Del coll del Forn a la Tosa pel refugi de Rebost i el coll de Jou

Photo ofDel coll del Forn a la Tosa pel refugi de Rebost i el coll de Jou Photo ofDel coll del Forn a la Tosa pel refugi de Rebost i el coll de Jou Photo ofDel coll del Forn a la Tosa pel refugi de Rebost i el coll de Jou

April 25, 2014
October 2006

near Bagà, Catalunya (España)

[CA] Del coll del Forn a la Tosa pel refugi de Rebost i el coll de Jou

Ascensió a la Tosa que permet gaudir de la rica i variada vegetació muntanyenca del Parc Natural del Cadí-Moixeró amb boscos caducifolis a menys altitud, de pi negre i avet a mesura que es remunta i extensos prats alpins al voltant del cim. La Tosa o Padró dels Quatre Batlles, batejada així perquè en el cim conflueixen els termes municipals de Bagà, Alp, Das i Urús, és una excel·lent talaia a quatre vents de les serres i contrades berguedanes i cerdanes així com un indret estratègic d'observació de fauna, especialment isards i rapinyaires. Els refugis de Rebost i de Niu d'Àliga ofereixen la possibilitat de pernoctar-hi i fer així la ruta en més d'una jornada.
Ruta senyalitzada.

Per accedir al punt de partida, cal sortir de Berga per la C-16 (Eix del Llobregat) en direcció nord cap al túnel del Cadí fins a Bagà i seguir per la BV-4024 cap al coll de Pal fins al coll del Forn (a 13,7 km de l'oficina d'informació del Centre del Parc).

0,00 km (1.714 m). Coll del Forn. Es parteix del coll per un senderó senyalitzat com a GR 150 i GR 4-2 (senyals blancs i vermells) que baixa cap a ponent per l'interior del bosc i arriba, després del Clot de la Mel, al refugi de Rebost, que té al costat una font on proveir-se d'aigua.

0,77 km (1.630 m), 0 h 11 min. Refugi de Rebost. Se segueix en direcció al Claper i el coll de la Gavarra (NO; pal indicador) seguint les marques blanques i grogues del PR C-126. De seguida se surt a una pista, que es pren a l'esquerra (NO; km 1,03, 1.639 m).

1,73 km (1.609 m), 0 h 24 min. Coll de la Gavarra. Es pren un senderó de la dreta (O) cap al Claper (pal indicador) per desembocar de nou a la pista (km 1,85, 1.580 m), que s'agafa a la dreta (NE). Es davalla per un frondós bosc mixt de pi roig amb abundants faigs, roures, boix grèvol i vistoses moixeres, que donen nom a la veïna serra del Moixeró (O). Bones vistes al nord del Claper, Roca-sança i les Muntanyetes, formacions rocoses situades al sud de la Tosa entre el puig de la Canal Freda i el serrat Gran.

2,36 km (1.547 m), 0 h 33 min. Es pren un trencall de l'esquerra (NO) baixant per una ombrívola i espessa fageda fins a sortir de nou a la mateixa pista (km 2,61, 1.473 m): cal seguir-la de baixada també per l'esquerra (SO).

3,19 km (1.406 m), 0 h 48 min. Es creua el riu de l'Hospitalet, tributari del de Gréixer, i tot seguit s'agafa un sender que, per la dreta (NO), inicia l'ascensió cap al coll de Jou. La pista que es deixa a l'esquerra (SO) mena a l'Hospitalet de Roca-sança, un antic hospital per a caminants actualment restaurat com a habitatge particular que compta amb una petita capella homònima (Mare de Déu de Roca-sança).

3,73 km (1.426 m), 0 h 57 min. S'arriba al Claper (antic mas enrunat i font) i es prossegueix a mà dreta (NO) en direcció al coll de Jou (pal indicador) fent ziga-zagues per un boixar. El trajecte segueix part de l'antic camí ral que travessava la serra: cal evitar fer dreceres verticals, que dificulten l'ascensió i erosionen el terreny, i parar compte amb les possibles esllavissades, freqüents a la zona.

4,59 km (1.695 m), 1 h 41 min. Es passa al peu de Roca-sança i es puja (NO) per l'interior d'un bosc ombrívol de pins i faigs.

5,73 km (2.002 m), 2 h 31 min. S'accedeix al collet de Deugràcies, on conta la tradició que hom agraïa haver acabat sa i estalvi la feixuga pujada.

5,99 km (2.022 m), 2 h 36 min. Coll de Jou. Punt divisori dels vessants de la Tosa i el Moixeró. Es tenen esplèndides vistes de l'entorn muntanyenc del Berguedà i de la Cerdanya. Ara es puja en direcció NE seguint les marques del GR 150-1 pel vessant septentrional de la Roca del Llamp a través d'un frondós bosc de pi negre.

6,81 km (2.149 m), 2 h 57 min. S'acaba el boscam i es careneja per la pleta del Llamp cap a llevant. Es remunta fortament (NE) amb grans vistes de la vall i muntanyes cerdanes al nord i les Penyes Altes, el Pedraforca i les serres de Moixeró, el Cadí i Ensija a ponent. Més al sud es distingeix fins i tot el massís del Montseny, Sant Llorenç del Munt i la inconfusible silueta de Montserrat. Se segueix per la carena del puig de la Canal Freda (NE).

7,76 km (2.288 m), 3 h 21 min. Coll de la Vall. El trajecte s'enfila pel rocam (E/NE) pel costat nord del puig de la Mena. S'és a un bon punt de guaita de rapinyaires, voltors sobretot, i d'isards. Es continua ascendint feixugament (NE) pel pedregar distingint-se ja a llevant el repetidor del cim de la Tosa i el refugi de Niu d'Àliga.

8,23 km (2.409 m), 3 h 40 min. Es creua un antic camí d'extracció minera (de ferro i manganès) -al nord es poden veure algunes cavitats- i se segueix en el mateix sentit de la marxa (E/NE).

8,59 km (2.513 m), 3 h 57 min. Refugi de Niu d'Àliga. Es continua per la seva dreta cap al nord (NE/NO) i es corona la Tosa (punt geodèsic; km 8,76, 2.536 m). S'hi gaudeix d'unes amplíssimes vistes cap a ponent i el nord; per albirar millor el paisatge a migdia cal fer cap al mirador que hi ha enfront del refugi (SE).

8,94 km (2.513 m), 4 h 03 min. Es desfà el camí fins al refugi i l'itinerari continua pel GR 150-1 travessant en direcció E el dilatat prat alpí dels rasos de Comabella. Es careneja pel serrat Gran (SE) fins al puig de Comabella (km 10,02, 2.436 m), es davalla (SE) a la colladeta de Comabella (km 10,59, 2.347 m) i, també per la carena (SE), es corona el Cap del Serrat Gran (km 10,82, 2.398 m) per baixar després per Comafloriu (SE). En cas d'haver-hi boira, el recorregut descrit fins ara des del refugi de Niu d'Àliga pot esdevenir perillós, ja que es discorre tothora vora el penya-segat, essent aleshores el més recomanable tornar per on s'ha vingut.

11,33 km (2.332 m), 4 h 40 min. Bifurcació: cal deixar el GR 150-1 a l'esquerra (SE), que se'n va cap al coll de Pal, i prendre un trencall de la dreta (SO) indicat amb els senyals taronges de la travessa Cavalls del Vent (que enllaça els vuit refugis guardats del Parc Natural del Cadí-Moixeró). Si s'és observador, es poden trobar caus de marmota, espècie present al parc uns anys ençà provinent del sud de França, on ha estat introduïda. Es davalla fortament (SO) amb aèries vistes de Comafloriu, els Rocs de Canells, les Roques del Claper, les Muntanyetes i el serrat Gran.

11,86 km (2.184 m), 4 h 54 min. Collada de Comafloriu. Es prossegueix el descens (SO) i, passada una tanca, es torna a entrar a un espès bosc de pi negre.

13,40 km (1.924 m), 5 h 22 min. Se surt a una pista, que es pren a mà esquerra (SO) i, de seguida, es trenca a la dreta (SO) seguint les marques de Cavalls del Vent així com les indicacions de la Ruta del Trencapinyes (rètol).

13,85 km (1.874 m), 5 h 29 min. Es passa pel pla Bagà i es travessa una altra pista que surt d'un revolt de la carretera del coll de Pal (SO; km 14,24, 1.805 m) -hi ha la zona d'aparcament de l'esmentada Ruta del Trencapinyes- tot seguint per un corriol que s'endinsa al bosc (NO).

14,60 km (1.729 m), 5 h 44 min. Es creua una nova pista (SO), a les envistes del refugi de Rebost, baixant vora la font Ramon Espel (que no sempre raja).

14,79 km (1.670 m), 5 h 50 min. Es pren a l'esquerra (SE) la pista de sobre el refugi seguint ara el GR 150.

14,99 km (1.693 m), 5 h 54 min. Darrera bifurcació: es deixa el GR a l'esquerra (NO) i, per la pista de la dreta, es remunta (E/SE) fins al coll del Forn.

15,64 km (1.714 m), 6 h 03 min. Coll del Forn, punt de partida i final de l'itinerari.

[ES] Del collado del Forn a la Tosa por el refugio de Rebost y el collado de Jou

Ascensión a la Tosa que permite disfrutar de la rica y variada vegetación de montaña del Parque Natural del Cadí-Moixeró con bosques caducifolios a menos altitud, de pino negro y abeto a medida que se remonta y extensos prados alpinos alrededor de la cumbre. La Tosa o Padró dels Quatre Batlles, bautizada de este modo porque en su cumbre confluyen los términos municipales de Bagà, Alp, Das y Urús, es una excelente atalaya a cuatro vientos de las sierras del Berguedà y de la Cerdanya, así como un lugar estratégico de observación de fauna, especialmente rebecos y aves rapaces. Los refugios de Rebost y de Niu d'Àliga ofrecen la posibilidad de pernoctar y hacer la ruta en más de una jornada.
Ruta señalizada.

Para acceder al punto de partida, hay que salir de Berga por la C-16 (Eix del Llobregat) en dirección N hacia el túnel del Cadí hasta Bagà y seguir por la BV-4024 hacia el collado de Pal hasta el collado del Forn (a 13,7 km de la oficina de información del Centre del Parc).

0,00 km (1.714 m). Collado del Forn. Se sale del collado por un sendero señalizado como GR 150 y GR 4-2 (señales blancas y rojas) que baja hacia poniente por el interior del bosque y llega, después del Clot de la Mel, al refugio de Rebost, que tiene al lado una fuente donde abastecerse de agua.

0,77 km (1.630 m), 0 h 11 min. Refugio de Rebost. Se sigue en dirección al Claper y el collado de la Gavarra (NO; poste indicador) siguiendo las marcas blancas y amarillas del PR C-126. Se sale en seguida a una pista que se toma a la izquierda (NO; km 1,03, 1.639 m).

1,73 km (1.609 m), 0 h 24 min. Collado de la Gavarra. Se toma el sendero de la derecha (O) hacia el Claper (poste indicador) para desembocar de nuevo a la pista (km 1,85, 1.580 m), que se coge por la derecha (NE). Se discurre por un frondoso bosque mixto de pino albar con abundantes hayas, robles, acebo y vistosos mostellares, que dan nombre a la vecina sierra del Moixeró (O). Buenas vistas al N del Claper, Roca-sança y Les Muntanyetes, formaciones rocosas situadas al S de la Tosa entre el cerro de la Canal Freda y el Serrat Gran.

2,36 km (1.547 m), 0 h 33 min. Se toma un desvío de la izquierda (NO) descendiendo por un umbrío y espeso hayedo hasta salir de nuevo a la misma pista (km 2,61, 1.473 m): hay que seguirla de bajada también por la izquierda (SO).

3,19 km (1.406 m), 0 h 48 min. Se cruza el río de L'Hospitalet, tributario del de Gréixer, y a continuación se toma un sendero que, por la derecha (NO), inicia la ascensión hacia el collado de Jou. La pista que se deja a la izquierda (SO) conduce a L'Hospitalet de Roca-sança, un antiguo hospital para caminantes actualmente restaurado como vivienda particular que cuenta con una pequeña capilla homónima (Mare de Déu de Roca-sança).

3,73 km (1.426 m), 0 h 57 min. Se llega al Claper (antigua casa en ruinas y fuente) y se sigue a mano derecha (NO) en dirección al collado de Jou (poste indicador) haciendo zigzags por un bojedal. El trayecto sigue parte del antiguo camino real que cruza la sierra: hay que evitar hacer atajos verticales, que dificultan la ascensión y erosionan el terreno, e ir con cuidado con los posibles desprendimientos, frecuentes en la zona.

4,59 km (1.695 m), 1 h 41 min. Se pasa a los pies de Roca-sança y se sube (NO) por un umbrío bosque de pinos y hayas.

5,73 km (2.002 m), 2 h 31 min. Se accede al collado de Deugràcies, donde dice la tradición que la gente agradecía haber terminado sanos y salvos la pesada ascensión.

5,99 km (2.022 m), 2 h 36 min. Collado de Jou. Punto divisorio de las vertientes de la Tosa y el Moixeró. Se contemplan espléndidas vistas del entorno montañoso del Berguedà y de la Cerdanya. Ahora se sube en dirección NE siguiendo las marcas del GR 150-1 por la ladera septentrional de la Roca del Llamp a través de un frondoso bosque de pino negro.

6,81 km (2.149 m), 2 h 57 min. Se acaba el bosque y se sigue hacia levante por el cordal por el aprisco del Llamp. Se remonta fuertemente (NE) con grandes vistas del valle y las montañas de la Cerdanya al N y Les Penyes Altes, el Pedraforca y las sierras del Moixeró, el Cadí y Ensija a poniente. Más al S, se distingue incluso el macizo del Montseny, Sant Llorenç del Munt y la inconfundible silueta de Montserrat. Se sigue por el cordal del cerro de la Canal Freda (NE).

7,76 km (2.288 m), 3 h 21 min. Collado de la Vall. El trayecto sube por las rocas (E/NE) por el lado N del cerro de la Mena. Estamos en un buen lugar para observar rapaces, buitres sobre todo, y rebecos. Se sigue subiendo pesadamente (NE) por el pedregal distinguiéndose ya a levante el repetidor de la cumbre de la Tosa y el refugio de Niu d'Àliga.

8,23 km (2.409 m), 3 h 40 min. Se cruza un antiguo camino de extracción minera (de hierro y manganeso) -al N pueden verse algunas cavidades- y se sigue en el mismo sentido de la marcha (E/NE).

8,59 km (2.513 m), 3 h 57 min. Refugio de Niu d'Àliga. Se sigue por su derecha hacia el NE/NO y se corona la Tosa (punto geodésico; km 8,76, 2.536 m). Se goza de unas amplísimas vistas hacia poniente y al N; para contemplar mejor el paisaje a mediodía, hay que dirigirse al mirador que hay frente al refugio (SE).

8,94 km (2.513 m), 4 h 03 min. Se retrocede hasta el refugio y el itinerario sigue por el GR 150-1 cruzando en dirección E el dilatado prado alpino de los Rasos de Comabella. Se continúa por el cordal del Serrat Gran (SE) hasta el cerro de Comabella (km 10,02, 2.436 m), se baja (SE) al pequeño collado de Comabella (km 10,59, 2.347 m) y, también por el cordal (SE), se corona el Cap del Serrat Gran (km 10,82, 2.398 m) para descender después por Comafloriu (SE). En el caso de que haya niebla, el recorrido descrito hasta ahora desde el refugio de Niu d'Àliga puede ser peligroso, ya que se discurre en todo momento junto al acantilado, siendo entonces lo más recomendable regresar por donde se ha venido.

11,33 km (2.332 m), 4 h 40 min. Bifurcación: hay que dejar el GR 150-1 a la izquierda (SE), que va hacia el collado de Pal, y tomar un desvío de la derecha (SO) indicado con las señales naranjas de la travesía Cavalls del Vent (que enlaza los 8 refugios guardados del Parque Natural del Cadí-Moixeró). Si se es observador, pueden encontrarse madrigueras de marmota, especie presente en el parque desde hace unos años procedente del S de Francia, donde ha sido introducida. Se baja fuertemente (SO) con aéreas vistas de Comafloriu, Els Rocs de Canells, Les Roques del Claper, Les Muntanyetes y el Serrat Gran.

11,86 km (2.184 m), 4 h 54 min. Collado de Comafloriu. Seguimos descendiendo (SO) y, pasada una valla, se entra de nuevo en un espeso bosque de pino negro.

13,40 km (1.924 m), 5 h 22 min. Se sale a una pista, que se toma a mano izquierda (SO) y, en seguida, hay que desviarse a la derecha (SO) siguiendo las marcas de Cavalls del Vent así como las indicaciones de la Ruta del Trencapinyes (letrero).

13,85 km (1.874 m), 5 h 29 min. Se pasa por el Pla Bagà y se cruza otra pista que sale de una curva de la carretera del collado de Pal (SO; km 14,24, 1.805 m) -hay una zona de aparcamiento de la citada Ruta del Trencapinyes- siguiendo por un sendero que se adentra en el bosque (NO).

14,60 km (1.729 m), 5 h 44 min. Se cruza una nueva pista (SO) contemplando el refugio de Rebost y bajando cerca de la fuente Ramon Espel (que no siempre mana).

14,79 km (1.670 m), 5 h 50 min. Se toma la pista de más arriba del refugio a la izquierda (SE) siguiendo ahora el GR 150.

14,99 km (1.693 m), 5 h 54 min. Última bifurcación: se deja el GR a la izquierda (NO) y, por la pista de la derecha, se remonta (E/SE) hasta el collado del Forn.

15,64 km (1.714 m), 6 h 03 min. Collado del Forn, punto de partida y final del itinerario.

[EN] From Coll del Forn to La Tosa via the Rebost refuge and Coll de Jou

Ascent to La Tosa that takes us through the rich and varied mountain vegetation of the Cadí-Moixeró Nature Reserve with deciduous woods at lower altitudes, mountain pine and fir as we climb and broad Alpine meadows around the summit. La Tosa or Padró dels Quatre Batlles, thus called because the summit is the confluence of the municipalities of Bagà, Alp, Das and Urús, is an excellent all round viewpoint of the mountain ranges and the countryside of Berguedà and the Cerdanya, and a strategic location for the observation of fauna, especially chamois and birds of prey. The Rebost and Niu d'Àliga refuges have overnight accommodation, so the route can be done in more than one day.
Marked trail.

To reach the starting point we leave Berga on C-16 (Eix del Llobregat) to the north to the Cadí tunnel as far as Bagà and continue on BV-4024 to Coll de Pal and Coll del Forn (13.7 km from the Park Centre information office).

0.00 km (1,714 m). Coll del Forn. We leave the pass by a path signposted as GR-150 and GR-4-2 (white and red signs) that goes down to the west through the wood and, after Clot de la Mel, comes to the Rebost refuge, where there is a spring from which we can take water.

0.77 km (1,630 m), 0 h 11 min. Rebost refuge. We continue in the direction of Claper and Coll de la Gavarra (NW; sign pole) following the white and yellow marks of PR C-126. We immediately come out onto a track which we take to the left (NW; km 1.03, 1,639 m).

1.73 km (1,609 m), 0 h 24 min. Coll de la Gavarra. We take a path on the right (W) to Claper (sign pole) and come out again onto the track (km 1.85, 1,580 m), which we take to the right (NE). We go through a leafy mixed wood of Scotch pine and beech, box and colourful rowans that give the name to the nearby Moixeró sierra (W). Fine views (to the north) of Claper, Roca-sança and Les Muntanyetes, rock formations to the south of La Tosa between Puig de la Canal Freda and Serrat Gran.

2.36 km (1,547 m), 0 h 33 min. We take a turning to the left (NW) which goes down through a deep, shady beech wood and comes out again on the same track (km 2.61, 1,473 m): we follow it down to the left (SW).

3.19 km (1,406 m), 0 h 48 min. We cross the Hospitalet river, a tributary of the Gréixer, and immediately take a path to the right (NW) that begins the ascent to Coll de Jou. The track we pass on the left (SW) leads to L'Hospitalet de Roca-sança, an old hospital for walkers now restored as a private dwelling that has a small chapel of the same name (Mare de Déu de Roca-sança).

3.73 km (1,426 m), 0 h 57 min. We come to Claper (an old ruined farmhouse and spring) and continue to the right (NW) in the direction of Coll de Jou (sign pole), zig-zagging through a box wood. The route follows part of the old drovers road that crosses the range: we must avoid vertical shortcuts which make the ascent more difficult and erode the ground, and we should beware of possible landslides, which are frequent in the area.

4.59 km (1,695 m), 1 h 41 min. We pass the foot of Roca-sança and climb (NW) through a shady pine and beech wood.

5.73 km (2,002 m), 2 h 31 min. We come to Collet de Deugràcies, where tradition has it that travellers gave thanks for having finished the wearisome climb.

5.99 km (2,022 m), 2 h 36 min. Coll de Jou. Dividing point of the slopes of Tosa and Moixeró. We have splendid views of the mountains of Berguedà and the Cerdanya. Now we climb to the NE following the GR-150-1 signs along the northern slope of Roca del Llamp through a thick mountain pine wood.

6.81 km (2,149 m), 2 h 57 min. The wood ends and we walk along the ridge of La Pleta del Llamp to the east. We climb steeply (NE) with great views of the valley and mountains of the Cerdanya to the north and the Penyes Altes, Pedraforca and the Moixeró, Cadí and Ensija ranges to the west. To the south we can even make out the Montseny massif, Sant Llorenç del Munt and the unmistakable silhouette of Montserrat. We follow the crest of Puig de la Canal Freda (NE).

7.76 km (2,288 m), 3 h 21 min. Coll de la Vall. The route passes over rocky ground (E/NE) on the northern side of Puig de la Mena. This is a good place for spotting birds of prey, especially vultures, and chamois. We continue climbing steeply (NE) over the stony ground, and to the east we can now make out the relay station on the summit of La Tosa and the Niu d'Àliga refuge.

8.23 km (2,409 m), 3 h 40 min. We cross an old mining road (iron and manganese) -to the north we can see some cavities- and continue in the same direction (E/NE).

8.59 km (2,513 m), 3 h 57 min. Niu d'Àliga refuge. We continue to the right of it to the north (NE/NW) and come to the summit of La Tosa (geodesic point; km 8.76, 2,536 m). There are sweeping views to the west and the north; to take in the landscape to the south we need to go to the mirador opposite the refuge (SE).

8.94 km (2,513 m), 4 h 03 min. We go back along the road to the refuge and the itinerary continues along GR-150-1 crossing the broad Alpine meadow of Rasos de Comabella (E). We take the ridge of Serrat Gran (SE) to Puig de Comabella (km 10.02, 2,436 m), go down (SE) to Colladeta de Comabella (km 10.59, 2,347 m) and, also along the crest (SE), we come to the summit of Cap del Serrat Gran (km 10.82, 2,398 m) and then go down via Comafloriu (SE). If there is fog the route described so far from the Niu d'Àliga refuge may be dangerous, since it passes close to the cliff, and so the best thing is to return by the way we came.

11.33 km (2,332 m), 4 h 40 min. Fork: we pass GR-150-1 on the left (SE), which goes off to Coll de Pal, and take a turning to the right (SW) indicated with the orange signs of the Cavalls del Vent route (which connects 8 of the Cadí-Moixeró Nature Reserve refuges). If we are observant we may find marmot burrows; the species has been living in the park for some years, having come from the south of France, where it has been introduced.

We go down steeply (SW) with views looking down to Comafloriu, Rocs de Canells, Rocs del Claper, Muntanyetes and Serrat Gran.

11.86 km (2,184 m), 4 h 54 min. Collada de Comafloriu. The descent continues (SW) and, past a fence, enters a thick mountain pine wood again.

13.40 km (1,924 m), 5 h 22 min. We come out onto a track which we take on the left (SW) and, immediately, turn right (SW) following the marks of the Cavalls del Vent and the signs for the Trencapinyes route (sign board).

13.85 km (1,874 m), 5 h 29 min. We pass Pla Bagà and cross another track that comes out from a bend in the road to Coll de Pal (SW; km 14.24, 1,805 m) -here we find the parking area of the Trencapinyes route- following a path that goes into the wood (NW).

14.60 km (1,729 m), 5 h 44 min. We cross a new track (SW) in sight of the Rebost refuge that goes down by the Ramon Espel spring (which is not always flowing).

14.79 km (1,670 m), 5 h 50 min. We take the track above the refuge to the left (SE) along GR-150.

14.99 km (1,693 m), 5 h 54 min. Last fork: we leave the GR on the left (NW) and, along the track to the right, go back up (E/SE) to Coll del Forn.

15.64 km (1,714 m), 6 h 03 min. Coll del Forn, starting point and end of the itinerary.