De Santa Coloma de Farners a l'ermita i el castell de Farners

Photo ofDe Santa Coloma de Farners a l'ermita i el castell de Farners Photo ofDe Santa Coloma de Farners a l'ermita i el castell de Farners Photo ofDe Santa Coloma de Farners a l'ermita i el castell de Farners

April 28, 2014
June 2010

•   4.2 2 Reviews

near Santa Coloma de Farners, Catalunya (España)

[CA] De Santa Coloma de Farners a l'ermita i el castell de Farners

Itinerari que s'endinsa pels espessos boscos de Farners, on abunden les sureres, les alzines i els roures. La Selva és una comarca d'extensos forests, privilegiada fins al punt de comptar amb paisatges molt diversos, des dels mediterranis arran de mar fins als més muntanyencs i humits, de caire centreeuropeu, com els del Montseny. Excursió per gaudir de la natura al parc de Sant Salvador i, també, de la història i l'arquitectura romànica contemplant l'ermita i el castell de Farners.
Ruta senyalitzada.

S'ha d'anar a Santa Coloma de Farners per la carretera C-63 des de l'autopista AP-7 o des de la sortida 225 de la C-25 o Eix Transversal. Un cop allà, cal situar-se al començament del passeig del parc de Sant Salvador, al costat de la riera de Santa Coloma.

0,00 km (128 m). Pont de Sant Salvador. Es creua la riera de Santa Coloma pel pont i es gira a la dreta (NO). Cal caminar pel passeig que voreja la riera fins al final deixant a mà dreta la font Picant (0,70 km, 0 h 10 min). Al final del passeig, s'agafa el camí marcat que surt a continuació, sempre en direcció NO, es travessa una riera i se segueix pel camí vorejant els camps de fruiters de les Basses. A l'esquerra (O; 1,33 km, 0 h 19 min), es deixa el camí per on després es tornarà.

1,84 km (142 m), 0 h 27 min. El camí desemboca a una pista asfaltada que ve de la dreta. Es continua per la pista (NO), es deixa un trencall a l'esquerra que duu a ca n'Oliveres i, una mica més enllà (2,21 km, 149 m, 0 h 32 min), hi ha una bifurcació: es tomba a l'esquerra (NO) i es puja per la pista asfaltada en direcció a can Miquel deixant, a banda i banda, desviaments secundaris.

3,10 km (212 m), 0 h 48 min. Can Miquel. Passat l'accés a la casa, la pista gira fortament a l'esquerra; s'agafa el camí que puja a ponent. Immediatament després, es tomba a migdia. Una mica més amunt (3,44 km, 262 m, 0 h 55 min), s'accedeix a una bifurcació, en què es continua per la dreta (SO) seguint els senyals.

3,72 km (294 m), 1 h 01 min. Bifurcació. Es deixa el camí ample i es trenca a l'esquerra (SE) per un altre de senyalitzat que remunta pel vessant oriental de la carena del turó del Vent. Més a dalt, conflueix per l'esquerra un camí també marcat. Se segueix ascendint a migjorn.

4,30 km (388 m), 1 h 16 min. Ermita de la Mare de Déu de Farners, part de la qual conserva la construcció original romànica del s. XII i des d'on es pot contemplar perfectament el castell. Es gira a la dreta (O) i es pren el camí d'accés al castell de Farners. 150 m més amunt, s'és al collet situat entre el turó del Vent, al N, i el castell, al S. Es corona el cim del turó (441 m) per gaudir de la visió de la fortificació (curta grimpada fàcil), es baixa i s'entra al castell per la porta de ponent (4,68 km, 430 m). La construcció actual, restaurada, data del s. XI i està constituïda per un recinte en forma de trapezi irregular que envolta una torre sobirana de 12 m d'alçada. Cal destacar-ne les espitlleres i els merlets. Es torna a l'ermita.

4,93 km (388 m), 1 h 30 min. Ermita de Farners. Es prossegueix per un camí, al començament poc definit, que surt cap al S deixant la pista d'accés a la dreta (senyals als arbres i les pedres). 70 m més avall, es travessa una desviació de la pista d'accés i es tomba a llevant. El camí, ja clar, torna a creuar la pista (5,16 km, 356 m, 1 h 33 min), es continua durant 100 m, es deixa aquest vial a la dreta i s'avança recte davallant en la mateixa direcció cap a llevant.

5,76 km (288 m), 1 h 42 min. Bifurcació: es deixa un trencall a l'esquerra i es continua descendint (NE). Més avall (6,31 km, 172 m, 1 h 53 min), se surt a la pista que puja de les Basses; a la fondalada de la dreta, es veu la gran bassa d'en Camps. Se segueix a l'esquerra (NE), cap avall, durant 120 m i, quan la pista gira, cal deixar-la i agafar el camí de la dreta que, una mica més a baix, desemboca a la pista de l'anada, que ara es reprèn en direcció contrària (SE).

7,78 km (128 m), 2 h 13 min. Pont de Sant Salvador. Tot i que s'és al punt inicial de l'excursió, val la pena de continuar caminant pel magnífic passeig arbrat que, seguint el curs de la riera de Santa Coloma cap al SE, accedeix a l'entrada del recinte de les termes Orion (9,51 km, 117 m, 2 h 38 min), des d'on es retorna (tram georeferenciat).

11,37 km (128 m), 3 h 04 min. Pont de Sant Salvador. Fi del recorregut.

[ES] De Santa Coloma de Farners a la ermita y el castillo de Farners

Itinerario que se adentra por los espesos bosques de Farners, donde abundan los alcornoques, las encinas y los robles. La Selva es una comarca de extensos bosques, privilegiada hasta el punto de contar con paisajes muy diversos, desde los mediterráneos a orillas del mar hasta los más montañosos y húmedos, de carácter centroeuropeo, como los del Montseny. Excursión para disfrutar de la naturaleza en el parque de Sant Salvador y, también, de la historia y la arquitectura románica contemplando la ermita y el castillo de Farners.
Ruta señalizada.

Hay que ir a Santa Coloma de Farners por la carretera C-63 desde la autopista AP-7 o desde la salida 225 de la C-25 o Eix Transversal. Una vez allí, hay que situarse en el comienzo del paseo del parque de Sant Salvador, junto al arroyo de Santa Coloma.

0,00 km (128 m). Puente de Sant Salvador. Se cruza el arroyo de Santa Coloma por el puente y se gira a la derecha (NO). Hay que caminar por el paseo que bordea el arroyo hasta el final dejando a mano derecha la fuente Picante (0,70 km, 0 h 10 min). Al final del paseo, se toma el camino marcado que sale a continuación, siempre en dirección NO, se cruza un arroyo y se sigue por el camino bordeando los campos de frutales de Les Basses. A la izquierda (O; 1,33 km, 0 h 19 min), se deja el camino por donde después se volverá.

1,84 km (142 m), 0 h 27 min. El camino desemboca en una pista asfaltada que viene de la derecha. Se continúa por la pista (NO), se deja un desvío a la izquierda que lleva a Ca n'Oliveres y, un poco más allá (2,21 km, 149 m, 0 h 32 min), hay una bifurcación: se gira a la izquierda (NO) y se sube por la pista asfaltada en dirección a Can Miquel dejando, a ambos lados, desvíos secundarios.

3,10 km (212 m), 0 h 48 min. Can Miquel. Pasado el acceso a la casa, la pista gira bruscamente a la izquierda; se toma el camino que sube a poniente. Inmediatamente después, se gira a mediodía. Un poco más arriba (3,44 km, 262 m, 0 h 55 min), se accede a una bifurcación, en la que se continúa por la derecha (SO) siguiendo las señales.

3,72 km (294 m), 1 h 01 min. Bifurcación. Se deja el camino ancho y se gira a la izquierda (SE) por otro señalizado que remonta por la vertiente oriental del cordal del cerro del Vent. Más arriba, confluye por la izquierda un camino también marcado. Se sigue ascendiendo a mediodía.

4,30 km (388 m), 1 h 16 min. Ermita de la Mare de Déu de Farners, parte de la cual conserva la construcción original románica del s. XII y desde donde se puede contemplar perfectamente el castillo. Se gira a la derecha (O) y se toma el camino de acceso al castillo de Farners. 150 metros más arriba, llegamos al collado situado entre el cerro del Vent, al norte, y el castillo, al S. Se corona la cima del cerro (441 m) para disfrutar de la visión de la fortificación (corta trepada fácil), se baja y se entra en el castillo por la puerta de poniente (4,68 km, 430 m). La construcción actual, restaurada, data del s. XI y está constituida por un recinto en forma de trapecio irregular que rodea una torre soberana de 12 m de altura. Cabe destacar las aspilleras y las almenas. Se vuelve a la ermita.

4,93 km (388 m), 1 h 30 min. Ermita de Farners. Se prosigue por un camino, al principio poco definido, que sale hacia el S dejando la pista de acceso a la derecha (señales en los árboles y las piedras). 70 metros más abajo, se atraviesa una desviación de la pista de acceso y se gira a levante. El camino, ya claro, vuelve a cruzar la pista (5,16 km, 356 m, 1 h 33 min), se continúa durante 100 m, se deja este vial a la derecha y se avanza recto descendiendo en la misma dirección hacia levante.

5,76 km (288 m), 1 h 42 min. Bifurcación: se deja un desvío a la izquierda y se continúa descendiendo (NE). Más abajo (6,31 km, 172 m, 1 h 53 min), se sale a la pista que sube de Les Basses; en la hondonada de la derecha, se ve la gran balsa de En Camps. Se sigue a la izquierda (NE), hacia abajo, durante 120 metros y, cuando la pista gira, hay que dejarla y tomar el camino de la derecha que, un poco más abajo, desemboca en la pista de la ida, que ahora se retoma en dirección contraria (SE).

7,78 km (128 m), 2 h 13 min. Puente de Sant Salvador. Aunque se está en el punto inicial de la excursión, vale la pena seguir caminando por el magnífico paseo arbolado que, siguiendo el curso del arroyo de Santa Coloma hacia el SE, accede a la entrada del recinto de las termas Orion (9,51 km, 117 m, 2 h 38 min), desde donde se vuelve (tramo georreferenciado).

11,37 km (128 m), 3 h 04 min. Puente de Sant Salvador. Fin del recorrido.

[EN] From Santa Coloma de Farners to the hermitage and the castle of Farners

La Selva is fortunate in its range of landscapes, from classic Mediterranean and maritime on the coast to full-blown mountainous in Montseny. An excursion to enjoy nature in Parc de Sant Salvador, as well as Romanesque architecture, with a visit to the hermitage and the Farners castle.
Marked trail.

Termes Orió

• Photo of manuel haba.
    manuel haba. Apr 14, 2018

Muy buena descripcion en varios idiomas

• Björn Lemby Nov 12, 2018

Followed only the first part of the trail.