna kućica, koji je verovatno služio za smeštaj šumara ili radnika - malo zatim sa desne strane je jedva primetan put preko goleti koji nakon priličnog uspona vodi do blizu Velike Pleći. Čak i da se ne skrene na tom mestu, Velika Pleć je veoma uočljiva pa se ne može pogrešiti da se popne do nje. Radi se o kupastom vrhu koji je, kad se gleda sa južne strane, sa desne strane tj prema kanjonu, obrastao četinarskom šumom, a sa leve strane je više golet a manje ima šume. U geografskim oznakama stoji 'Pleća', lokalno stanovništvo kaže 'Pleć', pa i ja koristim taj pojam.
Dakle, nakon uspona dolazi se do nekoliko vikendica na Pleći. Pri tom obratiti pažnju na vikendicu od drveta koja ima zanimljive mozaike u temelju. Odatle do vrha Velika Pleć je oko 300 metara pa je šteta ne otići do vrha. Sa vrha se pruža prelep pogled na mnoge udaljene planine, kao i na kanjon u podnožju kojim smo prethodno prošli.
Sa Velike Pleći nazad lagano nizbrdo ka centru Divčibara vodi obeleženi planinski put, prelazi otprilike preko sredine ski staze, ulazi u naseljeni deo sa vikendicama, i dolazi do polazne tačke, 'Markovog konaka'.
Napomena: ako naletite na razne divlje životinje, nisam ja kriv :) Ovaj put nisu viđene, ali je u snegu mnogo tragova koji su pretpostavljam tragovi vukova ili lisica.

• maki9mail Jul 19, 2018

Odlično objašnjeno. Ja sam pre par godina uspela da ga nadjem (Vražji vir) tek iz trećeg puta i to kad mi je Mandzo (sad vise nije medju nama) objasnio da kad dodjem do velike tri bukve prodjem kroz njih i da cu ga ugledati ;) A za uspon ka Pleći ima skretanje na desno preko puta štale Zorice Marković (tako je i lokalci zovu). Kreće kao makadam i polako prerasta u šumski put koji izlazi u Obrenovačko naselje. Tura za preporuku.

• Photo of D.Lubinic
    D.Lubinic Jul 20, 2018

Hvala na komentaru. Tim putem za uspon ka Velikoj Pleći zimus nisam smeo da prođem jer su u snegu bili tragovi zveri (lisice, možda čak i vukovi) :)
    Postoji mnogo jednostavniji način dolaska do Vražjeg vira, putem od naselja Rastovac, oko 5km. To je opisano u prvom mom trail-u, naći ćete ga u ispod navedenom linku, tj. mom Wikiloc profilu. Preporučujem i nekoliko drugih trail-ova u ovom kraju, takođe sve u tom linku.
    Pozdrav, Dragan

• Photo of Dragan.Gagi
    Dragan.Gagi Dec 8, 2018

Trebalo je oznaciti trag sa medjutackama