Photo ofDe Duitse zijde van Klein Zwitserland - Op Verkenning door het natuurpark Sud Eifel Photo ofDe Duitse zijde van Klein Zwitserland - Op Verkenning door het natuurpark Sud Eifel Photo ofDe Duitse zijde van Klein Zwitserland - Op Verkenning door het natuurpark Sud Eifel

October 23, 2009

near Irrel, Rheinland-Pfalz (Deutschland)

Op onze derde tocht verkennen wij de Duitse zijde van Klein Zwitserland, het Natuurpark Sud Eifel. De wandeling start in Irrel een klein plaatsje even over de grens met Luxemburg. We steken de Prum over langs de voetgangersbrug en meteen volgt een steile klim naar boven. De Teufelsschlucht is de eerste bezienswaardigheid op deze weeral sprookjesachtige tocht. Bij de Kuckkucklay slaan we rechts af waar we in het Ernzerhof iets kunnen drinken of eten. Daarna gaat het verder via de Stubenlay en de Felsenweiher (een soort grot) om dan via Ernzen terug het bos in te duiken en terug naar af te keren. Een viersterrentocht in een prachtige streek.

• Bruges Jul 20, 2012

Super tocht!

• renateK Nov 23, 2013

Prachtige wandeling. Alleen mag je zeker in begin niet vertrouwen op je gps, zoals wij gedaan hebben. De zin "meteen volgt een steile klim naar boven" is belangrijker dan wat de gps (in ons geval zelfs twee verschillende gps-en,) zegt.
    Omdat we dus op de gps vertrouwden, geraakten we niet in de Teufelsschlucht, maar bleven onderaan de rotsen en kwamen pas naar een tijdje op de "Felsenweg".
    Daarom kozen we op de terugweg dan ook om langs het bezoekerscentrum (dat natuurlijk nu gesloten was) de afdaling door te Teufelsschlucht te maken i.p;v. deze route te volgen.
    De Teufelsschlucht is iets, dat men gezien MOET hebben. Spectaculair!!!
    En achteraf gezien waren we erg blij, dat we dit toch wel zeer veeleisend stukje wandelpad konden 'afdalen' in plaats van te beklimmen.
    Een geweldige ervaring.
    Trouwens, we genoten van één nachtje in Pension Neises in Minden bij Irrel en hebben zeer goed en goedkoop gegeten in Wagners Grillstube in Irrel.

• Photo of floriestjes
    floriestjes Feb 11, 2017

Hallo Westwandelaars
    Verleden jaar ben ik met mijn privéwandelgroepje (www.floriestjes.be) naar Müllerthal geweest gedurende het Hemelvaartweekend. Is ons zo goed bevallen dat we teruggaan het weekend van 1 mei voor 4 dagen. Zou willen jullie wandeling doen vanaf Irrel naar de Teufelsschlucht en ik belde daarnet naar Ernzerhof of we er mochten picknicken en dat is geen probleem. Alleen een vraagje : moet je de Schlucht beklimmen of afdalen ? Verleden jaar startte ik wandeling in Ferschweiler en liepen we vanaf Ernzen richting Teufelsschlucht maar dit was dus afdalen ... Is dit ook zo vanaf Irrel ? Ik wens jullie verder veel succes met jullie wandeltochten !