De Biure de Gaià a Sant Miquel de Montclar i resclosa de Pontils

Photo ofDe Biure de Gaià a Sant Miquel de Montclar i resclosa de Pontils Photo ofDe Biure de Gaià a Sant Miquel de Montclar i resclosa de Pontils Photo ofDe Biure de Gaià a Sant Miquel de Montclar i resclosa de Pontils

1977
November 23, 2022
October 2022

near Biure de Gaià, Catalunya (España)

De Biure de Gaià a Sant Miquel de Montclar i resclosa de Pontils

[CA] De Biure de Gaià a Sant Miquel de Montclar i resclosa de Pontils

Recorregut per l’entorn de la serra de Montclar i de les comes que flanquegen la capçalera de la vall del Gaià, on es conserven restes de les fortificacions mil·lenàries que bastiren les defenses de la frontera medieval catalana amb el califats islàmics peninsulars. Àmplies panoràmiques sobre la Conca de Barberà, l’Anoia i l’Alt Camp des del puig de Sant Miquel. En temps de pluges intenses serà necessari descalçar-se per travessar els guals del torrent de Biure en l’accés a la resclosa de Pontils.
Ruta senyalitzada parcialment.

La ruta s'inicia a Biure, també conegut per Biure de Gaià, vilatge pertanyent al municipi de les Piles, a la comarca de la Conca de Barberà. S'hi arriba des de Montblanc prenent la carretera C-241d en direcció NE cap a Santa Coloma de Queralt tot trencant a la dreta per la TV-2014. Una altra alternativa fóra prendre com a punt de sortida i d’arribada Pontils, on s'arriba des de Santes Creus i el Pont d'Armentera. En aquest cas es inexcusable la visita als castells de Querol i de Santa Perpètua de Gaià.

0,00 km (627 m). Biure. Aparcament al costat de la Creu de Biure, sota el castell. Cal dirigir-se al sud-est pel Camí de Dalt, en suau pujada, seguint la senyalització del sender de petit recorregut PR C-21.1 en direcció a la Cogulla del Maió i a l'ermita de Sant Miquel de Montclar, deixant, a mà dreta, dos trencalls i el cementiri del poble. Aquest sender, senyalitzat amb marques de color blanc i groc, se seguirà fins abans del toll de la Resclosa de Pontils. La pista fa una ziga-zaga i passa arran del castell, que es deixa a mà esquerra (N). Es travessa un petit bosquet, on la pista gira al sud.

0,80 km (683 m) 15 min. Bifurcació. Es continua pel brancal de la dreta deixant, a l’esquerra, el camí per on després es tornarà. Es continua cap al sud; onze minuts després, en el punt 1,45 km (719 m), es troba una altra bifurcació; es continua recte pel camí del davant, un corriol que, més endavant, es retroba amb el camí que neix de la continuació de la pista que ara es deixa a la dreta. El corriol careneja i travessa una línia elèctrica d’alta tensió. Més amunt s’arriba a la Cogulla del Maió (2,88 km, 923 m), ja en terme de Pontils, on es conflueix amb el camí que puja de la pista abandonada anteriorment. Pal de senyalització. Es continua recte, cap al S, seguint la carena.

3,28 km (945 m) 1 h 5 min. Sant Miquel de Montclar i restes del castell de Montclar, documentats des de l’any 1030. Es baixen uns metres fins al collet situat al sud on, a l’esquerra, es troba el camí que puja de Pontils pel clot de Sant Miquel, que es farà de baixada. Ara s’anirà fins al cim de Montclar, situat a 150 m al sud d’aquest trencall; des del seu vèrtex de 948 m hi ha una esplèndida panoràmica sobre l’entorn que, cap al nord, arriba fins a la serralada Pirinenca.

Es torna enrere i es baixa, ara cap a la dreta, seguint els senyals del PR pel vessant llevantí de Montclar en direcció sud fins al coll que tanca el clot de Sant Miquel, on es troba una cruïlla de camins (4,54 km, 774 m). Es gira pel primer trencall a l’esquerra (NE) i s’enfila la vall del torrent de Sant Miquel, que es mantindrà a l’esquerra fins a la confluència amb el torrent de Biure. Es deixa una primera desviació a la dreta

7,73 km (569 m) 2 h 7 min. Aiguabarreig amb el torrent de Biure i cruïlla de pistes (després es tornarà a aquest punt). Es continua pel camí que segueix el torrent de Biure cap a Pontils pel seu marge dret. Dos-cents cinquanta metres enllà cal creuar el torrent a gual; el camí se situa, ara, al marge esquerre de l’aigua.

Es camina en direcció sud, es passa un vailet electrificat per una tanca i es gira al NE seguint el curs de l’aigua. En aquest punt hi havia hagut un camí practicable que tornava a passar el riu i pujava per l’altre vessant fins a la Pallissa del Nicolau des d’on, per una pista ampla, s’arriba a Pontils (1,0 km).

8,70 km (551 m), 2 h 21 min. S’arriba al toll de la Resclosa, situat en un escanyament de la vall on el torrent s’embassa amb una presa artificial d’uns 12 m. Anteriorment, el PR-C 21 continuava fins a Pontils per un corriol que sortia a l’esquerra (N) uns metres abans del toll, s’enfilava pel marge del torrent (N) i passava per sota del cementiri (0,6 km). El nou recorregut d’aquest sender s’ha de concretar en un futur.

Mentrestant, cal retornar a la bifurcació del km 7,73, ara 9,67.

9,67 (569 m), 2 h 35 min. Cruïlla i aiguabarreig per on s’havia passat. Se segueix endavant, recte al NW.

Si es volgués arribar a Pontils des d’aquest lloc es podria prendre el camí que, en la direcció que ara es du, surt a la dreta (NE), passa pel costat del mas de Tous i desemboca a la pista de les Piles a Pontils. Des d’allà, caldria tombar a la dreta, sortir a la carretera T-201 i, seguint l’asfalt, arribar al poble (3,6 km d’anada i tornada, 55 min).

Pontils està situat sobre la vall del riu Gaià; és una petita població en un entorn harmoniós. En destaca l'església de Santa maria, amb portalada romànica i interior gòtic, i el castell de Pontils, enrunat, situat al capdamunt del turó del Castellot (s’hi pot accedir en menys de 15 minuts pujant directament des del cementiri).

9,95 km (576 m), 2 h 39 min. Pista asfaltada que uneix Pontils amb Biure i les Piles. No s’agafa, es deixa a la dreta i es continua pel camí que es duia, que gira a l’esquerra (W i, després, SW). Es creua el torrent i es deixa un trencall a la dreta (SW). Se seguirà la pista principal que discorre cap al SW, paral·lela al torrent de Sant Miquel però, ara, per la banda contrària a la de l’anada. Al cap d’un quilòmetre la pista gira a la dreta i s’encara al N i NW tot iniciant una suau pujada per saltar la serra dels Clots.

12,17 km (650 m) 3 h 15 min. Era del Mas Querol, pallissa en runes. Aquí s’acaba la pista. De l’esplanada neix, cap al NW, un corriol que s’enfila a la carena. Es torna a passar per sota l’estesa elèctrica que s’havia trobat durant la pujada a Montclar i immediatament després, s’arriba en un collet, es desemboca en una pista (12,65 km, 734 m) que es segueix recte, baixant cap al NO. Finalment, al punt 13,45 km, es desemboca en el camí de l’anada, que es desfà fins a Biure.

13,93 km (627 m) 3 h 40 min. Biure. Final del recorregut sota la creu de terme de Biure, esculpida a finals del s. XV. El castell de Biure data del segle XI i ha estat profundament reformat. L'església parroquial de Sant Joan és d'estil barroc i data de 1782.

Santa Maria de Pontils

Toll de la Resclosa

• Photo of mescoi
    mescoi Nov 26, 2022

A l’ultima pujada el camí no està marcat i hi ha molt desnivell amb vegetació baixa i frondosa.
    La resta de la sortida és molt maca amb diferents paisatges molt bonics.

• Photo of mescoi
    mescoi Nov 26, 2022

La resta de la sortida és molt maca amb diferents paisatges molt bonics.