Photo ofDientes de Navarino en 3 etapes + dos cims [región de Magallanes y Tierra del Fuego] Photo ofDientes de Navarino en 3 etapes + dos cims [región de Magallanes y Tierra del Fuego] Photo ofDientes de Navarino en 3 etapes + dos cims [región de Magallanes y Tierra del Fuego]

-26 ft
2 days one hour 3 minutes
December 6, 2019
November 2019

near Puerto Williams, Region of Magallanes (Chile)

27-29 novembre 2019. Uns 40 km i 2700 mD+.

Travessa de 3 dies per la illa de Navarino amb dos extra cims. Sorprèn amb la poca altitud la sensació d'alta muntanya per sobre els 600 metres. fins llavors boscos de lengas i nothofalus en general, seguit de tundra i pampes (terreny pantanós). És una zona increïble on es respira total aïllament, amb la única companyia de castors, gansos salvatges i ibis australs. Poso difícil perquè en la època de l'any que ho vam fer, molts trams amb neu i fang, i les pampes rebosen aigua. En general el camí està ben marcat (fites i marques vermelles dos en paralel), encara que hi ha algun petit tram que pot faltar. Molt recomanable portar gps. Se sol fer en 4 dies, però si s'està entrenat és factible 3, inclús 2.

1a etapa: PW centre - Laguna del Salto: Uns 11 km i 1000 mD+ (4-5 hores aprox.)

Sortim a primera hora de la tarda remuntant cap al Cerro Bandera per una autèntica selva austral per deixar pas a les millors vistes del Canal Beagle. El cim de més, en comptes d'anar reseguint el llom de la muntanya per la dreta enfiles amb línia lògica al punt més alt, per després carenejar i tornar a buscar el camí, amb unes vistes increïbles. El lloc d'acampar, sembla una vall arreserada del vent, i més amunt ja hi ha molta neu.

2a etapa: Laguna del Salto - Laguna Martillo: Uns 14km i 1100 mD+. (8-9 hores aprox.)

Comencem cap a les 9h, i després de bones rampes de neu es presenta l'escenari "d'alta muntanya"; decidim fer un petit cim que queda a l'esquerra abans del pas dels australians. Remuntant la cresta lògica pel terreny pedregós arribem a escassos metres del cim amb parets i xemeneies. Amb el pes de les motxiles decidim no arriscar gaire i aconseguim arribar al coll sud-est rodejant aquesta part final per l'esquerra (de nord a sud). Ara sí, hem fet el Segon Cim i les vistes són espectaculars.
La baixada es torna una mica delicada amb el pedregal; després veiem que hagués estat millor baixar desde el cim directament a Laguna del Paso per terreny senzill i rodejar el llac per tornar al camí (saltant-se el Pas dels Australians).
A partir d'aquí és anar entrant i sortint a diverses valls, sobretot desde la Laguna de los Dientes el paisatge és magnífic. Les castoreres i les pampes també s'intensifiquen. Al Paso Ventarrón (no hi és el waypoint) hi han fantàstiques vistes tan de la Laguna Windhond i Cabo de Hornos al sud, com la Cordillera Darwin molt nevada al nord-oest.
Acampem a Laguna Martillo bastant cansats, amb un paisatge grandiós.

3a etapa: Laguna Martillo - antiga pesquera Mac Lean; Uns 13 km i 700 mD+. (7-8 hores aprox).

Ens aixequem amb la companyia llunyana de les oques patagòniques passejant pel llac gelat, i ens ajuntem amb la única persona que haurem trobat en tot el trek. La jornada comença amb camí suau de baixada i retornem a les extensions de boscos, juntament amb pampes i territori castoril. Paisatge remot ple de contrastos, deixem enrere les últimes Dents. Rodejant la Pampa de les Turberes emprenem el que seria la pujada més fatigosa de la travessa, barallant-nos amb el bosc i sobretot el fang per trobar el camí, per deixar lloc a l'últim pas de la ruta: el Virgínia. El terreny es torna pedregós i pelat altre cop de manera molt suau. Darrera es va deixant la part més llunyana del Canal Beagle amb Ushuaia al fons. Baixem del Pas evitant la cornisa de neu i gel blau, esquiant per una tartera quasi en pols. Més endavant trobem el que seria l'equivalent del primer dia a la selva austral, però amb la diferència que aquí no hi han caminets de fusta: hem d'anar esquivant i fintant desenes d'arbres enormes obstaculitzant el camí, que al mateix temps serveixen com a plataforma sobre la trampa continua del fang, amb el riu sempre a l'esquerra. Per fi el terreny s'amplifica i ja arribem a la carretera. Autostop fins a PW.

PictographProvisioning Altitude 78 ft

Inici. Puerto Williams

Inici trail

PictographLake Altitude 1,563 ft

1a nit. Laguna del Salto

PictographCampsite Altitude 1,913 ft

En el nostre cas totalment cobert de neu

PictographLake Altitude 1,709 ft

Laguna de Los Dientes

PictographCampsite Altitude 1,760 ft

Photo ofCastoreres i pujada al Paso Ventarrón Photo ofCastoreres i pujada al Paso Ventarrón Photo ofCastoreres i pujada al Paso Ventarrón

Castoreres i pujada al Paso Ventarrón

A partir d'aquí n'està ple. Enfilant cap al Paso Ventarrón.

PictographLake Altitude 1,440 ft

2a nit. Laguna del Martillo

Pampa de las Turberas

Pas Virginia

PictographCampsite Altitude 1,315 ft

Photo ofCarretera Puerto Navarino-Puerto Williams Photo ofCarretera Puerto Navarino-Puerto Williams Photo ofCarretera Puerto Navarino-Puerto Williams