De Rug en Kokkelert 5.4 km

January 15, 2021
December 2020

near Kokkelert, Limburg (Nederland)

Leuke korte wandeling langs Grensmaas en door natuurgebied de Rug, grotendeels door struinnatuur (ook buiten paden kun je lopen), over dijkjes en door het gehucht Kokkelert. Geen horeca onderweg. Kans op Konik paarden tijdens de wandeling: dan voldoende afstand houden. Onderweg veel watervogels, waaronder smienten, grote zaagbekken, en grote groepen putters (december 2020).
De wandeling start op de parkeerplaats bij de Pater Sangersbrug over de Grensmaas, bij het oude bordeel. Bij de brug zijn onder meer een grenspaal, een hartvormig kunstwerk waar je een hangslot in kunt hangen, en informatieborden over de aftocht van Duitse troepen uit België op het einde van de eerste wereldoorlog, via deze brug en het smalste stukje Nederland. Je loopt door het klaphekje, en onder de brug door en dan tussen Grensmaas en een meer over een dijkje met zicht op Maaseik. Je vervolgt je weg over het dijkje (gaat ergens weer door een klaphekje) tot je daar bij Kokkelert af gaat. Je kruist daar de N296 en loopt een stuk over de Kempstraat met zicht op Roosteren. Je verlaat de Kempstraat, loopt een dijkje over en volgt dan een recht pad door de Rug richting startpunt. Je verlaat het rechte pad en struint een stukje door de Rug met Konik paarden, levende en dode populieren en gaat dan door een klaphekje het struingebied weer uit. Je loopt naar de wal langs de Maas, waar je weer een klaphekje door moet. Met zicht op Aldeneiken loop je een stuk langs de Maas, en loopt dan door het gebied naar een kazemat, en dan een groepje vooral dode bomen, en tenslotte terug naar het startpunt.

Door klaphek

Hier loop je door een klaphekje het struingebied met Konik paarden uit.

Groepje meest dode bomen

Markant groepje meest dode bomen

Kazemat

Kempstraat

Asfaltweggetje tussen Roosteren en natuurgebied de Rug. Uiteindelijk loop je over een dijkje weer de Rug in met zicht op Roosteren.

Kokkelert

Gehucht aan de Maas

Pad langs Grensmaas

Pad over de dijk langs de Grensmaas

Pad langs Maas

Door een klaphekje kom je op een pad langs de Maas en weer in de struinnatuur.

Pad onder brug door

Je kunt onder de brug doorlopen (kunnen Koniks ook).

Pater Sangersbrug

Brug over de Grensmaas naar Maaseik

Recht pad door de Rug

Kaarsrecht pad omzoomd met recent geplant bomen, net buiten de struinnatuur (hier kunnen geen Koniks komen, ook om de bomen te beschermen). Er waren grote velden met grote kaardebol waar groepen puttertjes zich te goed deden aan de vruchten

Struinen door de Rug

Hier ben ik een stukje door het gebied gestruind, langs een groepje bomen met veel tonderzwammen.