De Sant Martí de Tous a Sentfores i el saltant de la Fou de Tous

Photo ofDe Sant Martí de Tous a Sentfores i el saltant de la Fou de Tous Photo ofDe Sant Martí de Tous a Sentfores i el saltant de la Fou de Tous Photo ofDe Sant Martí de Tous a Sentfores i el saltant de la Fou de Tous

November 1, 2014
January 2006

•   3.8 2 Reviews

near Sant Martí de Tous, Catalunya (España)

[CA] De Sant Martí de Tous a Sentfores i el saltant de la Fou de Tous

Atractiu itinerari que visita el paratge natural de la Fou de Tous, un bell salt d'aigua present quan plou encaixonat entre parets de roca que conformen un entorn obac i humit que contrasta amb el paisatge circumdant, predominantment de secà. També es contempla l'ermita de la Mare de Déu de Sentfores, temple del s. XIV recentment restaurat.
Ruta senyalitzada parcialment.

Des d'Igualada, cal agafar la carretera C-241 en direcció a Santa Coloma de Queralt i trencar a l'esquerra per la BV-2202 fins a Sant Martí de Tous. El vehicle es pot deixar estacionat a l'aparcament del Castell.

0,00 km (456 m). Aparcament del Castell. Es baixa en direcció NO fins a la carretera BV-2202, per la qual s'ha arribat, s'agafa el carrer Bisbe Morgades i se segueixen les indicacions que duen a l'ermita de la Mare de Déu de Sentfores cap a llevant per un camí pavimentat.

0,81 km (383 m), 0 h 14 min. Es travessa la riera de Tous pel pont o per sota, a gual. A l'altre costat, cal agafar a la dreta (S) el camí de can Vidal i seguir-lo fins a prendre un trencall (km 1,69, 446 m) que, per la dreta (SE), puja directament a l'ermita.

2,01 km (492 m), 0 h 37 min. Ermita de la Mare de Déu de Sentfores. Se segueix recte cap a l'est i es torna a la pista, per on cal avançar uns 750 m fins que, passada la masia de cal Peretó a la dreta, es troba una bifurcació (km 2,9, 504 m) a tocar del coll Vic, on s'agafa un camí de la dreta (SO). 300 m després, es deixa una pista a la dreta.

3,29 km (510 m), 0 h 55 min. Es troba un mirador privilegiat sobre Sentfores i Sant Martí de Tous. S'entra al bosc de Gramenet, es puja suaument fins a la cota 530 m i es baixa per la pista. En un revolt pronunciat a l'esquerra, cal deixar la pista i prendre un trencall a la dreta (km 3,97, 519 m) en direcció NE i després NO que baixa fortament a can Vidal.

4,66 km (429 m), 1 h 11 min. Pocs metres abans d'arribar a can Vidal, davant d'una bassa, es pren un camí de l'esquerra fins a la pista que, per la dreta, ve de Sant Martí de Tous i que s'ha seguit a l'inici. Cal prendre-la en direcció SO cap a la riera de la Fou.

5,00 km (426 m), 1 h 15 min. Es pren una desviació a la dreta (O) i, immediatament després, es creua la riera de la Fou. Es puja per l'altre vessant, per l'obaga, fins a una pista que s'agafa a l'esquerra (S; 5,16 km, 446 m). La pista planeja i s'apropa de nou a la riera.

5,69 km (448 m), 1 h 28 min. Es pren un trencall de l'esquerra (N) que, en pocs metres, porta a la font de la Fou, a l'altre costat del riu. Quan més a prop s'és de la Fou, més estret és el sender i més frondós l'entorn. Es reprèn la ruta seguint a migdia, es travessa la riera de la Fou (km 5,81, 445 m) i s'arriba a una bifurcació (km 6,00, 465 m). S'agafa un desviament de la dreta (O) que de seguida porta a la Fou de Tous.

6,06 km (469 m), 1 h 31 min. Fou de Tous, paratge espectacular amb un salt d'aigua de 25 m. Cal tornar al camí anterior i pujar cap al sud vora el torrent de l'Alzina per una pista progressivament més ampla.

6,39 km (486 m), 1 h 33 min. Se surt a una altra pista, que es pren a la dreta (O). Una drecera estalvia l'ampli revolt. La pista es dirigeix al nord. 300 m després, s'és sobre la Fou, dalt del cingle (km 6,68, 480 m). Se segueix per la pista, ara cap a l'oest, i es travessa de nou la riera de la Fou (km 6,88, 479 m) aigües amunt del salt.

7,17 km (496 m), 1 h 45 min. Bifurcació. Es gira a la dreta (N) evitant les cases de l'Aubereda, situades a l'esquerra (S). Se surt, així, a la pista de l'Aubereda (7,44 km, 492 m), que per la dreta (NE) torna a Sant Martí de Tous completant aquest itinerari circular. Es creua el torrent Cavaller (km 8,18, 457 m).

9,07 km (426 m), 2 h 15 min. Es travessa la riera de Tous per un pont i es continua pel camí de la dreta (E), que segueix el torrent aigües avall, separant-se'n progressivament sense perdre altitud, per entrar a Sant Martí de Tous pel pont que creua la riera del Molí (km 9,66, 430 m). Es puja pel carrer de la Font i pel de l'Església fins al castell i l'aparcament de l'inici.

9,85 km (456 m), 2 h 30 min. Aparcament del Castell, punt de partida i final de l'itinerari.

[ES] De Sant Martí de Tous a Sentfores y la cascada de la Fou de Tous

Atractivo itinerario que visita el paraje natural de la Fou de Tous, una bella cascada presente cuando llueve encajonada entre paredes de roca que conforman un entorno sombrío y húmedo que contrasta con el paisaje circundante, predominantemente de secano. También se contempla la ermita de la Mare de Déu de Sentfores, templo del s. XIV recientemente restaurado.
Ruta señalizada parcialmente.

Desde Igualada, hay que tomar la carretera C-241 en dirección a Santa Coloma de Queralt y girar a la izquierda por la BV-2202 hasta Sant Martí de Tous. El vehículo se puede dejar estacionado en el aparcamiento del Castell.

0,00 km (456 m). Aparcamiento del Castell. Se baja en dirección NO hasta la carretera BV-2202, por la que se ha llegado, se toma la calle Bisbe Morgades y se siguen las indicaciones hacia la ermita de la Mare de Déu de Sentfores hacia levante por un camino pavimentado.

0,81 km (383 m), 0 h 14 min. Se cruza el arroyo de Tous por el puente o por debajo, por un vado. Al otro lado, hay que seguir por la derecha (S) el camino de Can Vidal hasta tomar un desvío (km 1,69, 446 m) que, por la derecha (SE), sube directamente a la ermita.

2,01 km (492 m), 0 h 37 min. Ermita de la Mare de Déu de Sentfores. Se sigue recto hacia el este y se vuelve a la pista, por donde hay que avanzar unos 750 m hasta que, pasada la masía de Cal Peretó a la derecha, se encuentra una bifurcación (km 2,9, 504 m) junto al collado Vic, donde se toma un camino de la derecha (SO). 300 m después, se deja una pista a la derecha.

3,29 km (510 m), 0 h 55 min. Se encuentra un mirador privilegiado sobre Sentfores y Sant Martí de Tous. Se entra en el bosque de Gramenet, se sube suavemente hasta la cota 530 m y se baja por la pista. En una curva pronunciada a la izquierda, hay que dejar la pista y tomar un desvío a la derecha (km 3,97, 519 m) en dirección NE y después NO que baja fuertemente a Can Vidal.

4,66 km (429 m), 1 h 11 min. Pocos metros antes de llegar a Can Vidal, delante de una balsa, se toma un camino de la izquierda hasta la pista que, por la derecha, viene de Sant Martí de Tous y que se ha seguido al inicio. Hay que tomarla en dirección SO hacia el arroyo de la Fou.

5,00 km (426 m), 1 h 15 min. Se toma un desvío a la derecha (O) e, inmediatamente después, se cruza el arroyo de la Fou. Se sube por la otra vertiente, por la umbría, hasta una pista que se toma a la izquierda (S; 5,16 km, 446 m). La pista llanea y se acerca de nuevo al arroyo.

5,69 km (448 m), 1 h 28 min. Se toma un desvío de la izquierda (N) que, en pocos metros, lleva a la fuente de la Fou, al otro lado del río. Cuanto más cerca se está de la Fou, más estrecho es el sendero y más frondoso el entorno. Se retoma la ruta siguiendo a mediodía, se cruza el arroyo de la Fou (km 5,81, 445 m) y se llega a una bifurcación (km 6,00, 465 m). Se toma un desvío de la derecha (O) que enseguida lleva a la Fou de Tous.

6,06 km (469 m), 1 h 31 min. Fou de Tous, paraje espectacular con una cascada de 25 m. Hay que volver al camino anterior y subir hacia el sur junto al torrente de L'Alzina por una pista progresivamente más ancha.

6,39 km (486 m), 1 h 33 min. Se sale a otra pista, que se toma a la derecha (O). Un atajo evita esta amplia curva. La pista se dirige al norte. 300 m después, estamos sobre la Fou, arriba del risco (km 6,68, 480 m). Se sigue por la pista, ahora hacia el oeste, y se cruza de nuevo el arroyo de la Fou (km 6,88, 479 m) aguas arriba de la cascada.

7,17 km (496 m), 1 h 45 min. Bifurcación. Se gira a la derecha (N) evitando las casas de L'Aubereda, situadas a la izquierda (S). Se sale así a la pista de L'Aubereda (7,44 km, 492 m), que por la derecha (NE) vuelve a Sant Martí de Tous completando este itinerario circular. Se cruza el torrente Cavaller (km 8,18, 457 m).

9,07 km (426 m), 2 h 15 min. Se cruza el arroyo de Tous por un puente y se continúa por el camino de la derecha (E), que sigue el torrente aguas abajo, separándose de él progresivamente sin perder altitud, para entrar en Sant Martí de Tous por el puente que cruza el arroyo del Molí (km 9,66, 430 m). Se sube por la calle de la Font y por la de L'Església hasta el castillo y el aparcamiento del inicio.

9,85 km (456 m), 2 h 30 min. Aparcamiento del Castell, punto de partida y final del itinerario.

C-241

Bonita ruta.

• Photo of Jordi Alfonso Camús
    Jordi Alfonso Camús Oct 12, 2015

La dificultat radica en que la vem fer amb un nen de 5 anys i potser és massa desnivell per a ell, sobretot al principi.