Diever, Drents-Friese Wold, de mooiste boswandeling.

Photo ofDiever, Drents-Friese Wold, de mooiste boswandeling. Photo ofDiever, Drents-Friese Wold, de mooiste boswandeling. Photo ofDiever, Drents-Friese Wold, de mooiste boswandeling.

September 6, 2021
September 2021

near Diever, Drenthe (Nederland)

Prachtige wandeling vanuit Diever door het Nationaal Park "Drents-Friese Wold".

De start is vanaf de parkeerplaats bij het informatiecentrum "Diever". Hier kun je diverse toeristische informatie krijgen over de omgeving.
Wij gaan onderweg en lopen langs de Bosweg in de richting van Oude Willem. Langs de weg een oude boerderij met een oud gemeentebord van Diever aan de gevel.

We gaan linksaf de Noordes langs met zicht op de kerktoren van Diever in de verte. Hier betreden we ook het Landgoed Berkenheuvel. Vanaf 1890 heeft de eerste landeigenaar geëxperimenteerd met diverse boomsoorten om op de arme zandgrond een productieve bosbouw-opbrengst te verkrijgen. Tevens werden de bomen geplant om de zandverstuivingen tegen te gaan. Resultaat is een gevarieerd bosbestand welke tegenwoordig in handen is van Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten.
Langs een bospad staat een betonnen herdenkingszuil uit 1925 ter herinnering van het 35 jarig jubileum van het landgoed.

Volgende hoogtepunt is een bijna verland vennetje met vanaf een bankje een fraai uitzicht over dit poeltje.
Hier vandaan is het nog een klein stukje naar het onderduikershol uit W.O.II. Op een informatiebord wordt uitgelegd wie en hoe diverse onderduikers hier verbleven. Het houten ondergrondse verblijf zoals het er nu staat is een replica van het origineel.

Over de bospaden komen we aan bij het open Wapserveld met een groot ven midden tussen de hoge grassen. Vanaf een bankje hebben we een prachtig zicht over dit open landschap.
De tocht gaat verder richting Oude Willem en op de bosweg vinden we eerst een kleine ringslang die zich dood houdt en verderop wordt het pad geblokkeerd door een mega stier die ons uiteindelijk toch laat passeren.
Bij de oversteekplaats aan de Bosweg bij natuurcamping "Oude Willem" staat op een infobord dat het hier om runderen van de soort "Sayaquesa" gaat.

Langs de natuurcamping en het herdenkingsmonument voor een neergestorte bommenwerper komen we op het prachtige heideveld "Hoekenbrink". Bloeiende heide, enkele solitair bomen en zandverstuivingen aanschouwen we vanaf een bankje op de top van een klein duintje.

We lopen verder in een ruime boog om het heideveld heen en volgen hierbij gedeeltelijk de ATB-paden die zo breed zijn dat het geen probleem is deze te gebruiken.
Via de zandverstuiving "De Witte Bergen" komen we uit bij camping "Diever" en gaan dan rechtsaf om de Bosweg nogmaals over te steken en over de bospaden de laatste kilometer door het bos te lopen.

Weer komen we aan de Bosweg en nu wandelen we de laatste 500 meter terug naar de parkeerplaats bij het infocentrum over het gezamenlijke voet/fietspad.

Start en parkeerplaats in Diever

Rechtsaf Landgoed Berkenheuvel op

Links aanhouden

Onderduikershol

Rustbankje bij het Wapserveld

Rechtdoor

Photo ofLinksaf langs het natuurkampeerterrein 'Oude Willem' Photo ofLinksaf langs het natuurkampeerterrein 'Oude Willem' Photo ofLinksaf langs het natuurkampeerterrein 'Oude Willem'

Linksaf langs het natuurkampeerterrein 'Oude Willem'

oorlogsmonument

PictographFlora Altitude 7 ft

Heideveld Hoekenbrink

PictographFlora Altitude 46 ft

Rechtsaf bij camping Diever

• Photo of Tom&Monique
    Tom&Monique Jul 28, 2022

Several sections go over dedicated MTB tracks. So be prepared to jump in the bush when MTB’s are approaching.

• PetraDof Oct 26, 2023

Mooie route. Her en der een iets ander pad genomen.

Wicky en Erick Oct 27, 2023

Hallo PetraDof, bedankt voor jouw commentaar en de sterren. Groet van Wicky en Erick 👋.