De Vilallonga de Ter a la Roca per la vall del Ter

one hour
April 25, 2014
October 2005

near Vilallonga de Ter, Catalunya (España)

[CA] De Vilallonga de Ter a la Roca per la vall del Ter

Aquesta ruta recorre un indret especialment bell de la part alta de la conca del Ter, envoltada de cims de 2.000 m d'altitud, on un clima humit i fresc ajuda al desenvolupament d'una vegetació esplendorosa. A Vilallonga de Ter, cal contemplar l'església romànica de Sant Martí i el seu absis del segle XII.
Ruta senyalitzada.

Per arribar al punt de sortida de l'excursió des de Ripoll, s'agafa la carretera C-26 fins a Camprodon. Poc després, cal girar a l'esquerra per la GIV-5264 que duu a Setcases i a Vilallonga de Ter, d'on parteix la ruta. Cal situar-se a la plaça del poble.

0,00 km (1.078 m). Plaça de Vilallonga de Ter. Cal agafar el carrer Major i el de l'Ampriu en direcció S fins a la carretera GIV-5264 de Camprodon a Setcases (km 0,18, 1.063 m). Davant mateix, es pren cap al SO una pista de terra que travessa el riu Ter i es continua a mà esquerra (SE) pel Camí de la Roca, també conegut com el Camí de la Molsa, que va per la riba dreta del Ter. Es coincideix amb el canal que porta l'aigua del Ter a la central hidroelèctrica de Llanars. S'avança entre boscos i prats.

0,49 km (1.060 m), 0 h 06 min. Font Blanca. Tot seguit, es passa pel costat de la font Negra (km 0,61, 1.059 m). Per sota, passa un canal d'aigua que va a Llanars. Ambdues fonts tenen taules per menjar.

0,89 km (1.054 m), 0 h 13 min. Bifurcació. Es deixa un trencall que puja a mà dreta: és el Camí de les Eugues, que duu a Abella, una de les alternatives per tornar després. Cal seguir recte (SE) pel Camí de la Molsa. Poc després, el camí ascendeix, s'abandonen els prats que hi ha a la vora del riu i s'arriba a la carena per on passa la carretera entre la Roca i Abella.

1,80 km (1.087 m), 0 h 24 min. Carretera entre la Roca i Abella. Des d'aquest punt, es té una vista privilegiada de Vilallonga de Ter, la Roca, Llanars i Camprodon. A la dreta, s'observa el panorama incomparable de la serra Cavallera envoltada de boscos de fulla caduca. Es baixa a l'esquerra (E) per la carretera de la carena en direcció a la Roca, que està davant mateix.

2,09 km (1.057 m), 0 h 26 min. Cruïlla d'entrada a la Roca. Es recomana passejar pels carrerons d'aquest poblet edificat a sobre d'un mirador natural (tram georeferenciat). Es davalla per la carretera fins a tornar a la GIV-5264, que es troba a 400 m de la Roca, travessant el riu Ter per un pont esmentat abans (km 2,89, 1.028 m). Es continua a l'esquerra (NO) per aquesta carretera pel marge esquerre del Ter a tocar dels prats plens de ramats de bestiar.

4,80 km (1.078 m), 1 h. Vilallonga de Ter, punt de partida i final de l'itinerari.

Una altra opció de tornada és pujar per la carretera d'Abella, tal com s'ha arribat a la Roca des del Camí de la Molsa, però, en lloc d'agafar aquest camí, es continua pujant 100 m més fins que es troba, també a la dreta, el camí vell a Abella, que segueix per la carena per sobre de la nova carretera. Es fan dos revolts (cotes 1.129 i 1.136 m) i, en arribar a la cota 1.190 m, no gaire lluny d'Abella, s'arriba al Camí de les Eugues ja esmentat entre Vilallonga i Abella. Només cal prendre'l a la dreta i seguir-lo, de baixada i pel mig del bosc, fins a la cruïlla amb el Camí de la Molsa (1.055 m), per la qual s'ha passat a l'anada, des d'on es desfà el recorregut fins a Vilallonga de Ter (1 h 30 min el retorn; 2 h i 30 min en total).

Per una altra banda, cal esmentar que no hi ha cap camí que segueixi la riba dreta del riu Ter i, menys encara, que surti del pont sobre aquest riu que hi ha a prop de la Roca, tot i que aparegui en algunes guies i plànols topogràfics. Tampoc no hi ha cap camí per la riba esquerra entre el riu i la carretera.

[ES] De Vilallonga de Ter a la Roca por el valle del Ter

Esta ruta recorre un lugar especialmente bello de la parte alta de la cuenca del Ter, rodeada de cumbres de 2.000 m de altitud, donde un clima húmedo y fresco ayuda al desarrollo de una vegetación esplendorosa. En Vilallonga de Ter, hay que contemplar la iglesia románica de Sant Martí y su ábside del siglo XII.
Ruta señalizada.

Para llegar al punto de salida de la excursión desde Ripoll, se coge la carretera C-26 hasta Camprodon. Poco después, hay que girar a la izquierda por la GIV-5264 que lleva a Setcases y Vilallonga de Ter, de donde parte la ruta. Hay que situarse en la plaza del pueblo.

0,00 km (1.078 m). Plaza de Vilallonga de Ter. Hay que tomar la calle Major y la de L'Ampriu en dirección S hasta la carretera GIV-5264 de Camprodon a Setcases (km 0,18, 1.063 m). Delante mismo, se toma hacia el SO una pista de tierra que atraviesa el río Ter y se sigue a mano izquierda (SE) por el Camí de la Roca, también conocido como el Camí de la Molsa, que discurre por la orilla derecha del Ter. Se coincide con el canal que lleva el agua del Ter a la central hidroeléctrica de Llanars. Se avanza entre bosques y prados.

0,49 km (1.060 m), 0 h 06 min. Fuente Blanca. A continuación, se pasa junto a la fuente Negra (km 0,61, 1.059 m). Por debajo, pasa un canal de agua que se dirige a Llanars. Ambas fuentes tienen mesas para comer.

0,89 km (1.054 m), 0 h 13 min. Bifurcación. Se deja un desvío que sube a mano derecha: es el Camí de les Eugues, que lleva a Abella, una de las alternativas para volver después. Hay que seguir recto (SE) por el Camí de la Molsa. Poco después, el camino asciende, se abandonan los prados que hay en la orilla del río y se llega al cordal por donde pasa la carretera entre la Roca y Abella.

1,80 km (1.087 m), 0 h 24 min. Carretera entre la Roca y Abella. Desde este punto, se tiene una vista privilegiada de Vilallonga de Ter, la Roca, Llanars y Camprodon. A la derecha, se observa el panorama incomparable de la sierra Cavallera rodeada de bosques de hoja caduca. Se baja a la izquierda (E) por la carretera del cordal en dirección a la Roca, que queda enfrente.

2,09 km (1.057 m), 0 h 26 min. Cruce de entrada a la Roca. Se recomienda pasear por las calles de este pueblo edificado sobre un mirador natural (tramo georreferenciado). Se desciende por la carretera hasta volver a la GIV-5264, que se encuentra a 400 m de la Roca, atravesando el río Ter por un puente mencionado antes (km 2,89, 1.028 m). Se sigue a la izquierda (NO) por esta carretera por el margen izquierdo del Ter junto a los prados llenos de rebaños de ganado.

4,80 km (1.078 m), 1 h. Vilallonga de Ter, punto de partida y final del itinerario.

Otra opción de vuelta es subir por la carretera de Abella, tal como se ha llegado a la Roca desde el Camí de la Molsa, pero, en lugar de tomar este camino, se continúa subiendo 100 m más hasta que se encuentra, también a la derecha, el camino viejo a Abella, que sigue por el cordal por encima de la nueva carretera. Se hacen dos curvas (cotas 1.129 y 1.136 m) y, al llegar a la cota 1.190 m, no muy lejos de Abella, se llega al Camí de les Eugues ya mencionado entre Villalonga de Ter y Abella. Sólo hay que tomarlo a la derecha y seguirlo, de bajada y por el bosque, hasta el cruce con el Camí de la Molsa (1.055 m), por el que se ha pasado en la ida, desde donde se desanda el recorrido hasta Vilallonga de Ter (1 h 30 min de vuelta; 2 h y 30 min en total).

Por otro lado, cabe mencionar que no hay ningún camino que siga la orilla derecha del río Ter y, menos aún, que salga del puente sobre este río que hay cerca de la Roca, aunque aparezca en algunas guías y planos topográficos. Tampoco hay ningún camino por la orilla izquierda entre el río y la carretera.

[EN] From Vilallonga de Ter to La Roca via Ter valley

This route takes us through a magnificent part of the Ter basin, surrounded by 2,000 m peaks, an area that enjoys a cool, humid climate that favours the growth of lush vegetation. In Vilallonga de Ter, you can visit the romanesque church of Sant Martí with its 12th century apse.
Marked trail.

CANAL I CENTRAL HIDROELÈCTRICA

• Photo of Eva Garolera
    Eva Garolera Dec 1, 2018

Esta molt bé! El corriol es molt bonic