De Eese ***

March 3, 2024
March 2024

near Eese, Overijssel (Nederland)

Een route die loopt door De Eese.

Landgoed De Eese kent een oppervlakte van circa 800 hectare, waarvan ongeveer 440 hectare bos en 360 hectare landbouwgrond. Zo'n twee derde van het landgoed ligt in Overijssel, ongeveer een derde ligt in Drenthe en een klein deel in Friesland.

Route
De totale lengte van de route is 8,92 km lang. Hiervan is 0,9 km verhard. Dit komt neer op 10 %. In het begin en eind loop je over een asfaltweg. De overige wegen bestaan grotendeels uit brede zandwegen

Omgeving
De route loopt door bos en open natuur- en agrarisch gebied.

Rust
Ik heb deze route op een zaterdag gelopen en ben om 7:30 gestart. Ik ben 1 andere wandelaar tegengekomen.

Beziensaardigheden
Op twee plekken heb ik 4 reeën gespot.

Begaanbaarheid
De route is overal goed begaanbaar. Wel staan een paar plassen op de route of is het een beetje modderig.

Conclusie
Soms twijfel ik of een route 3 of 4 sterren moet krijgen. Dat is hier niet het geval. Dat deze route 3 sterren krijgt heeft vooral te maken met de route zelf. Het eerste en laatste gedeelte loop je over een asfaltweg. Dat is niet zo'n probleem. Ik schaar dit onder de aan- en aflooproute die je soms moet lopen om bij de parkeerplaats te komen. Het grootste probleem zit hem in de rest van de route. Deze bestaat voor 90% uit brede zandwegen. Ik vind de ongeving belangrijk, maar de route zelf vind ik net zo belangrijk. De omgeving is afwisselend, maar ziet er uit zoals je in de winter kunt verwachten. Deze route is wel erg rustig en heeft 1 groot voordeel fietsers zijn niet toegestaan in dit gebied. Doordat je voornamelijk over brede zandwegen loopt heb je geen last van de modderige stukken en plassen.

Cijfers
Route: 5
Omgeving: 8
Rust: 9,5
Bezienswaardigheden: 8
Begaanbaarheid: 9,5
Eindoordeel: ***

Info
Er staan geen bankjes/ picknicktafels langs de route.
Honden zijn, mits aangelijnd, toegestaan op deze route.

*=gewoon **=redelijk ***=mooi ****=erg mooi *****=uitzonderlijk mooi

Het Landhuis is een uniek Noors houten huis dat in 1917 werd gebouwd.