Del refugi Era Honeria al coll de Güèrri per la vall de Toran

Photo ofDel refugi Era Honeria al coll de Güèrri per la vall de Toran Photo ofDel refugi Era Honeria al coll de Güèrri per la vall de Toran Photo ofDel refugi Era Honeria al coll de Güèrri per la vall de Toran

April 28, 2014
September 2010

near San Juan de Torón, Catalunya (España)

[CA] Del refugi Era Honeria al coll de Güèrri per la vall de Toran

A la Val d'Aran, Toran és la darrera vall tributària del riu Garona abans de la frontera amb França. La capçalera de la vall, disposada al voltant del tuc d'Ermèr i dels estanys de Liat, és una de les regions més feréstegues del Pirineu català. Fins ben entrat el s. XX, hi va haver una explotació minera als estanys de Liat, a la capçalera de la vall, de la qual es conserva part de les torres d'un llarg telefèric i restes de construccions.

L'itinerari permet contemplar, a la part més baixa, els magnífics boscos de caire atlàntic de la vall, bàsicament d'avets i faigs. Des del coll de Güèrri, a mig recorregut, hi ha una impressionant panoràmica sobre el Maubèrme, a llevant, i, a ponent, sobre bona part del Pirineu occidental. Recorregut senyalitzat amb les marques del GR 211 i GR 211-3. Atenció al notable desnivell acumulat.

Ruta senyalitzada.

Per accedir al punt d'inici de l'excursió, cal anar amb cotxe per la carretera N-230 de Vielha a França i, poc abans de la frontera, després del punt quilomètric 187, agafar una desviació a la dreta (E) que puja per la vall de Toran. Es deixen els trencalls d'accés a Canejan i a Sant Joan de Toran i s'arriba, al final de la carretera, al refugi Era Honeria, on cal deixar el cotxe i iniciar el recorregut a peu.

0,00 km (1.011 m). Refugi Era Honeria. S'agafa la pista vall amunt deixant l'edifici a la dreta. Just després d'haver-lo passat, es torça a la dreta per un camí senyalitzat que surt en direcció S seguint les marques blanques i vermelles del sender de gran recorregut GR 211. Endinsant-se pel bosc, es deixa una borda a la dreta (O) i se surt a la continuació de la pista del refugi enmig d'un revolt.

0,41 km (1.070 m), 0 h 10 min. Se segueix recte (E) pujant per la pista i deixant, en el mateix revolt, un camí a la dreta (S) que se'n va a Bedreda (pal indicador), per on després es tornarà. Passats 110 m, la pista es bifurca (senyalització): cal continuar a l'esquerra cap a llevant. S'arriba sota el barratge de Barrièr o de l'Hons dera Coma, es deixa la pista a la dreta, que acaba arran de la presa, i s'agafa el camí ample de l'esquerra que creua el riu, fa una llaçada i remunta fins a l'alçada superior de la presa.

2,18 km (1.216 m), 0 h 42 min. Presa de Barrièr o de l'Hons dera Coma. Es prossegueix pel camí que s'endinsa pel magnífic bosc de faigs, avets i bedolls de l'engorjat d'Ermèr. Mig km més enllà, es pot veure, a la dreta (S), l'impressionant vessant N del tuc d'Ermèr, que s'aixeca 1.100 m des d'aquí, solcat per un profund barranc que actua de receptor de les voluminoses allaus de neu. Es continua ascendint, el camí gira al N, se surt del bosc i s'accedeix al pla dels Grauèrs.

3,70 km (1.533 m), 1 h 34 min. Pla dels Grauèrs, sota els elevats vessants meridionals de la llarga i eriçada serra de Crabèra. Se segueix a llevant deixant a l'esquerra el senderó que porta als abrics de pedra del mig del pla. El camí fa una ziga-zaga, segueix pujant suaument cap al SE, tomba al S i creua el riu dels Grauèrs.

4,61 km (1.621 m), 1 h 53 min. Pont de Liscòrn o del riu dels Grauèrs. Es deixa el fons de la vall que, pels lloms de Liscòrn i la coma d'Arbe, salta a la coma de Liat des del NO. L'itinerari remunta ara cap a ponent pel vessant N de la pala de Güèrri. Guanyant alçada, amb una ziga-zaga, es travessa un bosc -el darrer que es trobarà fins ben avall de la coma de Bedreda- i es gira al S/SE.

5,47 km (1.740 m), 2 h 14 min. Es passa pel costat d'una de les antigues torres del telefèric que transportava mineral des de Liat fins al fons de la vall del Garona. Es continua ascendint i, quan el camí és gairebé a tocar de l'engorjat del torrent del Gotèr de Güèrri, es tomba a la dreta i s'inicia un seguit de ziga-zagues, molt ben traçades, que permeten superar el fort desnivell de la pala de Güèrri. S'arriba, així, a la coma del Potz, coberta, com la de Liat, d'extenses pastures que, antany, acollien un gran nombre de caps de bestiar.

7,70 km (2.185 m), 3 h 25 min. Estany petit del Potz. Cal deixar-lo a la dreta, girar i pujar fent una ziga-zaga per emprendre la travessia del vessant S del tuc de Crabes.

8,20 km (2.270 m), 3 h 38 min. Coll de Liat. Bifurcació senyalitzada. Es deixa el GR 211, que continua (E) cap als estanys de Liat, i es tomba a la dreta en direcció contrària, cap a ponent, per agafar el camí que remunta al coll de Güèrri seguint la variant 3 del GR 211 (hi ha dos camins: es pren el de l'esquerra). S'assoleix un primer llom de 2.329 m, que és el sostre de la ruta. Magnífica panoràmica cap a llevant sobre el pic de Maubèrme, damunt de la coma de Liat, i, cap al S i a ponent, sobre els cims veïns de l'Aran, entre els quals destaca la forma cònica del Montlude. També es contemplen un inacabable reguitzell de cims del Pirineu central, alguns dels quals s'enumeren a continuació, d'E a O: el Salvaguarda, fronterer amb la vall de Benasc, els pics de Bom, Malpás, Crabioles, Perdiguero, Lezat, Quayrat, Xel de la Vaca, Gorgs Blancs, Gourdon, Spigeoles, Bachimala, la Munia, el Vinhamala, el Campvièlh, el Long i el Neuvièlha. Excepte el Salvaguarda, tots ells de més de 3.000 m d'altitud. Es baixa cap a l'amplia collada que hi ha a l'O fent una ziga-zaga.

9,24 km (2.278 m), 3 h 57 min. Coll de Güèrri. Es davalla girant totalment a l'esquerra (S), es fan dues ziga-zagues i es creua el fons de la vall. Al SO, queda l'estany de Bedreda, que es deixa a l'esquerra flanquejant el dilatat vessant meridional del tuc d'Ermèr.

10,07 km (2.173 m), 4 h 10 min. Es creua un coll i se salta a la profunda vall de Bedreda. El camí descendeix fortament descrivint nombroses ziga-zagues sempre pel vessant N de la vall. Es travessen dues torrentades laterals i s'accedeix a una zona coberta per un densíssim falguerar, on caldrà parar compte per seguir el camí.

13,00 km (1.530 m), 5 h 15 min. Es fa una ziga-zaga i s'entra en un magnífic bosc de faigs i avets. Es continua baixant fent cinc llaçades seguint pel camí senyalitzat amb les marques del GR 211-3. Més avall, en arribar al fons de la vall de Comatroja, el camí tomba cap al N. Es creua el torrent, un segon fil d'aigua i es troba la pista del refugi Era Honeria.

14,64 km (1.110 m), 5 h 55 min. Pista del refugi Era Honeria. Cal travessar-la i seguir pel camí de l'altra banda que discorre planerament pel bosc. Se surt de nou a la pista en el lloc on, a l'anada (al km 0,41 de l'itinerari), s'havia continuat cap a l'E. Des d'aquest punt, es desfà el camí fins al refugi (NO).

15,33 km (1.011 m), 6 h 06 min. Refugi Era Honeria. Fi del recorregut.

[ES] Del refugio Era Honeria al collado de Güèrri por el valle de Toran

En la Val d'Aran, Toran es el último valle tributario del río Garona antes de la frontera con Francia. La cabecera del valle, dispuesta alrededor del pico de Ermèr y los lagos de Liat, es una de las regiones más salvajes del Pirineo catalán. Hasta bien entrado el s. XX, hubo una explotación minera en los lagos de Liat, en la cabecera del valle, de la que se conserva parte de las torres de un largo teleférico y restos de construcciones.

El itinerario permite contemplar, en la parte más baja, los magníficos bosques de tipo atlántico del valle, básicamente de abetos y hayas. Desde el collado de Güèrri, a medio recorrido, hay una impresionante panorámica sobre el Maubèrme, a levante, y, a poniente, sobre buena parte del Pirineo occidental. Recorrido señalizado con las marcas del GR 211 y GR 211-3. Atención al considerable desnivel acumulado.

Ruta señalizada.

Para acceder al punto de inicio de la excursión, hay que ir en coche por la carretera N-230 de Vielha a Francia y, poco antes de la frontera, después del punto kilométrico 187, tomar un desvío a la derecha (E) que sube por el valle de Toran. Se dejan los desvíos de acceso a Canejan y Sant Joan de Toran y se llega, al final de la carretera, al refugio Era Honeria, donde se debe dejar el coche e iniciar el recorrido a pie.

0,00 km (1.011 m). Refugio Era Honeria. Se coge la pista subiendo por el valle y dejando el edificio a la derecha. Justo después de haberlo pasado, se gira a la derecha por un camino señalizado que sale en dirección S siguiendo las marcas blancas y rojas del sendero de gran recorrido GR 211. Adentrándose por el bosque, se deja una borda a la derecha (O) y se sale a la continuación de la pista del refugio en medio de una curva.

0,41 km (1.070 m), 0 h 10 min. Se sigue recto (E) subiendo por la pista y dejando, en la misma curva, un camino a la derecha (S) que se va a Bedreda (poste indicador), por donde después se volverá. Pasados ​​110 m, la pista se bifurca (señalización): hay que seguir a la izquierda hacia levante. Se llega bajo la presa de Barrièr o del Hons dera Coma, se deja la pista a la derecha, que termina a ras de la presa, y se toma el camino ancho de la izquierda que cruza el río, hace una lazada y remonta hasta la altura superior de la presa.

2,18 km (1.216 m), 0 h 42 min. Presa de Barrièr o del Hons dera Coma. Se prosigue por el camino que se adentra por el magnífico bosque de hayas, abetos y abedules de la garganta de Ermèr. Medio kilómetro más allá, se puede ver, a la derecha (S), el impresionante vertiente N del pico de Ermèr, que se levanta 1.100 m desde aquí, surcado por un profundo barranco que actúa de receptor de las voluminosas avalanchas de nieve. Se sigue subiendo, el camino gira al N, se sale del bosque y se accede al llano de Grauèrs.

3,70 km (1.533 m), 1 h 34 min. Llano de Grauèrs, bajo los elevados vertientes meridionales de la larga y erizada sierra de Crabèra. Se sigue hacia levante dejando a la izquierda el sendero que lleva a los abrigos de piedra que hay en medio del llano. El camino hace un zigzag, sigue subiendo suavemente hacia el SE, gira al S y cruza el río de Grauèrs.

4,61 km (1.621 m), 1 h 53 min. Puente de Liscòrn o del río de Grauèrs. Se deja el fondo del valle que, por las lomas de Liscòrn y el valle de Arbe, salta al valle de Liat desde el NO. El itinerario remonta ahora hacia poniente por la ladera N de la pendiente de Güèrri. Ganando altura, con un zigzag, se atraviesa un bosque -el último que se encontrará hasta bien abajo del altiplano de Bedreda- y se gira al S/SE.

5,47 km (1.740 m), 2 h 14 min. Se pasa junto a una de las antiguas torres del teleférico que transportaba mineral desde Liat hasta el fondo del valle del Garona. Se sigue ascendiendo y, cuando el camino está junto a la garganta del torrente del Gotèr de Güèrri, se gira a la derecha y se inicia una serie de zigzags, muy bien trazados, que permiten superar el fuerte desnivel de la pendiente de Güèrri. Se llega, así, al valle del Potz, cubierto, como el de Liat, de extensos pastos que, antaño, acogían un gran número de cabezas de ganado.

7,70 km (2.185 m), 3 h 25 min. Lago pequeño del Potz. Hay que dejarlo a la derecha, girar y subir haciendo un zigzag para emprender la travesía de la vertiente S del pico de Crabes.

8,20 km (2.270 m), 3 h 38 min. Collado de Liat. Bifurcación señalizada. Se deja el GR 211, que sigue (E) hacia los lagos de Liat, y se gira a la derecha en dirección contraria, hacia poniente, para tomar el camino que remonta hacia el collado de Güèrri siguiendo la variante 3 del GR 211 (hay dos caminos: se toma el de la izquierda). Se alcanza una primera loma de 2.329 m, que es el punto más alto de la ruta. Magnífica panorámica hacia levante sobre el pico de Maubèrme, sobre el valle de Liat, y, hacia el S y a poniente, sobre las cumbres vecinas del Aran, entre las que destaca la forma cónica del Montlude. También se contemplan una inacabable retahíla de cumbres del Pirineo central entre los que destacan, de E a O: el Salvaguarda, fronterizo con el valle de Benasque, los picos de Bom, Malpás, Crabioles, Perdiguero, Lezat, Quayrat, Xel de la Vaca, Gorgs Blancs, Gourdon, Spigeoles, Bachimala, la Munia, el Vinhamala, el Campvièlh, el Long i el Neuvièlha. Excepto el Salvaguarda, todos ellos de más de 3.000 m de altitud. Se baja hacia el amplio collado que hay al O haciendo un zigzag.

9,24 km (2.278 m), 3 h 57 min. Collado de Güèrri. Se desciende girando totalmente a la izquierda (S), se hacen dos zigzags y se cruza el fondo del valle. Al SO, queda el lago de Bedreda, que se deja a la izquierda flanqueando la dilatada vertiente meridional del pico de Ermèr.

10,07 km (2.173 m), 4 h 10 min. Se cruza un collado y se salta al profundo valle de Bedreda. El camino desciende fuertemente describiendo numerosos zigzags siempre por la vertiente N del valle. Se atraviesan dos torrentes laterales y se accede a una zona cubierta por densísimos helechos, donde se deberá tener cuidado para seguir el camino.

13,00 km (1.530 m), 5 h 15 min. Se hace un zigzag y se entra en un magnífico bosque de hayas y abetos. Se continúa bajando en cinco lazadas siguiendo por el camino señalizado con las marcas del GR 211-3. Más abajo, al llegar al fondo del valle de Comatroja, el camino gira hacia el N. Se cruza el torrente, un segundo hilo de agua y se encuentra la pista del refugio Era Honeria.

14,64 km (1.110 m), 5 h 55 min. Pista del refugio Era Honeria. Hay que atravesarla y seguir por el camino del otro lado que discurre llanamente por el bosque. Se sale de nuevo a la pista en el lugar donde, en la ida (en el km 0,41 del itinerario), se había continuado hacia el este. Desde este punto, se desanda el camino hasta el refugio (NO).

15,33 km (1.011 m), 6 h 06 min. Refugio Era Honeria. Fin del recorrido.

Panoràmica

GR 211-3

Còth de Güèrri

Plan des Grauèrs

Camí de Bedreda

Pont de Liscòrn

Era Honderia

• Lbnzx Aug 16, 2018

Excursio fantastica feta amb nens. La volta l’hem fet al revés. El bosc de faigs es impressionant.