De bergen van Bergen

June 5, 2012
June 2012

near Hornu, Walloon Region (Belgique)

Wandelen in de laatste wildernis van België

Wandelen over de steenkoolterrils in de Borinage. Het is misschien iets waar je als wandelaar niet meteen enthousiast van wordt. Toch brengt deze wandeling het mooie van deze streek naar boven, letterlijk en figuurlijk dan. In 1920 werkten er bijna veertigduizend mensen in de mijnen. Maar na de sluiting van de mijnen in de jaren vijftig en zestig bleven deze heuvels er een beetje verwaarloosd bij liggen.
De Chaîne des Terrils, zoals ze wordt genoemd, omvat 1184 kleine en grotere afvalheuvels. Van Bernissart, ten westen van Bergen, tot Blégny, ten noorden van Luik zijn ze geïntegreerd in het landschap. Sommige terrils worden begraasd, andere worden gebruikt voor wijnbouw, maar de overgrote meerderheid is niemandsland gebleven, zonder toeristische infrastructuur.
Ze vormen het Verre Westen die wandelaars nog moeten ontdekken. Zelfs vandaag de dag is de natuur nog bezig de terrils te veroveren. De terrils die wij aandoen zijn kleine mini wildernisjes waar het heerlijk wandelen is en waar men her en der pogingen doet om de streek wat op te herwaarderen door de terrils te herbeplanten of in te richten voor recreatieve doeleinden.

Al bij al moet ik stellen dat ik genoten heb van deze wandeling. Alle terrils die wij aandeden zijn vrij toegankelijk en alhoewel het soms wat klauteren is naar boven kan ik iedere wandelaar eens aanraden deze streek te bezoeken en deze wandeling te maken. Als ik een minpunt moet noemen dan is het vele afval dat overal rondzwerft toch wel het belangrijkste. Blijkbaar is natuurbehoud en afvalbeheer een moeilijke combinatie hier.
Ook de verbindingswegen van de ene naar de andere terril laten je kennis maken met een streek die bukt onder werkloosheid, wat her en der wel te merken is aan de verwaarloosde huizen.

Toch krijgt deze tocht 3 sterren vanwege het speciale karakter.

Volgorde van de terrils op onze wandeling:
• Couchant Flenu 58m
• Rieu du Coeur 47m (recreatiepark)
• Saint Placide 106m
• Fief de Lambrechies 105m
• 6 Hornu-Wasmes 75m
• Hornu-Wasmes-ancien terril 82m
• Hornu-Wasmes-nouveau terril 87m

• Bruges Jul 25, 2012

Verrasend mooi!

• EHanssen Jun 17, 2020

Parcours intéressant et en fait très beau dans un environnement post-industriel complexe. C'était amusant de suivre toutes les complexités de l'itinéraire.
    Merci

• namri Aug 20, 2020

Leuke wandeling en makkelijk te volgen. Alleen het stuk aan de vijver in het begin hebben we een stukje moeten omlopen omdat we geen doorgang vonden.

• Peter Carly Apr 8, 2021

Mooie wandeling.
    Ga zeker niet naar de vijver (km 3.5), blijf op de weg, bovenaan is het park afgesloten en moet je toch terugkeren.