Del Querforadat al Vulturó o puig de la Canal Baridana

Photo ofDel Querforadat al Vulturó o puig de la Canal Baridana Photo ofDel Querforadat al Vulturó o puig de la Canal Baridana Photo ofDel Querforadat al Vulturó o puig de la Canal Baridana

April 28, 2014
November 2012

•   4.3 1 review

near el Quer Foradat, Catalunya (España)

[CA] Del Querforadat al Vulturó o puig de la Canal Baridana

La serra del Cadí és un massís calcari prepirinenc de notables dimensions que s'alça de forma abrupta sobre la Cerdanya i l'Alt Urgell. La seva cota màxima -2.648 m al Vulturó o puig de la Canal Baridana, objectiu d'aquesta excursió- és relativament modesta. A causa d'això, l'àmbit estricte de l'alta muntanya es redueix a una franja d'uns 600 m d'altitud. El relleu complicat i el despoblament fan de la serra un indret salvatge i molt interessant des del punt de vista naturalístic i muntanyenc. El Parc Natural del Cadí-Moixeró ofereix un marc de protecció per a la salvaguarda d'aquest patrimoni excepcional. La variant pel canaló de la Baridana que ascendeix al cim és més feixuga, exposada i de recorregut menys fressat, només recomanable per a muntanyencs experts i amb bon sentit de l'orientació.
Ruta senyalitzada parcialment.

L'inici de l'itinerari proposat té lloc al poble del Querforadat (municipi de Cava, comarca de l'Alt Urgell), situat a 1.400 m d'altitud. S'hi arriba en vehicle per una petita carretera que puja per Bar i Toloriu des de la N-260, entre el Pont de Bar -on s'accedeix des de la Seu d'Urgell per aquesta mateixa carretera- i Martinet de Cerdanya.

A l'estreta entrada del poble, tancat pel Quer (roc), hi ha el pont sobre l'accés vell. De seguida cal agafar un carrer a l'esquerra que baixa a la plaça. Cal deixar el vehicle i fer un tomb per veure les cases del poble. Fent marxa enrere, passada l'església, a l'accés vell, sota el pont, hi ha una font.

0,00 km (1.391 m). Se surt de la mateixa plaça pel carrer que va en direcció S cap al Cadí. El punt clau és arribar al coll de Josana per un camí que hi accedeix pel seu vessant E.

Es passa una font amb safareigs i, quan s'acaben les cases del poble, es troba per dalt la continuació de la carretera d'accés, ara només una pista forestal, que va al Collet, al coll de Pallers i Estana. Immediatament, a escassos 300 m de la plaça, es troba un petit barranc (1.410 m) a partir del qual no és permesa la circulació de vehicles.

Als 40 m d'aquest barranc, cal deixar la pista i girar en rodó a la dreta per un camí per on segueix el sender de gran recorregut GR 150, que es dirigeix al coll d'Oruga, Cava i Ansovell. Cal seguir-lo poc més de mig quilòmetre. Es continua pujant tot voltant una casa enjardinada i creuant dues tanques.

Es travessa un prat i, als 900 m de la sortida, el GR 150 tomba a la dreta cap al coll d'Oruga: cal deixar-lo i seguir recte (SE). Només 100 m després, a 1 km de la sortida, es travessa el torrent Vidal remuntant pel seu costat.

S'accedeix a un prat ple d'aiguamolls que originen el torrent Vidal: cal evitar-los ascendint per l'esquerra i sortint a un collet on hi ha un dipòsit circular de pedra (km 1,38, 1.547 m, 0 h 30 min). A l'altra banda d'aquest collet, puja una pista forestal que ve del Collet i que s'uneix a la principal que sortia del poble i que s'ha deixat per agafar el GR 150.

Es continua pista amunt inicialment cap al migdia tot girant suaument a ponent. Es passa per dalt de l'anterior prat amb aiguamolls i es fa un ampli revolt d'on surt una pista secundària a la dreta (O) cap al coll d'Oruga. Cal no deixar la pista principal que, fet aquest revolt, es dirigeix novament cap al S.

Als 200 m de l'ampli revolt, en un suau gir de la pista cap a l'esquerra, puja a la dreta el camí poc clar que duu al coll de Josana. El millor és seguir per la pista fins al km 2,23 (1.631 m), on s'acaba sobtadament i només segueix un camí cap al SE que planeja cap a un vell abeurador (1.720 m) sota el coll superior de Josana. Cal no prendre'l i remuntar per la dreta, per la màxima pendent, per trobar el camí cap al coll de Josana, aproximadament a la cota 1.670 m, després d'haver guanyat de cop uns 40 m de desnivell (el color vermell del terra del camí, que contrasta amb el sotabosc verd, el fa fàcilment visible). Se segueix pel camí remuntant pel vessant E fins al coll de Josana.

3,19 km (1.768 m), 1 h 10 min. Collada de Josana. Impressionant vista panoràmica de la muralla septentrional del Cadí. Es passa la collada, amb un monòlit de pedra commemoratiu, i es continua directament a migdia per la carena cap al coll Superior de Josana (1.882 m). Hi ha plànols que indiquen camí pel vessant E, sobre el torrent de la Torrentera, però avui ja no és visible. També hi ha camí pel vessant occidental de la carena, sobre el torrent de les Planes, però està molt desdibuixat. El pendent per la carena es fa molt fort, però els arbres faciliten l'ascensió.

3,60 km (1.882 m), 1 h 40 min. Coll Superior de Josana. Aquí es troba el senderó que solca la falda de la serra del Cadí d'E a O, des de prat d'Aguiló fins a la mina d'or i el Pradell (a Adraén) passant pel prat de Cadí. Cal seguir planerament tot flanquejant pel vessant O. A la dreta es trobaran vestigis de camins corresponents als que pugen del coll de Josana per l'O. No gaire lluny, hi ha una font (km 3,95, 1.896 m) damunt de l'indret de les Planes. No se'n trobarà cap més.

El camí segueix flanquejant i remuntant per sobre de les Planes pel vessant occidental i cap a migjorn fins al torrent homònim. En arribar-hi, s'hi puja amb força recte amunt. El bosc es va aclarint fins a desaparèixer. Davant es té la canal Baridana i, a l'esquerra, separat per un gran roc amb una esquerda al mig, el canaló de la Baridana.

S'arriba al límit del pedregar de la canal Baridana. Cal remuntar-la pel marge esquerre procurant aprofitar al màxim el sòl estable.

4,60 km (2.045 m), 2 h 00 min. Bifurcació poc perceptible cap al canaló de la Baridana. Apareix una canal que se'n va a l'esquerra, tot i que la part baixa inicial encara queda amagada: és el canaló de la Baridana. Aquí hi ha dues possibilitats, pujar per la canal ampla, a la dreta, o pel canaló. Si no es té experiència, el millor és pujar i baixar per la canal de la Baridana, costeruda però franca i sense cap risc. També s'estalviarà mitja hora de temps, tot i incrementar 300 m la ruta.

El camí cap a la canal Baridana continua cap al SO i ascendeix seguint les traces de la tartera, que fan ziga-zagues, tot guanyant altitud per cercar el peu de la canal a la cota 2.250 m, on el camí s'encaixa entre les parets. Per terreny dret, però franc, es puja arrambant-se a la dreta fins al coll de la Canal Baridana (km 5,43, 2.501 m).

S'és al Feixanc, la peculiar feixa que travessa pràcticament tot el Cadí uns 100 m per sota dels cims. Es gira a l'esquerra (E) i es flanqueja remuntant suaument durant uns 275 m fins a la sortida del canaló de la Baridana. Es tomba a la dreta (SE), es pugen uns 80 m i es busca el pas que permet accedir sense problemes al cim del Vulturó.

6,03 km (2.648 m), 3 h 40 min. Cim del Vulturó o puig de la Canal Baridana. Extraordinària i espectacular vista panoràmica sobre les serres més properes (Pedraforca, serres del Verd, d'Ensija i Port del Comte), la Cerdanya i els Pirineus, des del Canigó fins a l'Aneto.

El descens, de 2 h 50 min, es fa per la canal principal davallant fins al mateix coll de la Canal Baridana, 300 m a ponent de la culminació del canaló, i dirigint-se cap al N fins a retrobar el camí de l'anada. En baixar, s'ha de tenir cura amb les pedres que, inevitablement, es fan rodar cap avall. A la cota 2.200 m, el pendent se suavitza. Des d'aquest punt, a més, l'amplada de la canal permet que davallin diverses persones, una al costat de l'altra, per evitar accidents.

12,06 km (1.391 m), 6 h 30 min. El Querforadat, punt de partida i final del recorregut.

Variant pel canaló de la Baridana:

Des de la cota 2.070 m, cal seguir recte en direcció S fins a l'entrada del canaló, a la cota 2.220 m. El camí cap a la canal Baridana, pel qual es davallarà, es dirigeix cap al S/SO. El pendent s'accentua, però la pujada és franca.

Al canaló, molt costerut però molt segur, excepte la sortida final, es troba un roc encastat que es passa per l'esquerra. Més amunt, a la paret de l'esquerra, totalment vertical, hi ha una placa commemorativa. Es passa un altre roc, aquesta vegada per la dreta. A partir de la cota 2.450 m, la canal s'obre progressivament perquè s'està arribant a sobre del Cadí i el seu peculiar Feixanc, una feixa que trenca la verticalitat de la paret gairebé dalt de tot fent un planell en aquest punt (2.520 m, 300 m per sobre de l'inici del canaló). Un cop intuïm el Feixanc, podem avançar cap a la dreta (SO) i assolir-lo en aquesta cota. Sense les parets laterals del canaló, la vista és espectacular, però prohibida a persones amb vertigen.

El pendent es manté fins al mateix Feixanc, però en aquest tram final els rocs disminueixen i són substituïts per un terra força sorrenc que fa el ferm inestable. Cal tenir, doncs, molta cura en aquest tram final i evitar-lo amb neu -llevat que es portin grampons i piolet- o si hi ha possibilitats de pluja. També s'ha de tenir molta cura amb les pedres que, inevitablement, es faran rodar cap avall.

Un cop dalt del Feixanc (2.530 m), es veu el cim a l'esquerra, perfectament fitat pel camí que ve del coll de la Canal Baridana.

[ES] Del Querforadat al Vulturó o monte de la Canal Baridana

La sierra del Cadí es un macizo calcáreo prepirenaico de notables dimensiones que se alza de forma abrupta sobre la Cerdanya y L'Alt Urgell. Su cota máxima -2.648 m en el monte de la Canal Baridana o Vulturó, objetivo de esta excursión- es relativamente modesta. Debido a ello, el ámbito estricto de la alta montaña se reduce a una franja de unos 600 m de altitud. El relieve complicado y la despoblación hacen de la sierra un lugar salvaje y muy interesante desde el punto de vista naturalístico y montañero. El Parque Natural del Cadí-Moixeró ofrece un marco de protección para la salvaguarda de este patrimonio excepcional. La variante por el pequeño canal de la Baridana que asciende a la cima es más pesada, expuesta y de recorrido menos trillado, sólo recomendable para montañeros expertos y con buen sentido de la orientación.
Ruta señalizada parcialmente.

El inicio del itinerario propuesto tiene lugar en el pueblo del Querforadat (municipio de Cava, comarca de L'Alt Urgell), situado a 1.400 m de altitud. Se llega en vehículo por una pequeña carretera que sube por Bar y Toloriu desde la N-260, entre el Pont de Bar -donde se accede desde la Seu d'Urgell por esta misma carretera- y Martinet de Cerdanya.

En la estrecha entrada del pueblo, cerrada por el Quer (piedra), está el puente sobre el acceso viejo. Enseguida hay que tomar una calle a la izquierda que baja a la plaza. Hay que dejar el vehículo y dar una vuelta para ver las casas del pueblo. Dando marcha atrás, pasada la iglesia, en el acceso viejo, bajo el puente, hay una fuente.

0,00 km (1.391 m). Se sale de la misma plaza por la calle que va en dirección al Cadí, hacia el S. El punto clave es llegar al collado de Josana por un camino que accede por su vertiente E.

Se pasa una fuente con lavaderos y, cuando se acaban las casas del pueblo, se encuentra por arriba la continuación de la carretera de acceso, ahora sólo una pista forestal, que se dirige al Collet, collado de Pallers y Estana. Inmediatamente, a escasos 300 metros de la plaza, se encuentra un barranco (1.410 m) a partir del cual no se permite la circulación de vehículos.

A los 40 metros del barranco, hay que dejar la pista y girar en redondo a la derecha por un camino por donde sigue el sendero de gran recorrido GR 150, que lleva al collado de Oruga, Cava y Ansovell. Hay que seguirlo poco más de medio kilómetro. Se continúa subiendo por el lado de una casa ajardinada y se cruzan dos vallas.

Se atraviesa un prado y, a 900 metros de la salida, el GR 150 gira a la derecha hacia el collado de Oruga. Hay que dejarlo y seguir recto hacia el SE y, sólo 100 metros después, a 1 km de la salida, se cruza el torrente Vidal remontando a su lado.

Se llega a un prado lleno de ciénagas que originan el torrente Vidal: hay que evitarlas ascendiendo por la izquierda y saliendo a un pequeño collado donde hay un depósito circular de piedra (km 1,38, 1.547 m, 0 h 30 min). Por el otro lado de este collado, sube una pista forestal que viene del Collet y que se une a la principal que salía del pueblo y que se ha dejado para coger el GR 150.

Se continúa pista arriba inicialmente hacia mediodía y después girando suavemente a poniente. Se pasa por encima de las mencionadas ciénagas y se hace una amplia curva de donde sale una pista secundaria a la derecha (O) hacia el collado de Oruga. No hay que dejar la pista principal que, después de esta curva, se dirige nuevamente hacia el S.

A los 200 metros de la amplia curva, en un suave giro de la pista hacia la izquierda, sube a la derecha el camino poco claro que lleva al collado de Josana. Lo mejor es seguir por la pista hasta el km 2,23 (1.631 m), donde se termina y sólo sigue un camino hacia el SE que llanea hacia un viejo abrevadero (1.720 m) bajo el collado Superior de Josana. No hay que tomarlo y sí remontar por la derecha, por la máxima pendiente, para encontrar el camino hacia el collado de Josana, aproximadamente en la cota 1.670 m, después de haber ganado de golpe unos 40 m de desnivel: el color rojo de la tierra del camino, que contrasta con el sotobosque verde, lo hace fácilmente visible. Se sigue por el camino remontando por la vertiente E hasta el collado de Josana.

3,19 km (1.768 m), 1 h 10 min. Collado de Josana. Impresionante vista panorámica de la muralla septentrional del Cadí. Se pasa el collado, con un monolito de piedra conmemorativo, y se continúa directamente a mediodía por la cresta hacia el collado Superior de Josana (1.882 m). Hay mapas que indican un camino por la ladera este, sobre el torrente de la Torrentera, pero hoy ya no es visible. También hay camino por la ladera occidental de la cresta, sobre el torrente de Les Planes, pero está muy desdibujado. La pendiente por la cresta se hace muy fuerte, pero los árboles facilitan la ascensión.

3,60 km (1.882 m), 1 h 40 min. Collado Superior de Josana. Aquí se encuentra el sendero que surca la falda de la sierra del Cadí de E a O, desde el prado de Aguiló hasta la mina de oro y el Pradell (en Adraén) pasando por el prado de Cadí. Hay que seguir llanamente flanqueando por la vertiente O. A la derecha se encontrarán vestigios de caminos, correspondientes al ya mencionado que sube del collado de Josana por el O. No muy lejos, hay una fuente (km 3,95, 1.896 m) encima del lugar llamado Les Planes. No se encontrará ninguna más. El camino sigue flanqueando y remontando por encima de Les Planes por la vertiente occidental y hacia el S hasta el torrente de Les Planes. Al llegar, se sube fuertemente por éste recto hacia arriba. El bosque se va aclarando hasta desaparecer. Delante se tiene la canal Baridana y, a la izquierda, separado por una gran roca con una hendidura en el medio, el pequeño canal de la Baridana.

Se llega al límite del pedregal de la canal Baridana. Hay que remontarla por el margen izquierdo procurando aprovechar al máximo el suelo estable.

4,60 km (2.045 m), 2 h 00 min. Bifurcación poco perceptible hacia el pequeño canal de la Baridana. Aparece una canal que se va a la izquierda, aunque la parte baja inicial aún queda escondida: es el pequeño canal de la Baridana. Aquí hay dos posibilidades, subir por la canal ancha, a la derecha, o por esta canal más estrecha. Si no se tiene experiencia, lo mejor es subir y bajar por la canal de la Baridana, de pendiente marcada pero franca y sin ningún riesgo. También se ahorrará media hora de tiempo, a pesar de incrementar 300 metros el trayecto de la ruta.

El camino hacia la canal Baridana continúa hacia el SO y asciende siguiendo las trazas del canchal, que hacen zigzags, ganando altitud para buscar el pie de la canal en la cota 2.250 m, donde el camino se encaja entre las paredes. Por terreno empinado, pero franco, sube arrimado a la derecha hasta superar el collado de la canal Baridana (km 5,43, 2.501 m).

Llegamos al Feixanc, la peculiar terraza que atraviesa prácticamente todo el Cadí unos 100 m por debajo de los picos. Se gira a la izquierda (E) y se flanquea remontando suavemente durante unos 275 m hasta la salida del pequeño canal Baridana. Se gira a la derecha (SE), se suben unos 80 m y se busca el paso que permite acceder sin problemas a la cima del Vulturó.

6,03 km (2.648 m), 3 h 40 min. Cima del Vulturó o monte de la Canal Baridana. Extraordinaria y espectacular vista panorámica sobre las sierras más cercanas (Pedraforca, sierras del Verd, de Ensija y Port del Comte), la Cerdanya y los Pirineos, desde el Canigó hasta el Aneto.

El descenso, de 2 h 50 min, se hace por la canal principal bajando hasta el mismo collado de la Canal Baridana, 300 m a poniente de la culminación del pequeño canal, y dirigiéndose hacia el N hasta encontrar el camino de la ida. Al bajar, se debe tener cuidado con las piedras que, inevitablemente, se hacen rodar hacia abajo. En la cota 2.200 m, la pendiente se suaviza. Desde este punto, además, la anchura de la canal permite que desciendan varias personas, una al lado de la otra, para evitar accidentes.

12,06 km (1.391 m), 6 h 30 min. El Querforadat, punto de partida y final del recorrido.

Variante por el pequeño canal de la Baridana:

Desde la cota 2.070 m, hay que seguir recto en dirección S hasta la entrada del pequeño canal, en la cota 2.220 m. El camino hacia la canal Baridana, por el que se descenderá, se dirige hacia el S/SO. La pendiente se acentúa, pero la subida es franca.

En el pequeño canal, con mucha pendiente pero muy seguro, excepto la salida final, se encuentra una piedra incrustada que se pasa por la izquierda. Más arriba, en la pared de la izquierda, totalmente vertical, hay una placa conmemorativa. Se pasa otra roca, esta vez por la derecha. A partir de la cota 2.450 m, el canal se abre progresivamente porque se está llegando a la cima del Cadí y su peculiar Feixanc, una terraza que rompe la verticalidad de la pared casi arriba del todo facilitando una llanura en este punto (2.520 m, 300 m por encima del inicio del pequeño canal). Una vez intuimos el Feixanc, podemos avanzar hacia la derecha (SO) y alcanzarlo en esta cota. Sin las paredes laterales del pequeño canal, la vista es espectacular, pero prohibida a personas con vértigo.

La pendiente se mantiene hasta el mismo Feixanc, pero en este tramo final las piedras disminuyen y son sustituidas por un suelo bastante arenoso que hace el terreno inestable. Hay que tener, pues, mucho cuidado en este tramo final y evitarlo si hay posibilidades de lluvia o con nieve, salvo que se lleven crampones y piolet. También se debe tener mucho cuidado con las piedras que, inevitablemente, se harán caer hacia abajo.

Una vez encima del Feixanc (2.530 m), se ve la cima a la izquierda, indicada con hitos por el camino que viene del collado de la Canal de la Baridana.

Dipòsit

El Querforadat

• Photo of Joangirbaujunyent
    Joangirbaujunyent Sep 9, 2018

En algun tram ens va fer tirar pel dret quan hi havia fites més a llevant.