De rotsen van Sy (originele wandelingen)

Photo ofDe rotsen van Sy (originele wandelingen) Photo ofDe rotsen van Sy (originele wandelingen) Photo ofDe rotsen van Sy (originele wandelingen)

November 11, 2020
November 2020

near Bomal, Wallonia (Belgique)

Met de herfst en winter ben ik voorzichtig in het kiezen van mijn wandelingen aangezien ik niet tuk ben op veel modder en glibberige paden. Deze keer had ik echter zin in wat uitdaging en daarom viel mijn oog op de wandeling van de rotsen van Sy. Eéntje afkomstig van de website Originele wandelingen en wordt daar ingeschat op vier blokjes, dus een pittig exemplaar.

Wakkere geesten zullen zien dat mijn wandeling bijna zeventien kilometer lang is, terwijl de op Originele wandelingen deze wandeling negentien kilometer telt. Daar is een goede reden voor. Vlak voor het gehucht Ozo ben ik door een weide gestapt waardoor ik één kilometer afsnijd. Na Ferme de Palogne ben ik verkeerd gestapt en heb ik de heuvelflank opgezocht in plaats van een lager gelegen beekvallei. Misschien iets minder pittoresk, maar mijn variant vergt wel een grotere inspanning. Ook deze omleiding kortte de wandeling een beetje in. Daarnaast sloeg ik - ongewild - ook een ommetje naar de Rocher des Vignobles over.

Ik parkeer mijn wagen deze keer bij de sporthal (in de Rue du Sassin- in Bomal-sur-Ourthe dat vlakbij de kerk is gelegen waar deze wandeling start. Het meest lastige stuk van deze wandeling qua oriëntatie is het eerste uur waar er een wirwar van verscheidene paden zijn. Naar aloude traditie ben ik een stukje verkeerd gelopen waardoor ik door het bos een kleine afdaling moet maken. Na zo'n 1,3 kilometer gaat het met behulp van enkele trappen stevig naar omhoog. Wanneer ik deze wandeling deed, waren er werken aan de trap en het betreden was dus op eigen risico. Gelukkig is deze trap nog in deftige staat en ik moest dus enkel oppassen voor een een paar plankjes.

Ondertussen werd ik getrakteerd op enkele grotten die in dit massief frequent aanwezig zijn. Het loont altijd de moeite om eens een kijkje te nemen in zo'n grot. De daaropvolgende afdaling vond ik de lastigste van de dag. De ondergrond is hier namelijk rotsachtig en in combinatie met de regenval van de dag ervoor kan dit glibberige condities veroorzaken. Uit empirisch onderzoek kan ik dat bevestigen wanneer ik een kleine uitschuiver maak op een rots waar ik net iets te enthousiast mijn linkervoet op plant. Daarna gaat het over goed begaanbare wegen verder door het bos.

Na bijna vier kilometer snijd ik dus een stuk af door over een poortje met prikkeldraad te stappen en het landschap wijzigt gestaag naar weides en landbouwwegen. De gehuchten in de buurt staan in teken van twee dingen: vakantiehuisjes en boerderijen. De landbouwwegen zijn soms vertekend door de moddersporen van een tractor, maar het geeft deze route wel een zekere charme. Een gezondere buitenlucht kan je in ieder geval moeilijk wensen. Ik stap richting de burcht van Logne en daar zitten soms verharde wegen bij. Op deze wegen zijn er zelfs tamelijk veel verharde wegen, maar het stoort zelden omdat deze passages nooit erg lang duren.

Net voor kilometer zeven is er de burcht van Logne en daarna gaat het opnieuw naar beneden. De daarop volgende afdaling gaat soms bruusk naar beneden en dus let ik goed op waar ik mijn voeten zet. Op weg naar Ferme de Palogne passeer ik alweer een indrukwekkende rots, deze keer de Rocher de Palogne. Bij Ferme de Palogne steek ik de Lembrée over en gaat het weer ferm naar omhoog in het bos. Het is hier waar ik verkeerd ben gelopen en in plaats van de Ourthe te blijven volgen, neem ik een pad dat stijgt naar de top van de heuvel.

De oorspronkelijke route gaat via een ongetwijfeld mooie uitgedroogde beek, maar in mijn variant gaat het behoorlijk stijl naar omhoog via kleine paadjes. Soms is daar het betere handen en voetenwerk voor nodig, maar het geeft wel een voldaan gevoel om deze toch wel steile helling te bedwingen. Dit klauterwerk heeft toch ook wel zijn charme en is misschien wel de grootste uitdaging op dit traject. Hoewel ik van de oorspronkelijke route ben afgeweken, blijkt achteraf dat ik hier toch wat afstand mee bespaar. Ik volg de rotskam verder en gauw genoeg knoop ik terug aan met het juiste pad.

Na 9,4 kilometer volgt het mooiste stukje van deze wandeling. Ik stap namelijk ongeveer één kilometer door het ravijn van Sy. Dit ravijn is bezaaid met stenen en rotsen, maar is eigenlijk nog relatief vlot te nemen. Later versperren omvergevallen bomen en andere hindernissen de kloof, maar wanneer dit het geval is, stap ik naar links waar er een pad parallel loopt met de kloof. Hier kom ik uit bij de Ourthe die ik verder volg. In de oorspronkelijke routebeschrijving wordt er hier nog een ommetje gemaakt naar de Rocher des Vignobles, maar die was niet opgenomen in de route die ik volgde en sloeg ik dus helaas over.

De passage van ongeveer één kilometer door Sy spreekt wat minder tot de verbeelding, maar wordt wel opgefleurd met een leuke spoorwegbrug. Het bos is echter nooit veraf en na twaalf kilometer gaat het terug stevig naar omhoog. De wandeling krijgt hier de allures van een zondagswandeling want het gaat nu over brede wegen, zowel verhard als onverhard. Bij de doorgang van het gehucht Herbet wordt het opnieuw duidelijk dat deze regio wordt gedomineerd door vakantiehuisjes en boerderijen. De landbouwwegen worden verruild voor brede grindwegen en vice versa. Af en toe is er grasland om dit landschap te doorbreken.

De laatste uitdaging van de dag wacht bij de Calvaire de Bomal. Het gaat hier plots wel heel erg hard naar beneden en de weg die ik heb gevolgd verloopt via de rand van deze rots. Misschien niet het beste en meest veilige idee, want er zijn ook paden rechts van deze rand die een stuk veiliger zijn. De afdaling gaat hier soms wel erg fel naar beneden en op sommige momenten gebruik ik mijn achterwerk als vervoermiddel om me beneden te krijgen. Zeventig meter naar beneden op goed tweehonderd meter lengte: het is niet min. De rest van de wandeling is een formaliteit en loopt via het centrum van Bomal terug naar de kerk.

Ik had wel zin in een pittige wandeling, maar dat is dit exemplaar niet geworden. De passage naar de Rocher des Vignobles heb ik ongewild overgeslagen, maar dat neemt niet weg dat er toch wel venijnige stukken in deze wandeling zitten. Met name de afdalingen zijn van de iets stevigere variant met op het einde het koninginnenstuk. Het rotsachtige landschap in een bosrijke omgeving weet soms te imponeren met het ravijn van Sy als hoofdattractie. Voor de meest complete ervaring raad ik aan om de GPX-route van Originele wandelingen te gebruiken aangezien die het ommetje naar Rocher des Vignobles erbij doet.

Eglise de l'Immaculée Conception in Bomal

De parochie van Bomal omvatte Herbet en een deel van de Alleu de Bonclinville (dit gehucht was van enig belang van de 11e tot de 12e eeuw, maar werd volledig verwoest na een pestepidemie in de 17e eeuw). Er zou een kerk hebben bestaan ​​in Boclinville, maar de parochiekerk van Bomal-la-Grande bevond zich vlakbij het kasteel op een eminentie. Het was qua grootte vergelijkbaar met het huidige gebouw, gebouwd in 1766 op initiatief van pater Debras. Een andere parochie bestond op Mont Saint-Rahy (Mont Sancti Rainheri) gewijd aan Saint-Denis. Deze verdween tussen 1558 en 1615 en werd vervangen door de parochie van Juzaine die ook Bomal-la-Petite omvatte (de huidige kapel dateert uit 1684 en vervangt een kerk uit 1497 en 1558 waarvan niets bekend is). Merk op dat de kerk van Mont Saint-Rahy, gebouwd in het begin van de 12e eeuw door de monniken van Stavelot-Malmédy, een belangrijk bedevaartsoord werd voor degenen die genezing wilden verkrijgen van kinderen die lijden aan 'slepende loomheid' (rachitis, fysieke ziekte,…). Tot 1289 werd daar in oktober een bekende beurs gehouden, in St-Denis, waar handelaars uit de naburige vorstendommen Luik en Stavelot-Malmédy, uit het hertogdom Luxemburg, maar ook uit Duitsland samenkwamen. - 1184: Stier van paus Lucius III bevestigt de bezittingen van Saint-Hubert (met een kerk in Bomal) en verleent verschillende privileges. - 1299-1324-1332-1340: Jean l'Aveugle, koning van Bohemen en Polen, graaf van Luxemburg, schenkt of geeft Bomal terug aan zijn "varlets": aan Waultier en zijn zonen Henri, Jean en Colard. - Van 1362 tot 1435: de heren van Bomal waren Henri I de Bomal, ridder, heer van Logne (1362) en provoost van Durbuy (1368) en vervolgens Henri dit de Gesves (rond 1400), ook heer van Logne (1403-1412) . De laatste stierf in 1435 in Bomal. Hij werd begraven in de nu vermiste kerk. - 1431: De eerste ‘dynast’ van Bomal verschijnt (eerst in Juzaine, 1431, daarna in Petit-Bomal, 1438, en waarschijnlijk tegelijkertijd in Bomal). Dit is Perzische I van Hamal, Heer van Soja, van Verlaine, van Grand en Petit Bomal, verdoemd van Ozo, stierf in 1445. - 1453: Bomal zal in der minne worden gedeeld tussen twee van zijn drie zonen: Persan II de Hamal, ridder, heer van Petit-Bomal, Rendeux, St-Lambert, gelofte d'Ozo (overleden in 1478) en Henri de Hamal, Heer van Grande-Bomal, provoost van Durbuy (1471-1475). - 1478: Bomal-la-Petite wordt geërfd door Isabeau de Hamal, dochter van Perziër II de Hamal de Soy. Deze trouwt met Robert de Boland dit Rolez. Petit-Bomal ging vervolgens over naar de de Barbanson (16e eeuw) en de de Rahier (inclusief de beroemde baron Louis-Claude-Joseph de Rahier, moordenaar van abbé Michel Dubois, pastoor van Juzaine, op 6 oktober 1766). De baronnen van Pollant en Diffuy hadden het in de 17e eeuw ook tijdelijk in bezit. - 1483: De Grande-Bomal is zelf in tweeën gedeeld: de Berlaymont zullen heren zijn van één deel (Jean de Berlaymont wordt ook burgemeester van de stad Luik in 1523 en in 1527) en de andere zal achtereenvolgens overgaan 'Alsteren, de la Marck, de Presseux, Le Jeune, tot de hereniging in 1644, door Jacques de Berlaymont. Bron: https://www.famenneardenne.be/fr/hades_offre/eglise-de-limmaculee-conception/

PictographCave Altitude 654 ft

Grot (Trou des Nutons?)

Deze kleine brug leid je naar trappen die naar omhoog gaan.

PictographCave Altitude 658 ft

Dit is een erg kleine tunnel dat je op je pad aantreft

Panorama over Bomal

Bomal (Waals: Boumål-so-Oûte) is een dorp in de Belgische provincie Luxemburg en een deelgemeente van de stad Durbuy. Het dorp ligt meer dan vijf kilometer ten noordoosten van het stadscentrum van Durbuy. Nabij Bomal stroomt de Aisne in de Ourthe. De plaats wordt ook wel Bomal-sur-Ourthe genoemd, ter onderscheid met Bomal bij Geldenaken in de provincie Waals-Brabant. In Bomal liggen ook de gehuchten Juzaine en Herbet. Op het einde van het ancien régime werd Bomal een gemeente. In 1823 werd de buurgemeente Juzaine opgeheven en bij Bomal gevoegd. In 1977 werd Bomal een deelgemeente van Durbuy. Het dorp is bekend om zijn zondagsmarkt. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bomal_(Luxemburg)

PictographCave Altitude 641 ft

Grotte du Coléoptère

In deze grot werden in de twintigste eeuw prehistorische vondsten gedaan.

Calvarieberg

PictographRisk Altitude 863 ft

Afwijking van de oorspronkelijke route!

Hier ben ik naar links gestapt waar ik wat later over een poortje met prikkeldraad ben gegaan en vervolgens ben ik door de wei gestapt. Op deze manier heb ik de passage naar het gehucht Ozo vermeden. Wil je de oorspronkelijke route volgen, moet je hier naar rechts en stap je door het gehucht om vervolgens terug aan te sluiten bij deze route.

Panorama over de weides

Hier volg je het pad naar rechts om naar de burcht van Logne te klimmen.

PictographMonument Altitude 741 ft

Burcht van Logne

Het Kasteel van Logne is een voormalig kasteel, gelegen in gehucht Logne binnen het dorp Vieuxville (gemeente Ferrières). Het kasteel is gebouwd op een smalle rots van 60 m hoog, tussen de rivier de Ourthe en Lembrée, die iets verder stoomafwaarts uitmondt in de Ourthe. Deze strategische plaats maakte dat het kasteel goed te verdedigen viel. De versterking in Logne wordt voor het eerst vermeld in 862. De naam, Kasteel van Logne, wordt voor het eerst vermeld in 1105. Onder leiding van abt Wibald van Stavelot wordt Logne een belangrijk verdedigingsvesting voor de westelijke grens van de Abdij van Stavelot van het Abdijvorstendom Stavelot-Malmedy. In de 15e eeuw werd het kasteel verkocht aan de familie Van der Marck. Aan het begin van de 16e eeuw werd het kasteel omgebouwd en gemoderniseerd. Een paar jaar later, in 1521, werd het kasteel verwoest door de troepen van keizer Karel V. Sindsdien is het kasteel een ruïne. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kasteel_van_Logne

Rocher de Palogne

Brug over La Lembrée

De Lembrée is een beek in België, een zijrivier op de rechteroever van de Ourthe en dus een onderrivier van de Maas. De rivier stroomt in de provincie Luik voornamelijk in de gemeente Ferrières. Het beekje ontspringt in het bos gelegen aan de rand van de autosnelweg E25 ten zuidoosten van het gehucht Paradis (gemeente Aywaille) op een hoogte van 430 m. De stroom draagt ​​dan de naam van de Pouhon-stroom. Het passeert onder Ernonheid en stroomt vervolgens aan de voet van de Sainte Anne des Pouhons-kapel, waar het naar het westen gaat. Het geeft water aan de gehuchten La Levée, Grimonster en La Rouge-Minière. Vervolgend door Ferot waar het de Velle en Malacord ontvangt, komt de beek aan bij de boerderij van Lembrée, stroomt ten zuiden van My, voegt zich bij Vieuxville en vervolgt zijn koers onder het sterke kasteel van Logne. De samenvloeiing met de Ourthe bevindt zich in het gehucht Palogne in de gemeente Ferrières op een hoogte van 124 m. Het gemiddelde rivierdebiet gemeten in Vieuxville, waargenomen tussen 1993 en 2003 (stroomgebied van 51 km2) is 0,71 m3 / s. In dezelfde periode hebben we opgenomen: Een maximale gemiddelde jaarlijkse stroom van 0,97 m3 / s in 2002. Een minimaal gemiddeld jaarlijks debiet van 0,37 m3 / s in 1996. Bron: Ministerie van het Waals Gewest1. In Ferrières komt de Lembrée in de kalksteenstrook van de Calestienne. Het volgt een prachtige grot "Grotte des Emotions" waarvan de ingang is veroordeeld om het te behouden2. Iets stroomafwaarts van de boerderij van Lembrée, ten zuiden van My, dringt het water van de beek geleidelijk ondergronds, zet hun koers door galerijen onder de oorspronkelijke loop voort en verschijnt slechts twee en een halve kilometer verder bij de ingang van Vieuxville. Het water komt dan uit de aarde op twee verschillende punten en vormt gedurende enkele tientallen meters de stroom van de Moulin de Vieuxville die ter hoogte van de rue du Ravet in de (vaak droge) bedding van de Lembrée mondt. Als de stroming echter erg hoog is, stroomt het water ook op het oppervlak. Bron: https://fr.wikipedia.org/wiki/Lembr%C3%A9e

Sy is een kleine plaats in de gemeente Ferrières in de Famenne. Het ligt ten zuiden van de stad Luik in de Ardennen. De plaats ligt aan de rivier de Ourthe. Door de ligging aan de Ourthe is vooral toerisme belangrijk voor Sy. Sy heeft een treinstation langs spoorlijn 43 (Luik-Jemelle). Sy heeft maar één toegangsweg. Omdat Sy in het dal van de Ourthe ligt, moet al het verkeer Sy uit eerst omhoog. Er zijn verschillende vormen van recreatie mogelijk, met name aan de Ourthe. In Sy is de Ourthe nog geen grote rivier, in Sy komt de Ourthe door een stroomversnelling. Sy kan gebruikt worden als beginplaats om in een kano de Ourthe af te zakken. Voor het huren van een kano is men aangewezen op onder andere Bomal of Hamoir. Vanuit de Tukhut, een berghut van de Koninklijke Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging, worden in alle richtingen wandelingen gemaakt en wordt er geklommen op de plaatselijke rotspartijen. Nadat het klimmen op de rotspartijen jarenlang aan banden was gelegd, is het sinds 2012 weer toegestaan om te klimmen op de Rocher des Vignobles, de Tunnel des Trous, de La Vierge en op Du Banc[1]. De Cathedrale en de Rochers du Banc mogen sinds juni 2018 ook weer beklommen worden. De heropening van de Nanduire staat voor 2019 voorzien. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sy_(Belgi%C3%AB)

PictographMountain pass Altitude 757 ft

Ravijn van Sy

Hellende boom maakt een boogje over het wandelpad

Landschap van het ravijn

Bomenrij

Spoorwegbrug Sy

Grasland

Panorama over Herbet

Herbet is een gehucht in de Belgische gemeente Durbuy gelegen in het Waalse Gewest in de provincie Luxemburg. Vóór de fusie van de gemeenten maakte het deel uit van de gemeente Bomal. Het gehucht is gelegen op een plateau gewijd aan weiland en cultuur en overwint de vallei van de Ourthe bij de uitgang van het dorp Bomal dat op 2 km afstand ligt. De andere omliggende dorpen zijn Tohogne en Verlaine-sur-Ourthe. Herbet maakt deel uit van de kalksteenregio Calestienne. Dit kleine gehucht bestaat voornamelijk uit vier grote vierkante boerderijen gebouwd in baksteen of kalksteen of met deze twee materialen. De nog sterk aanwezige agrarische bedrijvigheid wordt tegenwoordig aangevuld met accommodatiemogelijkheden in de vorm van lodges en gastenkamers. Tussen Tohogne en Herbet, op het platteland en in de schaduw van twee lindebomen, ligt Herbet's crucifix waar een gietijzeren Christus en zijn kruis tegen een gehouwen stenen pilaar van 2,5 m hoog leunen. Bron: https://fr.wikipedia.org/wiki/Herbet_(Belgique)

Natuurreservaat Le Tienne d'Herbet

Le Tienne d'Herbet ligt net ten noorden van het dorp Bomal, op de linkeroever van de Ourthe. Dit kalkstenen massief met zijn ruige reliëf herbergt een kalkhoudend bos, blootliggende rotsen en zeer interessante mesofiele en mesoxerofiele gazons. Een even interessant leefgebied wordt gevormd door de Véhinire-vallei, waarvan de bodem wordt doorkruist door een beek en een kalkstenen tufsteen, en de zijkanten worden bedekt door een bos van duizendpootkloven. Bron: http://biodiversite.wallonie.be/fr/1283-tienne-d-herbet.html?IDD=251660540&IDC=1881

Calvaire de Bomal

Een calvarieberg die uitkijkt over Bomal. Op deze rots wordt eveneens geklommen.

PictographCave Altitude 650 ft

Grot

PictographMonument Altitude 596 ft

Station van Bomal

Station Bomal is een spoorwegstation langs spoorlijn 43 in Bomal, een deelgemeente van de stad Durbuy. Sinds 1 juli 2014 zijn de loketten van dit station gesloten en is het een stopplaats geworden. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Bomal

• Photo of hbuysse
    hbuysse Dec 30, 2021

Het was zwaar aan het regenen. In deze weersomstandigheden wordt de route aangeven alsof ze middelmatig is en veel gebruik maakt van verharde wegen. Niet is minder waar, er zijn minder dan 10% verharde wegen. Het eindstuk is bij hevige wind en regen trouwens gewoon gevaarlijk. De route is ook op verschilende punten niet goed aangeduid. Je moet onder electrische prikkeldraag kruipen. Moeilijk bij mooi weer, gevaarlijk en slecht aangeduid bij regenweer.