Del Castell de Montesquiu al Castell de Besora

Photo ofDel Castell de Montesquiu al Castell de Besora Photo ofDel Castell de Montesquiu al Castell de Besora Photo ofDel Castell de Montesquiu al Castell de Besora

May 4, 2023
May 2023

•   4.7 1 review

near Montesquiu, Catalunya (España)

Aquesta és una ruta molt maca de fer, tant perquè no té grans dificultats com pels magnífics paisatges dels que ens permet gaudir.
Anem fins l’aparcament del Castell de Montesquiu i allí deixem el cotxe. Entrem per la porta dels jardins i arribem fins l’entrada principal, on hi ha el pou. D'aquest Castell se’n té constància documental des del S. XIII. En ser avui un dia feiner està tancat i només podem passejar per l'exterior. Durant tot l’any es poden fer visites guiades, els caps de setmana i festius de 9:45 h a 14:30 h; juliol i agost de dimarts a diumenge de 9:45 h a 14:30 h. Cal trucar al 663 708 210 per fer la reserva.
El Castell de Montesquiu i els jardins que l’envolten presideixen l’espai protegit del Parc del Castell de Montesquiu, que forma part de l’EIN Serres de Milany – Santa Magdalena i Puigsacalm-Bellmunt. L’àmbit del parc ocupa part dels termes municipals de Montesquiu, Santa Maria de Besora, Sant Quirze de Besora i Sora, que juntament amb Vidrà constitueixen el Bisaura.
Sortint del Castell passem pel Castell Xic i creuem l’Àrea d’Esplai de la Font del Castell Xic . Continuem cap amunt per la pista. En pocs metres passem al costat d’una bassa de reg. Anirem seguint pels camins més amples, tot i fent alguna petita drecera, fins arribar al Pla del Revell on, abandonant la pista, ens apropem fins les ruïnes del Mas Revell. Des d’allà veiem el Pirineu al nord, Bisaura al sud, i en ser un dia molt clar fins i tot veiem el Pedraforca. Continuem seguint les indicacions i tenim clar cap on hem d’anar, la imatge del Castell de Besora està davant nostre. Passem per les pastures plenes de vaques i vedells. Al final del verd hi ha un pal indicador que ens diu que som a 1 km del Castell de Besora. Seguint aquest indicador, a l’esquerra, es va a parar a una baixada molt forta, pel que és aconsellable anar cap a la dreta, on hi ha l’indicador que diu Sta. Maria de Besora 1,63. Obrim la tanca pel bestiar i anem fent el sender fins ser baix el Collet de la Mongia. Es tracta d’un pas gris, de pedra marga que ens permet arribar als peus del turó on es troben les restes del Castell i l’Església de Santa Maria, als quals hi arribem prenent el sender de l’esquerra, com si anéssim al poble de Santa Maria. En un moment donat haurem de pujar cap a la dreta. Veurem una fletxa vermella on hi diu Castell. Aquest tram és el que té més pujada fins ser al cim.
Un cop a dalt les vistes són espectaculars. Som a uns 1.025 m. Del castell, construït entre els segles X i XI, només en queden fragments de murs. Les úniques restes ben visibles són les que corresponen a l'església del castell, dedicada a Santa Maria. Va ser el centre històric del territori dels actuals municipis de Santa Maria de Besora, Sant Quirze de Besora i Montesquiu. A l’esquerra hi ha la nau central, presidida per un absis semicircular. Entrem per la dreta, on es troba l’atri i veiem un esquelet, que imaginem no és autèntic, mig enfonsat a terra, tocant al mur. Al fons pugem per l’escala de la torre del campanar. Al capdamunt hi oneja la senyera.
A la tornada en principi desfem el camí de l’anada, tot veient a baix, a la nostra dreta, la població de Santa Maria de Besora. Abans de la casa del Pla, on hi ha unes ovelles, hem de prendre la pista ample a l’esquerra, es tracta del GR 151, que ens durà per un bosc de roure i faig fins arribar a la gran bassa del començament de la caminada, i d’allà ja serem a l’aparcament tot seguint la carretera que envolta el Castell de Montesquiu.

Ruïnes del Mas Revell

Passem pels camps on pasturen les vaques

Per aquí es fa la baixada forta pel corriol

A l'esquerra

Anem per l'esquerra

A l'esquerra

Castell de Besora

Vistes

Al tornar anem.cap a la Masia del Pla

Photo ofOvelles a la Masia del Pla. Tornem enrere i prenem el GR 151 Photo ofOvelles a la Masia del Pla. Tornem enrere i prenem el GR 151

Ovelles a la Masia del Pla. Tornem enrere i prenem el GR 151

Seguim pel GR 151

A la dreta

• Photo of Xavier g.v.
    Xavier g.v. May 10, 2023

buenas fotografias

• Photo of eulagiri
    eulagiri May 10, 2023

Excursión maravillosa y relativamente fácil.