Photo of(Dia 1) Presa de Cavallers-Refugi Ventosa i Calvell-Montardo-Refugi Ventosa i Calvell Photo of(Dia 1) Presa de Cavallers-Refugi Ventosa i Calvell-Montardo-Refugi Ventosa i Calvell Photo of(Dia 1) Presa de Cavallers-Refugi Ventosa i Calvell-Montardo-Refugi Ventosa i Calvell

September 11, 2023
September 2023

near Erill la Vall, Catalunya (España)

Preciosa ruta pel Pirineu Català que ens portarà des de la Presa de Cavallers, fins al cim del Montardo, fent parada al Refugi de Ventosa i Calvell, on hi tornarem per fer nit.
Per arribar a l'aparcament de la Presa seguirem una bonica i estreta pista asfaltada que surt del Balneari de Caldes de Boí (Vall de Boí) i ja ens endinsa dins el Parc Nacional d'Aigüestortes.
Des d'aquest punt, remuntarem per un corriol que surt de l'aparcament i enllaça amb el curt tram de pista que arriba a dalt la presa.
A partir d'aquí, seguirem pel camí que segueix per la vora dreta de l'Embassament de Cavallers fins arribar al Planell del Riumalo. Extenses prades situades entre els Torrents de l'Estany Negre i del Riu Malo i que anirem creuant varies vegades. Anirem girant cap a la dreta passant pel Barranc de les LLastres i iniciant una pujada sostinguda seguint la Ruta de la Marmota (roques planes arrodonides molt curioses). Seguim pujant, passant per sobre de l'Estany Negre fins arribar al Refugi de Ventosa i Calvell, situat estratègicament i rodejat d'un paisatge excepcional.
El camí és preciós, no presenta cap dificultat, una mica pedregós, però sempre molt ben indicat amb estaques amb marques de color groc.
Descansarem un moment, descarregarem pes, carregarem aigua fresca i iniciarem la pujada cap al cim del Montardo.
Ho farem pel corriol que sortint del refugi, queda a la dreta, cap al Nord, direcció al Refugi de la Restanca, i senyalitzat amb les mateixes estaques amb marques grogues. Poc a poc anem guanyant desnivell passant per un seguit de preciosos estanys, fins arribar a la base del Montardo, una zona de pastures. Aquí trobarem un pal d’orientació que ens indica el camí cap al cim, deixem el GR i ens enfilem fent ziga-zagues pel corriol marcat amb fites. La pujada és intensa, el desnivell incrementa fins arribar a la carena. No és fins aquest moment que veurem el cim del Montardo. (des d’on venim, el Petit Montardo ens tapa el Montardo). Girarem cap a l’esquerra fins arribar al Coll. Des d’aquí, tirem a la dreta, on ja ens quedaran els últims metres fins arribar al Cim, senyalitzat amb una gran fita. Mirador impressionant a totes bandes (Vall de Valarties, l’Aneto, Maladeta, la Pica d’Estats,….Agulles de Travessani, Colomers, Contraix, Punta Alta, Pics de Comalespada, Bessiberris i Comaloforno, entre molts....
De tornada, desfarem el camí d’anada, no sense primer visitar el seu germà, el Petit Montardo que queda al costat, a l’altra banda del Coll.
El camí de retorn, el farem primer per un corriol paral·lel al de pujada i després ja enllaçarem amb el d’anada fins arribar, de nou, al Refugi Ventosa i Calvell on ens espera un desitjat descans.
Part de la ruta coincideix amb la travessa de Carros de Foc.
La qualifico com a difícil pel desnivell acumulat i la distància, tot i que no representa dificultat tècnica.

Inici ruta

Estany Negre

Arribant al Refugi

PictographMountain hut Altitude 7,257 ft

Refugi Ventosa i Calvell (2.214m)

PictographLake Altitude 7,313 ft

Cruïlla

Carena

Montardo (2.833m)

Coll del Montardo (2.757m)