De Geul bij Sippenaeken- Plombieres- Bleiberg 5 sterren !!

Photo ofDe Geul bij Sippenaeken- Plombieres- Bleiberg 5 sterren !! Photo ofDe Geul bij Sippenaeken- Plombieres- Bleiberg 5 sterren !! Photo ofDe Geul bij Sippenaeken- Plombieres- Bleiberg 5 sterren !!

August 6, 2022
August 2022

•   5 3 Reviews

near Sippenaeken, Wallonia (Belgique)

Een van mijn favoriete wandelingen in het Geuldal vanwege de prachtige uitzichten, het idyllische landschap en de rust die je hier nog vindt. Veel andere wandelaars kom je meestal niet tegen op deze wonderschone en afwisselende route op de grens van Belgie en Nederland.

De wandeling door dit beschermd natuurgebied is nergens echt moeilijk maar wel stevig vanwege de klimmetjes die erin zitten. Afhankelijk van het weer kan het in de afdaling in het tweede deel van de wandelingen even wat drassig zijn. Er is geen horeca onderweg maar op het mooie kleine kerkhof van Plombieres, oftewel Bleiberg in het Nederlands, kun je water drinken uit een kraan.

Plombières heette vroeger Bleyberg, wat loodberg betekent in het lokale Platdietse dialect. Op het kleine kerkhof sprak ik een oude inwoner die alleen Waals sprak en het plaatselijke dialect, dat veel weg heeft van het Limburgs. Nederlands begreep hij niet.

De wandeling voert ook over de terreinen van de voormalige lood- en zinkmijnen. Al vanaf 1365 werd hier gegraven. In de 19e eeuw bereikte de winning een hoogtepunt en werd hier op grote schaal lood en zink gewonnen. Het zink van de daken in Parijs bijvoorbeeld komt allemaal uit dit gebied. In 1922 kwam er een einde aan de winning. De firma Walzinc heeft enkele jaren geleden een aanvraag gedaan voor proefboringen om te zien of er opnieuw zink kan worden gewonnen. In de regio bestaat er veel weerstand tegen de plannen.

Omdat de Geul regelmatig overstroomde liepen de mijnen vaak onder water. Daarom werd de Geul uiteindelijk gedeeltelijk verlegd en over een lengte van drie kilometer gekanaliseerd. Ook kwam er en kunstmatige doorgang onder een heuvelrug.

Door de winning van lood en zink in het gebied is de grond op veel plaatsen verontreinigd. Dat heeft wel weer gezorgd voor het ontstaan van de zinkflora langs de Geul, met als bekendste resultaat het Zinkviooltje.

Wil je de ultieme Geul experience ? Loop dan mijn andere wandeling: Epen naar Plombieres , de ULTIEME Geuldalwandeling. Deze wandeling verbindt het Nederlandse deel van de Geuldal met het Belgische.

Net als op al mijn andere wandeling geef ik ook hier een 100% tevredenheidsgarantie.:)
Ik hoor graag wat u er van vond.

• Photo of ineke.hazeleger
    ineke.hazeleger Jan 24, 2023

Prachtige route.. wij hebben 'm in de sneeuw gelopen!

• Photo of marcuszz
    marcuszz Jan 24, 2023

Ja helemaal mooi dan 👌

• Photo of Dirk Hens
    Dirk Hens May 21, 2023

Mooie wandeling. Een paar stevige maar geen moeilijke klimmetjes.