De Pujalt a les bordes d'Enviny i la font dels Músics

Photo ofDe Pujalt a les bordes d'Enviny i la font dels Músics Photo ofDe Pujalt a les bordes d'Enviny i la font dels Músics Photo ofDe Pujalt a les bordes d'Enviny i la font dels Músics

April 28, 2014
October 2010

near Pujal, Catalunya (España)

[CA] De Pujalt a les bordes d'Enviny i la font dels Músics

Itinerari a peu que, des de Pujalt, passa vora les bordes d'Enviny, antigues construccions de pedra seca, sense ciment, utilitzades antigament com a habitatges temporals d'estiu on compartien espai pastors i bestiar. El recorregut discorre per un bell i verd entorn natural de pastures, prats, rierols, valls i boscos i arriba fins a la font dels Músics.
Ruta senyalitzada parcialment.

L'itinerari comença a Pujalt. Per accedir-hi des de Sort, la capital comarcal, es pren la carretera N-260 cap al S en direcció a Gerri de la Sal. De seguida, es trenca a la dreta (O) per la carretera LV-5222, que duu a Enviny, des d'on es continua per una pista asfaltada fins a Pujalt.

0,00 km (1.163 m). Pujalt, plaça Major. Se surt per la mateixa pista asfaltada en direcció S cap a Enviny. De seguida, als 100 m, es deixa la carretera i es pren una pista de la dreta (O; indicacions) que s'endinsa al bosc. Als 400 m de la sortida, es deixa a l'esquerra el camí d'Enviny, senyalitzat, i es continua per terreny pla. Més endavant, la pista comença a pujar descrivint ziga-zagues.

1,00 km (1.241 m), 0 h 18 min. Bifurcació: ambdós camins giren a la dreta (NO). Se segueix pel de més a l'esquerra, que remunta i tomba a migdia. Es fa una ziga-zaga creuant tres vegades el barranc de la Font de Llessiu. La pista torna a encarar-se al SE, gira a ponent i s'arriba a una bifurcació.

1,85 km (1.334 m), 0 h 36 min. Bifurcació. Es deixa la pista per un camí que ascendeix a l'esquerra (O) i tomba cap al S. Es travessa un vailet (tanca de filferro per al bestiar) i es desemboca a un camp de farratge. Es troba una tanca de filferro puat i es gira a la dreta (O) pujant i mantenint-la a l'esquerra (S).

2,05 km (1.374 m), 0 h 43 min. Se surt a un corriol que creua el pendent: cal prendre'l a la dreta (NO) durant 250 m, deixar-lo i començar a remuntar perpendicularment pel pendent en direcció SO. El bosc ha cedit el lloc als prats.

2,53 km (1.460 m), 0 h 58 min. S'accedeix a una altra tanca, que es franqueja per una porta. Es continua ascendint cap al SO i es desemboca a una pista que prové d'Enviny: cal agafar-la pujant a ponent (2,78 km, 1.507 m) en direcció a les bordes. La pista descriu una ziga-zaga, es pren una drecera recta que talla el revolt i se segueix ascendint cap a l'oest.

3,99 km (1.582 m), 1 h 26 min. S'arriba a la borda d'en Rispa, que queda a l'esquerra (S) de la pista, la primera de les bordes d'Enviny. Es continua avançant a ponent pel costat de més bordes. S'accedeix a la barrancada i la pista s'acaba. Es travessa el barranc de Cabristà i es prossegueix remuntant cap al S/SO per passar el llom que separa aquest barranc de l'altre situat més a l'oest. Quan s'hi accedeix, es remunta uns metres per cercar la font dels Músics.

6,04 km (1.660 m), 2 h. Font dels Músics. Per tornar, es desfà el camí.

12,08 km (1.163 m), 3 h 30 min. Plaça Major de Pujalt, punt de partida i final del recorregut.

[ES] De Pujalt a las bordas de Enviny y la fuente de Els Músics

Itinerario a pie que, desde Pujalt, pasa junto a las bordas de Enviny, antiguas construcciones de piedra seca, sin cemento, utilizadas antiguamente como viviendas temporales de verano donde compartían espacio pastores y ganado. El recorrido discurre por un bello y verde entorno natural de pastos, prados, arroyos, valles y bosques y llega hasta la fuente de Els Músics.
Ruta señalizada parcialmente.

El itinerario empieza en Pujalt. Para acceder a esta población desde Sort, la capital comarcal, se toma la carretera N-260 hacia el S en dirección a Gerri de la Sal. Enseguida, se gira a la derecha (O) por la carretera LV-5222, que lleva a Enviny, desde donde se continúa por una pista asfaltada hasta Pujalt.

0,00 km (1.163 m). Pujalt, plaza Major. Se sale por la misma pista asfaltada en dirección S hacia Enviny. Enseguida, a los 100 m, se deja la carretera y se toma una pista de la derecha (O; indicaciones) que se adentra en el bosque. A 400 metros de la salida, se deja a la izquierda el camino de Enviny, señalizado, y se continúa por terreno llano. Más adelante, la pista empieza a subir describiendo zigzags.

1,00 km (1.241 m), 0 h 18 min. Bifurcación: ambos caminos giran a la derecha (NO). Se sigue por el de más a la izquierda, que remonta y gira a mediodía. Se hace un zigzag cruzando tres veces el barranco de la Font de Llessiu. La pista vuelve a encararse al SE, gira a poniente y se llega a una bifurcación.

1,85 km (1.334 m), 0 h 36 min. Bifurcación. Se deja la pista por un camino que asciende a la izquierda (O) y gira hacia el S. Se cruza una cerca de alambre para el ganado y se llega a un campo de forraje. Se encuentra una valla de alambre y se gira a la derecha (O) subiendo y manteniéndola a la izquierda (S).

2,05 km (1.374 m), 0 h 43 min. Se sale a un sendero que cruza la pendiente: hay que tomarlo a la derecha (NO) durante 250 m, dejarlo y empezar a remontar perpendicularmente por la pendiente en dirección SO. El bosque ha cedido el lugar a los prados.

2,53 km (1.460 m), 0 h 58 min. Se encuentra otra valla, que se franquea por una puerta. Se continúa ascendiendo hacia el SO y se desemboca en una pista que proviene de Enviny: hay que cogerla subiendo a poniente (2,78 km, 1.507 m) en dirección a las bordas. La pista describe un zigzag, se toma un atajo recto que corta la curva y se sigue ascendiendo hacia el oeste.

3,99 km (1.582 m), 1 h 26 min. Se llega a la borda de En Rispa, que queda a la izquierda (S) de la pista, la primera de las bordas de Enviny. Se continúa avanzando a poniente junto a más bordas. Se accede a la barrancada y la pista se acaba. Se cruza el barranco de Cabristà y se prosigue subiendo hacia el S/SO para pasar el lomo que separa este barranco del que está situado más al oeste. Cuando se accede al otro lado, se remonta unos metros para buscar la fuente de Els Músics.

6,04 km (1.660 m), 2 h. Fuente de Els Músics. Para volver, se desanda el camino.

12,08 km (1.163 m), 3 h 30 min. Plaza Major de Pujalt, punto de partida y final del recorrido.