Davraz Dağı - Kasnak Meşesi Ormanı - Yukarıgökdere

Photo ofDavraz Dağı - Kasnak Meşesi Ormanı - Yukarıgökdere Photo ofDavraz Dağı - Kasnak Meşesi Ormanı - Yukarıgökdere Photo ofDavraz Dağı - Kasnak Meşesi Ormanı - Yukarıgökdere

June 27, 2020
June 2020

near Anamas, Isparta (Türkiye)

Viewed 1987 times, downloaded 42 times

Vakt-i zamanında, soğuk bir Aralık ayında, gençliğimin baharında, 9 koca gün vatan-i mesai yaptığım "güçlüyüz, cesuruz, hazırız" kampından 19 yıl sonra yeniden Eğirdir sırtlarındayız. Davraz Kayak Merkezinin hemen kuzeydoğusunda yer alan Kulova isimli yayladan başlayıp meşhur Kasnak Meşesi Ormanlarını aşarak Yukarıgökdere Köyüne varmayı amaçladığımız etkinlik, 4 saatlik bir araç yolculuğunun ardından yaylanın görkemli söğüt ağaçlarının hemen altında yer alan çeşme önünden başladı ve yeni ekilmiş ardıç(Juniperus foettidissima ), sedir(Cedrus libani ) ve yayla çamı (Pinus Nigra) fidanlarının arasından kısa bir süre yol takibi yaparak ısındı ve 0.7. Km'de dik bir çıkışla 1. km'de güneybatıdan gelen patikayla buluşmak üzere ağır ağır yükseldi. Yaklaşık 1850 m rakımda yakaladığı patikayı 1994 m irtifaya kadar Kuzeydoğu hattında yaklaşık 2 km daha takip eden parkur, enfes bir Eğirdir Gölü, Dedegöl Dağı, Kovada Milli Parkı ve Kasnak Meşesi Tabiat Koruma Alanı manzarası ile mest olup sağa yani güneye dönerek, Geyiktaş Tepesi eteklerinden, hala kullanılan bir yamaç patikasıyla Elmaalan Düzlüğüne doğru görkemli sedir ağaları gölgesinde, inişe geçti. Bu polye'de rastlağımız çobanlardan tedarik edilen su ile yürüyüşe devam eden etkinlik, Mahataşı tepesine tırmanan patika üzerinden Görkemli kasnak meşesi ağaçlarıyla dolu bir polye'ye indi ve bu noktadan sonra koruma alanı içerisinden çok güzel bir toprak yolu takip ederek 15,6. km'de yer alan sapağa kadar sorunsuz bir şekilde, keyiften mest olmuş açık ağızlarımızla, bu sporu ne kadar sevdiğimizi söyleye söyleye ilerledi. Buradan keyfe keder bir geçişle ilerleyen hat, bir akşam serinliğinde Yukarıgökdere köyünün dut ağaçlarından nasiplenerek köy meydanında 21,13 km ve 11 harika saat sonunda nihayete erdi.

Eğitim zamanı :
Latince adı "Ouercus vulcanica" ve ülkemize özgü endemik bir tür olan meşe için Rumi Sabuncu Bey "MEŞE ORMANLARIMIZA GENEL BİR BAKIŞ VE KASNAK MEŞESİ ÖRNEĞİ" isimli çalışmasında şöyle der ; "Doğal yetişme ortamında 1300-1800 m ’lerde yetişen, 25-30 m boya ve 1.6 m göğüs çapma ulaşabilen geniş ve yaygın tepeli bir türdür. Ilıman yada kontinental iklim kuşaklan arasında doğal olarak yetişir, derin toprakları sever, kirece dayanıklıdır. Kültüre edildiğinde park ve bahçelerde iyi bir kitle ve aile ağacı olarak kullanılabilir. Kaplamalık bir meşe türü olması nedeniyle odunu kıymetlidir." Rumi Beyin detaylıca bahsettiği ağaç, değerli ve dayanıklı odunu nedeniyle kasnak yapımında da kullanıldığından tür bu isimle yaygın olarak bilinir. Sanıldığı gibi yayılış alanı sadece Eğirdir - Yukarıgökdere arası olmayıp, Karaman, Kütahya, Konya ve Afyon illerinde küçük alanlarda da yayılım gösterir. Bizim dolaştığımız alanlarda genellikle Lübnan Sediri (Lt. Cedrus Libani) ile karışık meşçereler kurmuş olarak mevcuttur. Geçtiğimiz araziyi en iyi tanımlayan ifade " Anakaya olarak ikinci zamanın gri renkli kalkerleri ile bunların ayrışma ürünlerinden oluşan kolluviyal depozitler hakim bulunmaktadır. Arazi genel hatları ile engebeli ve çok taşlıdır. Kasnak meşesi en iyi boy ve çap gelişimini Dolin veya Kokurdanlık adı verilen kalker ana kaya arasındaki çukurluklarda yapar. " şeklindedir.

Bu ağaçla ilgili pek çok bilgi veren site mevcut. Aşağıda yararlandıklarımdan bazılarının linkini bulabilirsiniz;
1) http://www.agaclar.org/agac.asp?id=296
2)https://pdfs.semanticscholar.org/3d91/eb81ce4f71badd5062265b1255b787181441.pdf
3) http://www.agaclar.net/forum/mese/343.htm
4) https://www.gezenadam.com/flora/AI.php?ID=638
5)https://yayin.ogm.gov.tr/yaydepo/1578.pdf

Uyarılar;
1) Başlangıçtaki 375 m'lik tırmanış sayılmaz ise, yürümesi oldukça rahat bir parkur. Çok güzel patikalar ve çok az kullanılan orman yolları ile geçilen oldukça iyi korunmuş, Yörüklerin hala kullandığı yaylalara ve çok büyük sedir ve kasnak meşesi ormanlarına sahip. Bu açıdan hem ruha, hem de göze hitap eden bir parkur.
2) Hat üzerinde, şifa niyetine bile olsa, Elmaalanı düzlüğünde yer alan su tankı sahibi yaylacılar hariç, bir damla bile su yok. En az 3 lt su tavsiye ediyorum. Hala 0,5 lt iki küçük su ile 20 km yürüyüş hayal edenler kendilerine çeki düzen versinler.
3) Bölge zaman zaman askeri birlikler tarafından eğitim alanı olarak kullanılıyor. Biz şans eseri rastlamadık ancak pek çok yerde konserve kutuları gelişi güzel yerlere atılmış, küçük kamp ateşleri yakılmış. Üstelik bu alan subaylar için de bir eğitim alanı ancak bu pislik akıl alır gibi değil. Bahsi geçen kirlilik özellikle Yukarıgökdere Köyü kuzeybatısında yer alan Yumru Tepesi , Köklü ve Gazelli Tepesi arasından yoğun.
4) Biz batı- güney hattından geldiğimiz için herhangi bir uyarı tabelasına rastlamadık ancak Yukarıgökdere civarından izinsiz girilmez yazıları mevcut. Tabiat alanı girişinde her hangi bir gişe ya da bekçi kulübesine rastlamadık.
5) Burada yer alan yaylacılar aç değil açıkta değil. Emekli fantezisi yapıp iyi peynir aramaktan vazgeçin.
6) Yukarıgökdere de tekel bayii yok :)
7) Kahveyi çalıştıran esnaf kiraz ikram etti. Halkı misafirperver ve dost canlısı. Selamı esirgemeyin.
8) Zemin, özellikle dağ geçişinde spor ayakkabı için uygun değil. Burası bir alpin geçiş, adam gibi ayakkabı alın.
9) Doğa sporları abazan ve alkolikler için uygun bir mecra değil, şansınızı başka yerde deneyin ve ağzınızla, evinizde için.
10) Florası ne kadar çeşitli ise de faunası bir o kadar kısır gibi göründü. Çok az canlıya rastladım. Komandolar yemiş olabilir mi?

Tavsiyeler;
1) 2,5. km'de önünüze çıkan tepeyi dolaşmak yerine doğrudan doğuya doğru ilerleyerek gereksiz yuvarlaktan kurtulmak mümkün.
2) 6,5. km'de yer alan polye ovanın kuzey köşesinde yaylacılar var. Su temin etmek mümkün. Burada kural uzaktan seslenerek izin istemek.
3) 7,4. km'de karşınıza çıkacak tel örgü sonrası patika kayboluyor. Biz zeminde yer alan vadiye doğru yamaçlardan indik. Oldukça rahat ve tehlike içermiyor.
4) 15,5. Km'de yol kırmızı beyaz işaretli olarak sola yani doğuya dönüyor. Bir süre işaretleri takip etsek de, 16,1. Km'de kendi hattımızda ilerlemeye karar verdik.
5) 17,3 ve 17,6 ile 18,8 ve 19,4. km'ler arası doğal, bol çalılı geçişler içerir. Bu noktalarda gece karanlığa kalmamakta fayda var.
6) 19,2. Km'de yer alan bahçe etrafındaki tel çitlerden uzak durun. Meraklı bünyeleri elektrik çarptı.

Ulaşım;
Yöntem : Toplam 5 adet özel araç ile yola çıkıldı ve araçlardan bir tanesi Yukarıgökdere Köyüne bırakılarak Eğirdir ilçesi üzerinden Davraz Kayak Merkezi yanındaki Kulova Yaylasına ulaşıldı. Günün sonunda şöforlar, Yukarıgökdere Köyünde yer alan araç ile geri dönerek yaylada bırakılan araçlara ulaştı. Gidiş - Dönüş için aynı hat kullanıldı.

Gidiş - Dönüş ;
Güzergah: Alanya - Manavgat - Aksu - D-685 - Eğirdir Kavşağı - Aşağıgökdere - Kovada Gölü - Kırıntı - Yukarıgökdere - Eğirdir - D-330 - Sevinçbey - Bademli - Çobanisa - Kulova
Mesafe : 274 km
Süre : 4 Saat 20 dk
Zemin : Tamamı asfalt, Eğirdir sapağı sonrası, Eğirdir'e kadar tek yön gidiş-geliş devlet yolu

Le ekip

Hüseyin Türkeli
ve
Ben

Bu çeşme sizin için ilk ve son su kaynağı. Mevsimine ve de bünyeye bağlı olmak kaydıyla, iki litre su yetersiz kalabilir. Mümkün olduğunca stoklu olmakta fayda var.

Kulova Yaylası

Davraz Kayak Merkezine bir kaç km'de uzaklıkta yer alan yaylada insanlar misafire alışık ve yardımsever. Söğüt ağaçlarının altı araç park etmek için uygun gibi görünse de öğle vakti sürüler burada dinleniyor. Gergin teke ve koçlar için aracınız basit bir oyuncak, benden söylemesi.

Haritalarda çok net olmasa da bu noktada beliren güzel bir hat, sizi çizdiğim hattı takip etmek kaydıyla, arkada yer alan yamaç patikasına kadar götürecektir.

1990 m irtifa civarında yeniden beliren bir yamaç patikası başlangıcında yer alan bu noktan Eğirdir, Kovada gölleri ile birlikte Anamas Dağlarını ve ona bağlı Dedegöl Dağını görmek mümkün. Aşağıda uzanan enfes orman sedir, şimşir, çam ve meşe ağaçlarıyla birlikte yürüyüş için oldukça davetkar. Etrafta otlayan pek çok sürü mevcut ancak çobanları saklanmayı tercih ediyor.

Çok daha iyi zamanlar geçirdiği her halinden belli olan harika bir patika üzerinden orman sınırına doğru alçalıyoruz. Ardıç ağaçları yerini sedirlere bırakıyor ve pek çok yerde karşımıza çıkan karamık çalıları eşliğinde ilerliyoruz.

Tüm su kıtlığına rağmen gördüğümüz en sağlıklı sedir ormanlarından bir tanesine ait görüntüler. Manzarayı tek bozan gelişi güzel açılmış mermer ocakları.

Anıt sedir

"Cedrus libani" olarak bilinen anıtsal büyüklükte bir Lübnan Sediri. Bizim bölgemizde daha çok katran olarak geçer ve torosların karakteristik ağaçlarındandır. İlave bilgi için bkz. :https://www.bitkivt.itu.edu.tr/vt/report.php?sor=342

Elmaalan

Enfes bir patikayla ulaşılan bu polye ovasının kuzey köşesinde yerleşik yaylacılardan su temin etmek mümkün. Karstik erimeyle oluşan bu güzel ovanın güney köşesinden yukarı giden patikaya doğru ilerliyoruz. Manzara çok güzel ve yalnızlık harika. HGM haritalarından bu isimle anıldığı için kullanmayı tercih ettik ancak çoban da bölgenin ismin bu olduğunu teyit etti.

Manzara

Elmaalan düzlüğünün başlayarak tırmanılan patika üzerinden güney-kuzey aksında manzara fotoğrafları. Gözün gördüğünün tarifi mümkün değil.

Bu belirgin çoban yolu sizi koruma sınırını tanımlayan tel örgülere kadar sorunsuz götürecektir. Bu kısım parkurdaki neredeyse son önemli tırmanma alanı.

Bu karstik dolin etrafından dolaşan patika, birazdan kaybolacak (Belki de ben bulamadım) ve tel örgü sonrası doğal bir inişle vadi tabanında yer alan meşhur kasnak meşeleri ile ilk karşılaşma gerçekleşecek.

Kasnak meşesi

Eğitim zamanı : Latince adı "Ouercus vulcanica" ve ülkemize özgü endemik bir tür olan meşe için Rumi Sabuncu Bey "MEŞE ORMANLARIMIZA GENEL BİR BAKIŞ VE KASNAK MEŞESİ ÖRNEĞİ" isimli çalışmasında şöyle der ; "Doğal yetişme ortamında 1300-1800 m ’lerde yetişen, 25-30 m boya ve 1.6 m göğüs çapma ulaşabilen geniş ve yaygın tepeli bir türdür. Ilıman yada kontinental iklim kuşaklan arasında doğal olarak yetişir, derin toprakları sever, kirece dayanıklıdır. Kültüre edildiğinde park ve bahçelerde iyi bir kitle ve aile ağacı olarak kullanılabilir. Kaplamalık bir meşe türü olması nedeniyle odunu kıymetlidir." Rumi Beyin detaylıca bahsettiği ağaç, değerli ve dayanıklı odunu nedeniyle kasnak yapımında da kullanıldığından tür bu isimle yaygın olarak bilinir. Sanıldığı gibi yayılış alanı sadece Eğirdir - Yukarıgökdere arası olmayıp, Karaman, Kütahya, Konya ve Afyon illerinde küçük alanlarda da yayılım gösterir. Bizim dolaştığımız alanlarda genellikle Lübnan Sediri (Lt. Cedrus Libani) ile karışık meşçereler kurmuş olarak mevcuttur. Bizim dolaştığımız araziyi en iyi tanımlayan ifade " Anakaya olarak ikinci zamanın gri renkli kalkerleri ile bunların ayrışma ürünlerinden oluşan kolluviyal depozitler hakim bulunmaktadır. Arazi genel hatları ile engebeli ve çok taşlıdır. Kasnak meşesi en iyi boy ve çap gelişimini Dolin veya Kokurdanlık adı verilen kalker ana kaya arasındaki çukurluklarda yapar. " şeklindedir.

Beşbahçe

Sık sık karşımıza çıkan çayırlık polyelerden bir başkası. Ara ara gökyüzünü görmek güzel.

Yol

Bu noktadan sonra belirgin bir araç yolunu takibi başlıyor. Yol kıvrıla kıvrıla, ağaç deryasının içinden bol sürprizli olarak ilerliyor.

Nirengi noktası olması adına işaretlendi. Adını burada bulunan tabeladan alıyor.

Nirengi noktası olması için işaretlendi. Adını burada bulunan tabeladan alıyor.

Mola

Yeni bir polye ve keyf zamanı.

Nirengi noktası olması için işaretlendi. Adını burada bulunan tabeladan alıyor.

Çatalarmut

Artık ormanın sona erdiği bu noktada yörenin adı Çatalarmut olarak geçiyor.

PictographDoor Altitude 4,812 ft

Tabiat koruma alanının girişi bu noktada yer alıyor. Ayaklı bir tak var ve herhangi bir gişe ya da bekçi kulübesi yok. Aşağıda bir yerlerde var ise, bilgiyi düzeltebilirim.

Giriş

Bu noktada araç yolu takibi sona eriyor ve eski bir işaretli yol üzerinden alçalıyoruz. Yol ileride yer alan geniş bir düzlüğe iniyor.

Bu noktada işaretli hattı bırakarak kendi yolumuza gidiyoruz. Oldukça fotojenik bir düzlük. İlerliyoruz.

Gazelli Tepe güneyinden ilerliyoruz ve sık sık küçük düzlükler beliriyor. Orman tabanında basit bir patika mevcut ve geçişi rahat.

Bir önceki düzlük ile bu nokta arasında başlangıç rahat olan iniş bir süre sonra bol çalılı bir dere yatağına giriyor. Geçiş biraz sıkıntılı olsa da sizi bu geniş alana kadar indirecektir. Tel örgüler, su yalakları, plastik örtüler ve meyve bahçesi size medeniyetin müjdesini verecektir.

Yeniden araç yolu takibine başlayan hat kısa bir süre sonra aşağıda görülen köy yoluna inen bir kestirme kullanarak hattan ayrılıyor. İnişin bu kısmı karışık gibi dursa da düzlüğe ulaştıktan sonrası selamet. Ekin tarlasının yanındaki tellere dokunmayın, elektrik var.

PictographReligious site Altitude 3,182 ft

Aşağıgökdere'nin bir hayli yukarısında (30 km ve 45 dk) , Isparta/Eğirdir'e bağlı, Kasnak Meşeleriyle meşhur köy. Neredeyse 2000 kişilik nüfusa sahip, çalışkan ve misafirperver halkıyla mamur bir köy. Etraf meyva bahçeleriyle dolu ve boşta gezen kimse görmedik. Köyün ortasından geçen kuru dere yanındaki Kredi kooperatifi / market / kahve / düğün salonu binasının bahçesindeki kameriye'de eylendik. Bolca çay içip, ikram kiraz yedik.

• Photo of Hüseyin Türkeli
    Hüseyin Türkeli Jun 30, 2020

İnanılmaz bir parkur

• Photo of fortunania
    fortunania Jul 10, 2020

Tebrikler, bol detaylı güzel bir hat olmuş.