Dinant - Houx - abdij van Leffe

August 10, 2022
August 2022

near Leffe, Wallonia (Belgique)

Prachtige, lange wandeling met veel hoogtemeters. De originele routetrack is van Jeff Layeux, genaamd "Houx". Ik heb deze route gevolgd samen met een vriend op 10 aug 2022 (zeer warme dag, namiddag boven 30°C, zeer droge periode). Wij zijn vertrokken aan het treinstation van Dinant. Veel paden doorheen de bossen waar de schaduw heel welkom was voor ons. Het pad volgt ook voor een groot deel verschillende GR-paden die toch dikwijls heel mooie wandelpaden zijn. Een heel stuk loop je direct naast het water van de Maas met mooi uitzicht op de hellingen aan de overkant. Je passeert ook aan restanten van 2 oude burchten en aan de abdij van Leffe met het torentje dat je terugvindt op de Leffe bierflesjes. In Dinant, de stad van de Sax, passeer je ook langs een toeristische straat langs de Maas met vele terrassen en eetgelegenheden. De wandelen is niet technisch moeilijk, de hellingen zijn steil maar niet overdreven. De moeilijkheid ontstaat door de totale afstand en de hoeveelheid hoogtemeters. Werkelijk aantal positieve hoogtemeters is volgens mij tussen de 650 tot 700m. Met de Wikiloc app is de wandeling relatief makkelijk te volgen. Bij regenweer zullen de hellingen moeilijker worden! Goede wandelschoenen zijn ten zeerste aangeraden.