Photo ofΔιάσχιση Μακριάς Ράχης (Αθαμανία, Δρακότρυπα, Περτούσα 1970m, Μακριά Ράχη, Πάδες, Κλήμα, Μονή Παναγιάς) Photo ofΔιάσχιση Μακριάς Ράχης (Αθαμανία, Δρακότρυπα, Περτούσα 1970m, Μακριά Ράχη, Πάδες, Κλήμα, Μονή Παναγιάς) Photo ofΔιάσχιση Μακριάς Ράχης (Αθαμανία, Δρακότρυπα, Περτούσα 1970m, Μακριά Ράχη, Πάδες, Κλήμα, Μονή Παναγιάς)

July 18, 2023
July 2023

near Athamanía, Thessaly (Greece)

Πεζοπορική διάσχιση στη Μακριά Ράχη των Αθαμανικών Ορέων με αφετηρία το χωριό Αθαμανία Τρικάλων (950m), περάσαμε το Μουτσιαρίτικο ρέμα βγάζοντας τα παπούτσια και ανηφορίσαμε ομαλά από δασωμένες πλαγιές έως τα 1500 μέτρα υψόμετρο. Έπειτα το τοπίο γίνεται αλπικό, η ανηφορά περισσότερη αλλά χωρίς να είναι επίπονη και προσεγγίζοντας ένα εύκολο ανοιχτό λούκι βγήκαμε στην κορυφογραμμή της Μακριάς Ράχης. Από εκεί κινηθήκαμε για λίγο νότια προς τη Δρακότρυπα ή αλλιώς την εντυπωσιακή δολίνη Τρύπιο Λιθάρι, που στο βάθος της διακρίνεται μία μεγάλη οπή. Συνεχίσαμε λίγο ακόμη έως την κορυφή Περτούσα (1970m) και ακολουθώντας αντίστροφη πορεία έως το σημείο που ανεβήκαμε στην κορυφογραμμή συνεχίσαμε βόρεια για τη διάσχιση της Μακριάς Ράχης (όνομα και πράμα!!). Μετά από συνεχή ανεβοκατεβάσματα, στο τέλος της Μακριάς Ράχης κατηφορίσαμε προς τις περιοχές Πάδες και Κλήμα και μετά από 12 ώρες διαδρομής φτάσαμε στη Μονή Παναγιάς (το πούλμαν μας παρέλαβε 800 μέτρα παρακάτω από τη Μονή).

Η διαδρομή είχε υψηλό βαθμό δυσκολίας διότι πραγματοποιήθηκε σε συνθήκες καύσωνα (σε πολλές πεδινές περιοχές η θερμοκρασία ήταν 39+ βαθμοί) ενώ στα 850hpa η θερμοκρασία ήταν 25-26 βαθμοί (!!). Εκτός από τις καιρικές συνθήκες, η συγκεκριμένη διάσχιση ξεπερνά τα 21 χιλιόμετρα και η αθροιστική κατάβαση τα 1400 μέτρα, ενώ δεν θεωρείται αμελητέα η άνοδος 1000 μέτρα. Το πεδίο δεν είναι απαιτητικό, ωστόσο ενδέχεται η πυκνή βλάστηση (θάμνοι και φτέρες) να κρύψει κάθε ίχνος κατηφορίζοντας από την κορυφογραμμή της Μακριάς Ράχης προς την περιοχή Πάδες. Όταν ο πεζοπόρος καταφέρει και μπει στο δάσος το περπάτημα είναι εύκολο πλέον, αλλά είναι απαραίτητο η διαδρομή να είναι περασμένη σε gps.

Συνοπτικά η διαδρομή είχε 4 στάδια. Πρώτο στάδιο η σταδιακή ανάβαση από το χωριό Αθαμανία έως την κορυφογραμμή της Μακριάς Ράχης. Δεύτερο στάδιο το μπρος πίσω (έως το σημείο που ανεβήκαμε στην κορυφογραμμή) για την ανάβαση στην κορυφή Περτούσα και την παρατήρηση της Δρακότρυπας/Τρύπιο Λιθάρι. Τρίτο στάδιο η διάσχιση της Μακριάς Ράχης. Τέταρτο στάδιο η σταδιακή κατάβαση προς τη Μονή Παναγιάς, η οποία κάποια στιγμή μοιάζει ατελείωτη...

Ο καιρός ήταν άκρως καλοκαιρινός καθώς επικρατούσε καύσωνας σχεδόν σε όλη τη Μεσόγειο, ο ουρανός ήταν ανέφελος, οι άνεμοι ανύπαρκτοι στα περισσότερα σημεία και πολύ τοπικά συναντήσαμε 1-2 μποφώρ από διάφορες διευθύνσεις. Μολονότι η θερμοκρασία στην κορυφογραμμή δεν ξεπερνούσε τους 30 βαθμούς, χρειαζόταν αρκετή υπομονή, διαχείριση των δυνάμεων και του νερού για την καλύτερη δυνατή ολοκλήρωση της πεζοπορικής διάσχισης.

Οι ξεχωριστές στιγμές της διαδρομής ήταν το εύκολο πέρασμα στην απόρθητη φαινομενικά κορυφογραμμή της Μακριάς Ράχης, η Δρακότρυπα ή Τρύπιο Λιθάρι που είναι αποτέλεσμα παγετωνικής δολίνης, η θέα από την κορυφή Περτούσα και τέλος η εμπειρία του διασκελισμού της Μακριάς Ράχης...

Στατιστικά από το gps:
Συνολική μέση ταχύτητα (Overall Avg) 1,9 km/h,
Καθαρός χρόνος πεζοπορίας (Moving Time) 8 ώρες και 48 λεπτά,
Συνολικός χρόνος στάσεων (Stopped Time) 3 ώρες και 10 λεπτά

Σημείωση: Η διαδρομή πραγματοποιήθηκε από την ομάδα Φίλοι ορειβατικού τμήματος ΕΥΔΑΠ.