Photo ofΔιάσχιση Βόρειου Πάρνωνα (Μονή Μαλεβής, Μεγάλη Τούρλα, καταφύγιο Γ.Παπαθεοδώρου, Βαμβακού) Photo ofΔιάσχιση Βόρειου Πάρνωνα (Μονή Μαλεβής, Μεγάλη Τούρλα, καταφύγιο Γ.Παπαθεοδώρου, Βαμβακού) Photo ofΔιάσχιση Βόρειου Πάρνωνα (Μονή Μαλεβής, Μεγάλη Τούρλα, καταφύγιο Γ.Παπαθεοδώρου, Βαμβακού)

April 12, 2023
April 2023

near Terzaíika Kalývia, Peloponnese (Greece)

Μεγάλη μονοήμερη πεζοπορική διάσχιση στο Βόρειο Πάρνωνα με αφετηρία τη Μονή Μαλεβής (915m), περάσαμε από τη θέση Ράχη (1140m), την περιοχή Κουτοράχια (1300m), τον Προφήτη Ηλία (1650m), περπατήσαμε για λίγο βόρεια του μακρόστενου οροπεδίου και πιάσαμε την κόντρα έως τη Μεγάλη Τούρλα (1935m). Στη συνέχεια κατηφορίσαμε από άλλο σημείο στο νότιο τμήμα του οροπεδίου, αφήσαμε στα δεξιά μας τη θέση Κανέλλα (1500m) και διασχίζοντας δασωμένες πλαγιές και ρεματιές φτάσαμε στη θέση Αρνόμουσγα, όπου βρίσκεται το καταφύγιο του Πάρνωνα "Γ.Παπαθεοδώρου" (1430m). Σε αυτό το σημείο αφήσαμε το μονοπάτι 033 και κατευθυνθήκαμε προς τα νοτιοδυτικά, περνώντας από τη θέση Ντράνια Τσουμπάρι (1360m), κατηφορίσαμε αρκετά έως τη θέση Λόγγους (1020m), ανηφορίσαμε εκ νέου περίπου 100+ υψομετρική, για να βγούμε σε ράχη όπου ακριβώς από κάτω είδαμε το ήσυχο χωριό Βαμβακού (900m)...

Η διαδρομή είχε υψηλό βαθμό δυσκολίας καθώς η συνολική υψομετρική διαφορά έφτασε τα 1400 μέτρα, διανύσαμε σχεδόν 20 χιλιόμετρα, ενώ αξίζει να αναφερθεί ότι η ανάβαση και κατάβαση στη Μεγάλη Τούρλα απαιτεί υπομονή και σταθερά βήματα.

Συνοπτικά η διαδρομή είχε 5 στάδια. Πρώτο στάδιο η ομαλή σε γενικές γραμμές ανάβαση από τη Μονή Μαλεβής έως το εκκλησάκι του Προφήτη Ηλία, που βρίσκεται στο μακρόστενο οροπέδιο του Βόρειου Πάρνωνα, το οποίο κατά το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο χρησιμοποιήθηκε ως κρυφό αεροδρόμιο. Δεύτερο στάδιο η δυνατή κόντρα ανάβαση στην κορυφή Μεγάλη Τούρλα, όπου σε ορισμένα σημεία πατήσαμε απριλιάτικο χιόνι. Τρίτο στάδιο η απότομη κατάβαση από άλλο σημείο στο οροπέδιο ξανά. Τέταρτο στάδιο η προώθηση έως το καταφύγιο του Πάρνωνα, το οποίο βρίσκεται σε μία πολύ ωραία τοποθεσία, όπου ο επισκέπτης μεταξύ άλλων θα συναντήσει γήπεδο μπάσκετ, αλλά και... τριγωνομετρικό σημείο (1420m)...Πέμπτο στάδιο, η αλλαγή κατεύθυνσης προς τα νοτιοδυτικά, για την τελική κατάβαση στο χωριό Βαμβακού από καλογραμμένο μονοπάτι και μέσα από όμορφο δάσος.
Σημείωση: Το μονοπάτι από τη Μονή Μαλεβής έως το καταφύγιο "Γ.Παπαθεοδώρου" έχει τον αριθμό 033, το οποίο συνεχίζει νότια προς άλλα σημεία του μακροσκελούς ορεινού όγκου...

Ο καιρός ήταν φθινοπωρινός με συννεφιά, κατά διαστήματα αρκετά πυκνή, η οποία το μεσημέρι έδωσε ασθενή βροχή και τοπικά ψιλό χαλάζι χωρίς μεγάλη διάρκεια. Ανέμους πουθενά δεν συναντήσαμε πάνω από 2 μποφώρ, αλλά η ψύχρα ήταν αισθητή σε όλη τη διαδρομή μας. Ενδεικτικό ότι πάνω από τα 1500 μέτρα υψόμετρο είχε διατηρηθεί σε ορισμένα σημεία το χιόνι που έπεσε πριν λίγες ημέρες... Ουσιαστικό κρύο συναντήσαμε πάνω από τα 1700 υψόμετρο, αλλά λόγω της απουσίας ανέμων δεν μας ενόχλησε.

Οι ξεχωριστές στιγμές της διαδρομής ήταν η γερή κόντρα για την ανάβαση στη Μεγάλη Τούρλα, η θέα από τη ψηλότερη κορυφή του Πάρνωνα, η τοποθεσία του καταφυγίου Πάρνωνα στα 1450 μέτρα υψόμετρο και η τελική κατάβαση από πολύ ωραίο δάσος στο χωριό Βαμβακού.
Αξίζει να σημειωθεί το γεγονός όταν βρισκόμασταν πλέον στην ταβέρνα του χωριού, αργά το απόγευμα εκδηλώθηκε ισχυρή μπόρα με χαλάζι...