Photo ofDIA 2 - ESTANY DE ROMEDO DE BAIX - PIC DE TURGUILLA(2528m)- PIC DE COLATX (2567m) - ESTANY DE ROMEDO DE DALT - PRESA MONTALTO Photo ofDIA 2 - ESTANY DE ROMEDO DE BAIX - PIC DE TURGUILLA(2528m)- PIC DE COLATX (2567m) - ESTANY DE ROMEDO DE DALT - PRESA MONTALTO Photo ofDIA 2 - ESTANY DE ROMEDO DE BAIX - PIC DE TURGUILLA(2528m)- PIC DE COLATX (2567m) - ESTANY DE ROMEDO DE DALT - PRESA MONTALTO

September 7, 2020
July 2020

near Tabescán, Catalunya (España)

Ens llevem i creuem per sobre la presa de l'Estany de Baix i seguim un sender que passa pel costat dret de l'estany, fins que el camí es bifurca. Continuem per la dreta direcció al Port de l’Artiga i creuem cap a l'esquerra tot superant un alguns blocs de granit. Fins aquí la traça del camí està ben fressada.
Continuem pel marge esquerra en direcció als Aiguamolls de Guiló, cota 2065m. Poc abans d'arribar-hi girem direcció nord-oest, on trobem una traça de camí poc marcada i amb una pendent pronunciada d'herba, que ens durà a un collet, per sobre de l’Estany de Guiló de Baix, cota 2194m.
Creuarem l'Estany de Guiló pel seu marge esquerra hidrogràfic. Seguirem en direcció nord. Seguint un camí de blocs i herba no massa fressat, on trobem alguna marca vermella que em d'anar seguint fins arribar a l'Estany de Guiló.
De l’Estany de Guiló, girem a 90º direcció oest fins topar amb el camí transfronterer. Un cop al camí, continuarem avançant direcció nord. Sender poc marcat, però ja continuem direcció al coll de Turguilla. Molt evident doncs ja veiem els cims davant.
Just abans d'arribar al coll de Turguilla, continuem direcció est a buscar el Pic de Turguilla (2527m). Un seguit de blocs, que anirem superant amb molta cura i ja arribem al cim.
Un cop al Pic de Turgilla, anirem direcció oest per la cresta, per tornar a agafar el coll, tot fent un flanqueig per sota la cresta i despres d'una pendent força pronunciada, assolim el Pic de Colatx (2567m) .
Es retorna pel mateix traçat cap al coll i tornant a agafar el camí transfronterer fins al creuament anterior. Un cop a l'encreuament, seguirem direcció oest cap a l'Estany de Colatx, des d'aquest, ja ens dirigirem direcció sud tot passant per l'Estany de Senó fins a l'Estany de Romedo de Dalt.
Un cop a l'Estany de Romedo de Dalt, el vordejarem per un sender no massa marca, que ens durà fins a l'extem sud de l'estany. Des d'allí, torbem alguna fita, i quan arribem a una bifurció de camins, agafarem el sender de l'esquerra, que ens durà a la Canal del Lluri. És una canal ampla, on el camí, ja és veu ben marcat i continuant direcció oest, ens durà fins al Coll del Lluri. Agafarem un sender a mà esquerra, amb blocs de granit i que anirem seguint tot trobant marques verdes i blanques, fins al creuament del camí que ens portaria cap al refugi de Certascan. Un cop a l'encreuament, tombem cap a l'equerra, seguint la vessant sud-oest.
Continuem pel camí fins topar amb la pista forestal, a la cota 1940m, on la creuarem i seguirem el nostre camí direcció sud. A partir, d'aquí, ja el camí serà molt marcat i senzill de seguir, això ens permetrà avançar ràpidament fins arribar a la Cabana del Lluri. Continuant pel mateix camí, ja molt evident, toparem amb la pista que agafarem a mà dreta, que ens retornarà a la Presa de Montalto.

Distància 15,50km
Desnivell acumulat total 2004m (+788m / -1316m)
Temps estimat 10h45' (amb aturades i seguretat incloses)

EN CAS DE NECESSITAT, US DEIXO UN SEGUIT D'ENLLAÇOS DE DIFERENTS ALTERNATIVES I PUNTS DE FUITA:

PictographLake Altitude 7,219 ft

ESTANY DE GUILO

El conjunt d'estanys de Romedo són un grup d'estanys d'origen glacial a la capçalera de la Noguera de Cardós. Els estanys més representatius són el Romedo de Dalt, Colatx i Guiló (o Aguiló) de Baix tots a una altitud entre els 2100 i 2200 m. El primer és un dels estanys grans dels pirineus amb 12 ha de superfície i 40 m de profunditat, en canvi els altres dos són de dimensions més reduïdes (una mica més de dues hectàrees) i relativament somers.

CREUAMENT PRF GR

CREUAMENT_PRF_GR

PIC DE TURGUILLA (2528m)

El Pic de Turquilla és una muntanya de 2.528 metres que es troba entre els municipis de Lladorre, a la comarca del Pallars Sobirà i l'Arieja a França.

PIC DE COLATX (2532m)

El Pic de Colatx és una muntanya de 2.532 metres que es troba entre els municipis de Lladorre, a la comarca del Pallars Sobirà i l'Arieja a França.

PictographLake Altitude 7,308 ft

ESTANY DE COLATX

PictographLake Altitude 6,960 ft

ESTANY DE ROMEDO DE DALT

L'estany de Romedo de dalt és juntament amb l'estany Senó (situat entre el Colatx i el Romedo de Dalt) un dels pocs estanys del Pirineu català amb una població reproductora de truita de font (Salvelinus fontinalis). En canvi als altres dos estanys no se'ls ha introduït cap espècie de peix. Aquests dos darrers, tenen poblacions de granota roja (Rana temporaria) i a les basses del voltant s'hi troba també poblacions estables de tritó palmat (Lissotriton helveticus). Pel que fa als crustacis, l'estany Romedo de Dalt també destaca per ser un dels pocs estanys on es pot trobar una espècie de crustaci planctònic, Holopedium gibberum, característic d'aigües poc mineralitzades del nord d'Europa, i a més a més és dels pocs estanys amb dues espècies de copèpodes calanoids (Mixodiaptomus laciniatus i Eudiaptomus vulgaris) fet més propi d’alguns estanys grans.