De Veciana a Montfalcó el Gros, Ermita de St. Gabriel i Sta. Maria de Veciana

Photo ofDe Veciana a Montfalcó el Gros, Ermita de St. Gabriel i Sta. Maria de Veciana Photo ofDe Veciana a Montfalcó el Gros, Ermita de St. Gabriel i Sta. Maria de Veciana Photo ofDe Veciana a Montfalcó el Gros, Ermita de St. Gabriel i Sta. Maria de Veciana

January 13, 2023
January 2023

near Sant Martí Sesgueioles, Catalunya (España)

Ruta de bon caminar per pistes en bon estat, amb per pujades, plans i baixades.
Es pot fer tot l’any, però crec que la millor època per fer-la és la primavera, dons els camps de cereals seran verds. En canvi és una zona calorosa a l’estiu i a la ruta no hi han ombres i a l’hivern es força freda, encara que ens ha fet un bon dia sense boira i una temperatura ideal per caminar.
Deixem el cotxe a la plaça de l'Ajuntament de Veciana, dons hi ha un aparcament per 3 o 4 cotxes. Des d'allà tornem enrere caminant per la carretera per la qual hem arribat a Veciana i la seguim fins arribar a un revolt on la deixem per seguir a l’esquerra el camí de Veciana a Montfalcó, en pujada. Es una pista en molt bon estat, a l’arribar en vistes del mas Garreta, que trobem a la nostra esquerra, el camí comença a planejar.
Ja veiem Montfalcó el Gros cap on ens dirigim, encara que no hi arribarem dons el nostre objectiu és l'església romànica de Sant Pere, situada a la dreta del nucli, dalt d’un turó. Per arribar-hi en una bifurcació a la base del turó anem a la dreta.
Aquesta església datat entre els anys 1025 i 1050, tenia condició de parròquia, ja que apareix citada al llistat de parròquies del bisbat de Vic. Cap al segle XIII o inicis del XIV va perdre aquesta condició per passar a ser una sufragània de Santa Maria de Veciana, tal i com continua sent en l’actualitat.
Arquitectònicament és un edifici d’una única nau, culminada per un absis semicircular a llevant. Aquesta església ha patit un important seguit de remodelacions al llarg de la història que han desfigurat notablement la seva factura romànica. Entre els modificacions més importants destaca el sobrealçat general de l’edifici, més evident a l’absis que va igualar l’alçada dels dos cossos de l’edifici. Amb posterioritat també s’hi va afegir una sagristia a la façana de migdia i una capella a la nord. La nau també fou capçada a llevant, on s’afegí un campanar nou d’espadanya. L’edifici conserva una única finestra original situada a l’absis, amb doble esqueixada i rematada per un arc de mig punt. La porta d’accés d’arc de mig punt, es manté a la façana de migdia. Darrera l’absis hi un petit cementiri.
Continuem baixant per un corriol per baixar al camí de Sant Guim de Freixenet a Copons. Quan la via s’orienta a llevant trobem trencalls per anar a les masies de: Cal Ponç, Can Basí i Cal Bargués. Deixem el pla del Bargués, per baixar cap a la cruïlla del camí de Sant Guim de Freixenet a Copons, pel qual anem, amb el de Santa Maria del Camí a Veciana.
En aquest encreuament, anem en direcció a Coll de Pal, en pujada, al arribar-hi anem a l'esquerra, en direcció a l’ermita de Sant Gabriel. Aquesta queda uns metres apartada del camí. Aquesta ermita estava en ruïnes, pels efectes de la pluja del 1969 que va fer caure la teulada i el foc del 1980 va fer malbé l'interior. Va ser restaurada el 2019
Sant Gabriel és una petita capella rural al terme municipal de Veciana catalogat a l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. És de planta rectangular amb volta de canó, enguixada i porta adovellada d'arc rebaixat. Exteriorment havia estat arrebossada. Al seu davant hi ha un petit recinte delimitat per una tanca de pedra. Datada al segle XV.
Després de visitar-la, continuem baixant i arribem a la torre Nova, més endavant travessem el barranc de Veciana, on trobem cal Brunet. Anem a sortir a la carretera de Copons a Veciana, que travessem per seguir un camí a tocar la pallissa de cal Brunet i que gira a l’esquerra per seguir en paral•lel a la carretera, més endavant el camí es converteix en corriol, tenim bona vista de Veciana.
El corriol acaba portant a la carretera, la seguim, que seguim per a anar a visitar l'església de Santa Maria de Veciana, des de la carretera hem de pujar-hi per unes escales.
Santa Maria de Veciana és una església inclosa a l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. És d'una sola nau amb absis semicircular amb una finestra d'arquivolta. Coberta amb arcades de mig punt sobre la qual es construí la teulada. Porta a la façana sud amb una triple arquivolta de les que destaca la central decorada amb dibuixos de llaçades. S'ha de dir que els capitells i les columnes són moderns. El campanar és d'espadanya i al davant del tester un atri, ambdós moderns. Està envoltada pel l'edifici de la rectoria i té adossat el cementiri. Recentment s’ha restaurat per posar en valor els elements romànics En el darrer terç del segle XII es va fer una reconstrucció i a mitjans del segle XVII es va esfondrar la volta i la teulada. Aleshores s'hi feu una volta gòtica superficial per damunt de l'original d'arc de mig punt.
Un cop vista tornem a baixar i seguim la carretera cap a Veciana, on donem una volta per conèixer el poble, abans de marxar.

00 Veciana

14 Cal Brunet

15 Cta. de Copons a Veciana

16 Escales

Photo of17 Església de Sta. Maria de Veciana Photo of17 Església de Sta. Maria de Veciana Photo of17 Església de Sta. Maria de Veciana