De Wijers lus 1 Genk

November 10, 2014
November 2014

near Nieuwdak, Flanders (Belgique)

Centraal in Limburg strekt zich een uitzonderlijk vijvergebied uit"De Wijers".
In dit gebied bevinden zich meer dan 1000 vijvers en is er een lange afstandswandeling uitgezet van 76 km verspreid over de gemeenten Diepenbeek, Genk, Hasselt, Heusden - Zolder, Houthalen - Helchteren, Lummen en Zonhoven.
Deze wandeling kan je ook opsplitsen in 4 lussen.
Dit is de 1ste lus van de wandeling met start in Genk(Slagmolenweg 76).
Tegenover de molen is er een parking en we starten onze wandeling vanop de parking en lopen onmiddellijk langs de Stiemerbeek die we vandaag nog meerdere keren gaan tegenkomen. We gaan in de richting van de Stad Genk om vervolgens naar Winterslag te wandelen waar we door de mijnwerkerswijken wandelen. Na 3.5 km komen we aan onze eerste stop van de dag: Casa papa Giovanni. Dit is een Italiaans cafe (VZW). Van hieruit gaan we verder door de straten en steegjes van de wijken om zo het natuurgebied van de Schemmerberg in te wandelen. We wandelen door het heidegebied en bossen verder naar de Zonhoverheide. Aan de splitsing volgen we de inkorting(gele pijlen) om zo richting Bokrijk te wandelen. We wandelen langs het natuurreservaat "Het Wik" om vervolgens door de bossen en langs het Arboreteum verder te wandelen naar het Kasteel van Bokrijk.(Horeca: gesloten op maandag)We wandelen verder langs het openlucht museum naar het station van Bokrijk om iets verder een mooie dreef in te wandelen en onze weg verder te zetten naar het natuurreservaat "De Maten". De Maten is een van de mooiste natuurreservaten in Vlaanderen. De mix van prachtige vijvers(35) met alle soorten vegetatie is typisch voor de Kempen. Het is ook het paargebied van de rugstreeppad en vele andere diersoorten. We komen hier de Stiemerbeek ook weer tegen en dan verlaten we even het natuurreservaat om even door Oud Termien te wandelen waar we nog een rustpauze nemen in de mooie taverne "Hut Moment"(gesloten op Di-WO) om vervolgens de laatste kilometers aan te vatten door het natuurreservaat. We zien onderweg ook nog de runderen die zorgen voor het onderhoud van het reservaat. We verlaten De Maten om langs de Stiemerbeek en de Slagmolen terug aan de parkeerplaats te komen.