Denée - Maredsous - Ermeton 13-04-2014

Photo ofDenée - Maredsous - Ermeton 13-04-2014 Photo ofDenée - Maredsous - Ermeton 13-04-2014 Photo ofDenée - Maredsous - Ermeton 13-04-2014

April 17, 2014
April 2014

near Denée, Walloon (Belgique)

Wandelclub "Les Djâles d'Anhée" organiseerde op 13 april 2014 hun jaarlijkse wandeltocht 'Marche de la Molignée'. Dit jaar vertrokken we van uit Salle d'Anjou in Denée (deelgemeente van Maredsous), waar jammer genoeg weinig parkeerplaatsen waren maar na wat zoeken vonden we toch een plaatsje.
We verlieten het dorp al onmiddellijk na de start door een klein doorgangetje tussen de muren van het kerkhof en van de er naast liggende kasteelhoeve. Eens voorbij het kerkhof, gingen we meteen linksaf een beboste landweg (privé domein!) omhoog die ons met een ruime bocht door het beboste domein van een statig, oud landhuis met kasteel-allures naar het kruispunt Rue de Maredret - Rue Tienne-de-Faux bracht. Hier namen we het pad links omhoog, wat ons tussen bosrand en koolzaadvelden in de richting van Maredsous voerde. De tweelingtorens van de abdij kwamen al gauw hier en daar tussen de bomen in zicht. Na zowat 1,5km staken we oude spoorlijn RAVEL L150, de N961 Rue de Maredsous en het riviertje Molignée over en klommen langs een fraaie, maar naar restauratie snakkende, kasteelhoeve de heuvel op naar de parkeerplaats bij de beroemde Abdij. Een bezoek stond vandaag niet op ons programma, dus ging het rechtsaf richting Madredet.
Wat verderop rechtsaf in de Rue des Laidmonts wandelden we langs de kilometers lange muur rond het kloosterdomein. Na even rondkijken op de binnenplaats van de abdij trokken we verder. Een mooie bosweg voerde ons naar de eerste rustpost in een zaaltje langs de Haie-Des-Sarts.
Na de rust volgden we deze weg nog even om na het oversteken van de Rue de la Cour weer volop door de glooiende velden te wandelen. Na anderhalve kilometer veldwegen bereikten we de Rue des Roches in buurgemeente Ermeton-Sur-Biert. Ook in dit dorp pronkt een fraaie abdij, dit keer van de Benedictinessen.
Over een bruggetje direct linksaf bracht ons naar zaaltje 'Maurice Maroit', waar we even verpozen.
We verlaten het dorp langs de Rue du Monastère. Eerst weer een stukje tussen de glooiende akkers tot we de Rue Germenseau oversteken en een prachtig wild bebost gebied bereiken. We voelden ons hier even in Hallerbos tussen de ook hier massaal bloeiende blauwe boshyacinten. Uiteindelijk draaien we terug richting Ermeton en wandelen we bijna een kilometer langs een rij ietwat kunstmatig aandoende vijvers, een 'Pisciculture' waar waarschijnlijk nog steeds Ardense forel gekweekt wordt.
Na een tweede rustpauze in het zaaltje in Ermeton gaat het weer verder, deze keer steken we steken via een smal tunneltje de spoorwegdijk over (tegenwoordig de RAVEL L150) en gaan linksaf door de bossen richting Furnaux. Flink klimmend gaat het ter hoogte van het dorp met een ruime bocht terug richting Maredsous. Langs de bosrand met links onder ons het dorpje Furnaux, wandelen we dan bijna 2km terug richting Maredsous. De Rue Du Gros Tilleul, waar toepasselijk een zeer oude monumentale lindeboom staat, brengt ons naar de N951 Rue D'Anthée, die we oversteken om via de landelijke wegen door de glooiende koolzaadakkers terug te keren naar Denée waar we deze mooie en gevarieerde natuurwandeling afsluiten.

Opmerking: op enkele plaatsen trokken we langs wegels door privé domein, opengesteld ter gelegenheid van de wandeling. Vraag toestemming of maak een omwegje.

Maredret - Salle A L'Bagne

Parking Denée dorpsplein

Salle Anjou à Denée

Salle Maurice Maroit à Ermeton-sur-Biert

• kontorcs Mar 10, 2018

Outdated trail involving private path. Not recommended at all.