De uitgebreide versie van Barrage de Nisramont

Photo ofDe uitgebreide versie van Barrage de Nisramont Photo ofDe uitgebreide versie van Barrage de Nisramont Photo ofDe uitgebreide versie van Barrage de Nisramont

May 29, 2021
May 2021

near Bodaimont, Wallonia (Belgique)

De Barrage de Nisramont staat bekend als één van de meer avontuurlijke wandelroutes in België. Deze wandeling gaat immers over een geaccidenteerd parcours langs de oevers van de Ourthe waar boomwortels en rotsen alomtegenwoordig zijn. Dit is een wandeling van een dikke dertien kilometer, maar het kan nog altijd beter. Deze versie doet daar nog een schepje bovenop en zoekt het hogerop bij enkele dorpjes en trekt ook langs enkele beekvalleien om later terug aan te sluiten op de oorspronkelijke route van Barrage de Nisramont.

Het stuwmeer van Nisramont is een toeristische trekpleister en daarom is er een uitgebreide parking waar je je wagen kwijt kan. Ik was er vrij vroeg en had de plaatsen voor het uitkiezen, maar op zonnige dagen zoals vandaag bestaat er de kans dat de parking volzet is. Vanaf hier is het enkele honderden meters stappen tot de stuwdam, maar daarna is het meteen een voltreffer. Op een rotsachtig en geaccidenteerd parcours gaat het behoorlijk naar boven, maar wel in een schitterend landschap waar ik op geregelde tijdstippen een blik kan opvangen van de kronkelende Ourthe.

De eerste twee uur zijn ontegensprekelijk de zwaarste van deze wandeling en de stappenteller stond op ongeveer acht kilometer na twee uurtjes. De kleine paadjes rond de Ourthe zijn hier duidelijk de oorzaak van. Het maakt de wandeling een tikkeltje avontuurlijker en dat is net wat de wandeldokter me aanraadde! Na ruim 4,5 kilometer is er bij Nasse de Martimbay een brug waar de originele route van Barrage de Nisramont naar de andere zijde van de Ourthe gaat. Ik ga echter verder rechtdoor en hier volg ik letterlijk de oever van de Ourthe.

Het krioelt hier van omvergevallen bomen en een smal pad dat soms de definitie van een pad heel los invult. Heler gaten zijn uit het erg smalle pad verdwijnen en dan is het toch even opletten. Eén misstap betekent misschien een natte kennismaking met de Ourthe. Het is duidelijk dat op dit verwilderd pad weinig mensen komen, maar dat maakt juist de ongereptheid van dit stukje natuur zo mooi. Rond kilometer zes beland ik terug op een breder pad dat wel erg stevig naar omhoog gaat. Op het laatste was het toch puffen om boven te geraken, maar de vergezichten hier zijn dat wel waard. Naar verluidt is het mogelijk om na kilometer zes verder te gaan langs de oever van de Ourthe, maar de eerlijkheid verplicht me om te zeggen dat ik geen pad opmerkte (kan ook aan mij liggen) en daarom nam ik het bredere pad naar boven.

In de gehuchten Petite-Mormont en Grande-Mormont stap ik eerst langs veldwegen en wat later op verhard wegdek. Dit is wellicht het minst leuke gedeelte van de wandeling, maar het aantal meters op verhard wegdek valt erg goed mee rekening houdend met het kilometeraantal over de gehele wandeling. Hier is het enkel wat jammer dat het wat langer duurt. Daarna val ik van het ene uiterste naar het andere, want wat mij betreft breekt nu het mooiste stuk van de wandeling aan. In schitterende beekvalleien stap ik door het bos waar ik ook een beverdam tegenkom over mooie paden. Op sommige stukken komt er wel weinig zonlicht en die kunnen dan wel eens drassig zijn.

Rond het middelpunt van de wandeling bevinden zich Les cabanes de Rensiwez waar het ook een klein stukje over de openbare weg gaat. Het gaat hier terug naar omhoog, maar dat valt qua stijging wel mee. Op een bepaald moment bevinden er zich ontzettend veel losliggende keien op een weg en dat maakt het stappen lastiger dan de hoogtemeters. Na deze klim volgt er een relatief gemakkelijk stuk over bredere landbouwwegen. Ook hier geldt dat je opnieuw - net zoals bij kilometer zes - kan dalen om verder te stappen langs de oever van de Ourthe. Ik volgde echter de markeringen (enerzijds een witte golf op een blauwe achtergrond, anderzijds een rode driehoek) en die leidde me dus naar een hoger gelegen plateau.

Na 16,5 kilometer wandel ik echter opnieuw langs de oever van de Ourthe en bevind ik me terug op de oorspronkelijke route van Barrage de Nisramont (vermoed ik). Het is op dit punt dat ik merk dat er een trail run bezig is vandaag en natuurlijk kom ik de meerderheid van deze sportievelingen tegen op de smalste paadjes van de gehele wandeling. De paadjes zijn hier overigens wel erg smal en soms kan het erg snel omhoog en omlaag gaan. Ik moet wel zeggen dat ik respect heb als ik zie hoe gezwind de trail runners over dit rotsachtige parcours lopen. Ik zie het mezelf in ieder geval niet doen. Door het rotsachtige landschap, een kronkelende Ourthe en de smalle paadjes is dit de eerste wandeling van dit jaar dat me (een beetje) een berggevoel bezorgt.

Na ruim twintig kilometer is er opnieuw een kleine brug over de Ourthe die me naar de overzijde brengt. Het patroon van rotsachtig en geaccidenteerd parcours tekent zich hier verder af met sporadisch steilere beklimmingen. De grootste klepper staat geprogrammeerd rond kilometer 23 waar een pad via steile haarspeldbochten een weg naar boven zoekt. Het pad is bovendien behoorlijk modderig wat het nog een tikkeltje moeilijker maakt om boven te geraken. Deze beklimming en de klim rond kilometer zes zijn voor mij toch de zwaarste van de dag. Na de steile beklimming volgt een even steile afdaling, maar het pad gaat via bochten naar beneden zodat dit op een rustig tempo kan gebeuren.

Pièce de résistance van de dag is voor het laatste gehouden en dat is uiteraard de stuwdam van Nisramont. De stuwdam zelf is zestien meter hoog en 116 meter lang en kijkt uit over het stuwmeer van Nisramont. Het laatste stuk terug naar de parking is slechts een formaliteit en wanneer ik op de app van Wikiloc kijkt, zie ik dat ik ruim zevenhonderd hoogtemeters heb afgelegd. Een klein beetje berggevoel dus!

Dit is één van de meer avontuurlijke wandelroutes in België die hier nog met wat extra anabolen wordt voorzien. De Ourthe en het stuwmeer van Nisramont is een schitterende omgeving om in te wandelen en een echt avontuurlijk stukje langs de oever van de Ourthe na 4,5 kilometer gaat over een ongerept stuk natuur. Het leukste stuk vond ik zelf echter de beekvallei op weg naar Les Cabanes de Rensiwez. Deze wandeling telt dus geen echte minpunten of het moeten de wat minder inspirerende kilometers zijn langs veldwegen, weg van de Ourthe.

Uitkijkpunt

UItkijkpunt

PictographBridge Altitude 1,048 ft

Brug

Uitkijkpunt en kunstwerk Avolare

Het kunstwerk Avolare symboliseert de samenstroming van de twee Ourthes.

Foto van de Ourthe

Nasse de Martimbay

Vergezichten van de omgeving

Beverdam

Ourthe

De Ourthe (Waals: Aiwe d' Oûte) is een zijrivier van de Maas in de Belgische Ardennen, in het stroomgebied van de Maas. De rivier ontstaat door samenvloeiing van de Westelijke Ourthe (Ourthe Occidentale, 53 km), die bij Libramont ontspringt en de Oostelijke Ourthe (Ourthe Orientale, 46 km), die bij het plaatsje Ourthe nabij de grens met Luxemburg begint. Beide bronrivieren verenigen zich bij Nisramont op de plek waar sedert de bouw van een stuwdam zich het meer van Nisramont gevormd heeft. Vanaf hier spreekt men van de Boven-Ourthe (Haute-Ourthe) en vanaf La Roche-en-Ardenne van de Beneden-Ourthe (Basse-Ourthe). De Basse-Ourthe passeert Durbuy en neemt achtereenvolgens de Amblève en de Vesder op om vervolgens een paar kilometer verder in Luik in de Maas uit te monden. Tussen La Roche-en-Ardenne en Nisramont ligt ten zuidwesten van Bérismenil Le Cheslé, een Keltisch kamp boven op een rotsplateau op 80 meter boven de Ourthe. De Ourthe slingert er zich voor driekwart om dit hoogplateau heen. Bij Hotton liggen de grotten van Hotton waarin een onderaardse rivier stroomt waarvan het water in de Ourthe terechtkomt. Bij Esneux ligt de Roche aux Faucons, een hoge rots boven een meander van de Ourthe. Zuidelijker ligt op een hoge rots de Kluizenarij en kapel van Sint-Thibaut bij Marcourt. Omstreeks 1820 werd onder impuls van Willem I van Nederland begonnen met de bouw van het Ourthekanaal, dat via de Ourthe dwars door de Ardennen het Maasbekken zou verbinden met het Moezelbekken. De onafhankelijkheid van België in 1830 maakte een eind aan deze plannen. Belangrijkste restant van deze werken is de onvoltooide kanaaltunnel te Bernistap (provincie Luxemburg). Op de Beneden-Ourthe was er tot het begin van de 20e eeuw nog wel scheepvaart, getuige hiervan is o.a. de sluis te Poulseur. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ourthe

Devant Lister

Uitkijkpunt

Nasse de Berbret

Houten brug

PictographLake Altitude 905 ft

Stuwdam en stuwmeer van Nisramont

Het stuwmeer van de Ourthe is een hydrolische stuw, gelegen tussen de gemeentes La roche-en-Ardenne en Houffalize. Het project voor de bouw van een stuw dateert uit 1872 maar blijft zonder vervolg. Pas in 1953 start de constructie van dit huidige bouwwerk. De werken zijn klaar in 1958 en wordt vervolledigd in 1985 met een naastgelegen bijgebouw voor de besturing. De dam is 116 meter lang en 16 meter hoog. Het meer is een wijd wateroppervlak van 47 ha., toegankelijk voor vissers, zwemmers, kajak en kano. De stuwdam is 's nachts op een subtiele manier verlicht, 116 m. lang en 16 m. hoog. Het meer bevat 3 miljoen m3 water, gevoed door de westelijke en de oostelijke Ourthe (zuiveringsstation; hydro-elektrische centrale; waterval wordt 's nachts bij hoog water op uitzonderlijke wijze verlicht; audio-visuele zaal) - toegang gratis. De dam is gebouwd om de hele regio van drinkwater te voorzien. Ruime parkeermogelijkheden en tevens een gratis parking voor mobilhomes. Een wandelpad leidt naar het meer van Nisramont (op aanvraag met de auto toegankelijk): uitgestrekt watervlak van 47 ha (vissen, zwemmen, kajak en kanoën) - Uitzonderlijke wandeling van 14 km rond het meer. Let op! Middelmatige tot hoge moeilijkheidsgraad. Tel 4-6 uur en vergeet geen drinkwater en een goede kaart! Zelfs als is het pad uitzonderlijk goed aangeduid, weet men het maar nooit!!! - Kajak op het meer, het hele jaar door (kajakverhuur via de taverne). Bron: https://www.luxembourg-belge.be/diffusio/nl/doen-zien/bezoeken/casteel-monument/nisramont/stuwdam-en-meer-van-nisramont_TFO12690.php

• arno jacobs Jan 10, 2022

Een van de mooiste wandelingen al gedaan