De Mollekensbergwandeling in Herent (Winksele)

January 1, 2021
January 2021

near Winksele, Flanders (Belgique)

De Mollekensbergwandeling is een heel mooie natuurwandeling langs holle wegen en langs de oude Romeinse heirbaan Leuven - Vilvoorde. Ze vertrekt aan de Romaanse Maria-Hemelvaartkerk in Winksele (centrum), een bedevaartsoord van de 13de tot de 19de eeuw en gaat langs het natuur- en parkgebied de Mollekensberg waar de wandelaar kan genieten van een schitterend panoramisch uitzicht.

Vertrekpunt: achter de Maria-Hemelvaartkerk

Parkeerplaats aan de kerk

Bewegwijzerd: witte borden met rode opdruk

Bereikbaar met OV:

Dijlelinie fietsroute

Paneel van de Dijlelinie fietsroute Groote Oorlog 1914-1918

Pastorie van Winksele

In 1661 liet pastoor Johannes Paschasius de pastorie bouwen. Hij zelf droeg 400 gulden bij in de kosten. Het betrof hier enkel het middendeel. De zijgebouwen langs beide zijden werden in 1785 opgetrokken samen met een deel onderhoudswerken: "Gebauwt den besloten baskour met de twee stallen en poort; vernieuwing der cisterne; bijnaer alle de vensters van beneden en boven en de kamers verandert, alles tot last van den canuninck proost van't capittel van Ste Peeters kerk tot Loven." De pastorie werd in de jaren zestig van vorige eeuw grondig gerestaureerd. In 1995 werden er herstellingswerken uitgevoerd. Het betrof kleinere onderhoudswerken aan het dak, de gevel en herstellingen aan de binnenschrijnwerkerij. De pastorie is een typevoorbeeld van de pastorieën die in de zeventiende eeuw in onze streken werden gebouwd. Het is een bakstenen huis met één verdieping en zolder. In de gevels zijn speklagen in witte zandsteen. De deur achteraan is een rondboogdeur. De zijgevels hebben schouderstukken en muurvlechtingen. bron: herent.be

Het Mollekensbergwandelpad

Bewegwijzering van het Mollekensberg wandelpad. Eerste bord bij het kruispunt van de Dorpsstraat en de Dalenstraat.

Voetweg 50

De Voetweg 50 loopt langs het treinspoor Brussel - Leuven. Vanaf het NMBS-station halte Veltem is het vertrekpunt van de route makkelijk te bereiken.

Holle weg

De mystiek van een mooie holle weg.

Via het T- kruispunt Veldekenstraat en Klein Dalenstraat , waar we links afslaan, komen we wat verder rechts op een asfaltweg die overgaat in een veldweg, een holle weg.

Holle weg

Bij het T-kruispunt slaan we links af. Er volgt een lichte klim. De weg gaat hier over in een kasseiweg die we rechtdoor volgen. Ook op de daaropvolgende asfaltweg , de Schotstraat, gaan we verder rechtdoor. Langs de weg ook wegwijzers van Natuurpunt.

We wandelen verder langs een prachtige holle weg.

Gewoon speenkruid in bloei

In de bermen van de holle wegen de vroege lentebloeier, het gewone speenkruid (Ranunculus ficaria bulbosus).

Zicht op de Maria-Hemelvaartkerk

Vanop de berm van de holle weg een zicht op de Maria-Hemelvaartkerk in het centrum van Winksele.

Grote Molenweg

Op het T-kruispunt van de Schotstraat en de Grote Molenweg slaan we rechts de kasseiweg in. Er volgt een lichte klim naar de Mollekensberg.

Sneeuwklokjes

Op de Mollekensberg links, in de diepte, sneeuwklokjes (Galanthus nivalis).

Mollekensbergstraat

Bij de splitsing van de Grote Molenweg en de Mollekensstraat nemen we links de Mollekensstraat, een holle aardeweg die naar de Mollekensberg klimt. We komen links aan een speelbos in de diepte en rechts een weide.

Steile trap

Aan het einde van de vierkante weide nemen we steil naar beneden de trap en vervolgens rechts door alweer een prachtige holle weg.

Vergezicht op Wijgmaal en Leuven

Aan het T-kruispunt gaan we links en daar krijgen we een schitterend panorama met o.a. links de witte fabriekstoren van Remy (rijstzetmelenproducent) in Wijgmaal.

Door het pas geploegde veld

Na het bosje stappen we schuin rechts dwars door het pas geploegde veld en dalen opnieuw af.

Galgenbergstraat

Voor het tunneltje onder de E314 /A2 aan het einde van de Galgenbergstraat slaan we rechts de Vlietstraat en weer rechts, de Bieststraat in. We passeren de bedrijfsgebouwen van Sauzen Pauwels.

Akkers op de Mollekensberg

Agragisch glooiend landschap langs de Bieststraat

Afdaling langs de Bieststraat naar de Vlietstraat

Vanaf de ingang van De Bereklauw, een fietser die de Bieststraat afdaalt.

Kunstenaarsenclave De Bereklauw

We komen aan een T-kruispunt met links de aanduiding van een parking. Rechtdoor stappen we langs een aantal erg vervallen woningen, een kunstenaarsenclave ?, door een holle weg met een flinke klim.

Biestraat

Na de Biesttraat kruisen we opnieuw de Grote Molenweg en stappen door de Godelindestraat. Ook de volgende straat, de Maleizenstraat steken we over.

Smalle holle weg

Aan het einde van de Godelindestraat slaan we rechts een aardeweg in met een erg steile afdaling. We komen terecht in een prachtige smalle holle weg. Na deze holle weg komen terug op een asfaltweg, de Dalenstraat die rechtdoor naar de Maria-Hemelvaartkerk leidt, het vertrekpunt van de wandelroute.