De l'Hotel Panorama al Refugi dels Estanys de la Pera

Photo ofDe l'Hotel Panorama al Refugi dels Estanys de la Pera Photo ofDe l'Hotel Panorama al Refugi dels Estanys de la Pera Photo ofDe l'Hotel Panorama al Refugi dels Estanys de la Pera

October 27, 2020
October 2020

near Urbanització la Plana, Escaldes-Engordany (Andorra)

Comencem la nostra ruta a les portes de l'Hotel Panorama, a Escaldes.
Tot just creuem la carretera i prenem el "camí de l'Escorxador" que puja ben dret fins a arribar a un corriol que va força pla, seguint el rec, i ens condueix a l'escorxador d'Andorra.
Un cop aquí, uns metres per la carretera i agafem el camí de la Muntanya per endinsar-nos cap a la Vall del Madriu.
Hi ha diverses alternatives per anar cap a Perafita. En aquest cas, passem la primera (que trencaria a la dreta) i seguim pel pont Sassanat i amunt cap a direcció Fontverd. Una mica més endavant, arribant a Entremesaigües, hi ha un nou desviament cap a la dreta i en aquest cas si que l'agafarem.
Comença un trajecte força llarg i dur, amb un ferm força rocós, gairebé sempre remuntant al costat del riu. Arribant cap als 2000 metres d'alçada, el paisatge es comença a aclarir, però seguim pujant en aquest cas per prats humits i una mica gebrats pel fred de la tardor.
Després d'un bon esforç d'una 8,5 kms, arribarem al Refugi de Perafita, punt ideal per agafar forces.
Un cop fet l'avituallament, seguim camí recte, en direcció sud-est. En aquest tram el sender està poc trepitjat, i ens anem guiant per les marques del GR, o bé en molts trams per la intuició i el GPS. Seguim al costat del riu, en una pujada més suau, i l'anem creuant diverses vegades en funció del costat més transitable en cada cas.
Ens apropem al fons de la vall i veiem la collada a la nostra dreta. El sender gira, doncs i puja per terreny pedregós primer, més pelat després. És un trajecte una mica perdedor, però un cop més anem buscant fites o punts de referència a la llunyania.
Arribats al coll, trobem marca amb una muntanyeta de rocs que indica el punt fronterer entre Andorra i Catalunya. En aquest punt el vent és intens i, malgrat el paisatge és de foto, no ens hi podem estar massa per aquesta incomoditat.
Comencem a baixar per un sender ben clar i que rodeja la vall, sense dificultat. Creuem de nou el riu i seguint la baixada uns centenars de metres més, ens trobem de sobte amb la construcció del refugi, i a la dreta amb un dels estanys, molt fotogènic.
La tornada la iniciem pel mateix camí. El tram que hem fet de baixada ara es fa molt dur, especialment el tram final fins a la collada.
Un cop aquí, pràcticament hem fet tot el desnivell positiu de l'excursió (+1850m). Baixem com ens ho permetin les cames, desfent el camí fins al refugi de Perafita. Un cop aquí, i per variar una mica, baixem pel camí que porta fent ziga-zagues fins a un pontet nou que han situat per sobre el Madriu a l'alçada de Ràmio.
Seguim avall fins a Entremesaigües, el pont, la Carretera de la Plana i pel camí recte avall fins la CG1 i uns breus metres fins a l'hotel de nou.
Camí sense cap dificultat tècnica. Tot el que es necessita és una bona condició física, i bona roba d'abric.