دماوند

2 days 4 hours 54 minutes
July 10, 2022
July 2022

near ‘Abbāsābād, Māzandarān (Iran)

بنام او که کوهها را برافراشت...
گزارش صعود به قله دماوند

پنجشنبه۱۶ تیر ۱۴۰۱ با سواری شخصی یکی از همنوردان گروه آذر آقای "احمد همت زاده "به سرپرستی آقای "جعفر مهر آذر" ساعت ۲۱:۰۰ از تبریز به سمت رینه حرکت کردیم صبح جمعه ۱۷ تیر ساعت ۶:۰۰ به پارکینگ رینه رسیدیم،با توجه به اینکه نتوانستم شب در ماشین بخوابیم بنابراین تصمیم گرفتیم تا رسیدن دوستان تهرانی صبحانه سبک بخوریم و کمی استراحت کنیم ...ساعت ۱۰:۱۸ دقیقه دوستان تهرانی رسیدن و کوله های سنگینمان که وسایل شب مانی بود را در گونی هایی بسته بندی کردیم که کوله ها آسیب نبیند و قابل حمل با قاطر باشد ...منتظر پاترول شدیم تا سوار شویم و بریم گوسفند سرا ...از اونجایی که تعطیلات عید قربان بود و دماوند شلوغ ...ساعت ۱۲:۰۰ نوبت پاترول به ما رسید و بعد طی ۴۵ دقیقه مسیر به گوسفند سرا یا همان مسجد صاحب الزمان رسیدیم...در گوسفند سرا بارها را به قاطرها سپردیم که برای چهار گونی از ما ۷۵۰ هزار تومان گرفت ...شروع به طی مسیر کردیم ،یکی از دوستان کوله را به قاطر نداد و ترجیح داد خودش حمل کند با توجه به اینکه نیاز بود مراعات حال این دوستمان رو بکنیم در طول مسیر چند جایی کمی استراحت کردیم و در نهایت بعد از گذشت چهار ساعت به بارگاه سومم دماوند رسیدیم ،پاکوب کاملا مشخص بود ،هوا گرم و در طول مسیر حتما باید آب کافی نوشیده میشد ...در بارگاه سومم چای ،نوشابه و حتی غذای گرم فروخته می‌شود منتها به علت شلوغی آب معدنی تمام‌شده بود ،سرویس بهداشتی بارگاه تمیز است و آب کنار سرویس بهداشتی برای شستشو ظروف و دست و صورت وجود دارد ...از شهرهای مختلف ایران کوهنوردان برای صعود آمده بودند ...شام سبک خوردیم ودر چادرهایی که برپا کرده بودیم خوابیدیم ...هوا سرد بود منتها کیسه خواب الیاف من کاملا جوابگو بود و حتی گرمم شده بود ... حتما لازم است از وعده های غذایی سبک و زود هضم استفاده کنید تا عوارض ارتفاع زدگی به صورت حالت تهوع و استفراغ تشدید نشود ...یکی از دوستان که غذای سنگین خورده بودند دچار حالت تهوع و استفراغ شدند ،شکر خدا صبح حالشان خوب شد ،صعود خوبی هم داشتند و سرقدم برنامه هم بودند ...صبح روز شنبه ۱۸ تیر بعد از خوردن صبحانه سبک شروع به پیمایش کردیم ،قدمهایمان را به نسبت ضربان قلب برمیداشتیم که ضربان قلب بالا نرود و هم اینکه کمتر عرق کنیم ،آهسته و پیوسته مسیر را پیمودیم در این میان دو گروه کوهنوردی که قاعده را رعایت نکرده بودند برای استراحت طولانی توقف می‌کردند و ما از همه آنها جلو افتادیم وقتی به قله نزدیک می‌شوید قسمتی را باید اصطلاحا دست به سنگ بشوید وبعد عبور از این قسمت تپه گوگردی مشاهده میشود که حتی از دور گوگرد موجود در هوا چشم ها را اذیت میکند باید حتما عینک افتابی و دستمال گردن داشته باشید تا صورت خود را بپوشانید ...بعد از پیمایش تقريبا ۶:۵۰ دقیقه در ساعت ۱۳:۵۰ دقیقه به قله رسیدیم ...و باز همان برنامه همیشگی قله ها که یه عده خودشان را به تابلو قله دخیل میبندند و گویی برای مجله مد قرار است عکس بگیرین بی توجه به بقیه دوستان و اینکه گوگرد موجود در تپه گوگردی چشمان را اذیت می‌کند به دیگران مهلت عکس گرفتن نمی دهند ...بعد از سپری کردن ۲۰ دقیقه در قله ساعت ۲:۴۰ دقیقه شروع به فرود از قله کردیم چون تعدادی از دوستانمان (جعفر مهر آذر ،حامد ،سعیده مغربی ،مجتبی...) قرار بود در قله شبمانی کنند بنابرین ما صبح روز بعد و زمانی که این دوستان به ما ملحق شدند حرکت کنیم و این باعث شد برای فرود زیاد عجله نکنیم و در عوض به زانوهایمان فشار زیادی وارد نشد و خسته نشدیم ... فرود از قسمت شن اسکی تجربه خوبی بود با اینکه قبلا این تجربه را داشتم ولی اینبار عالی بود ...بعد از طی ۴:۱۵ دقیقه به بارگاه رسیدیم و برای شام حسابی گرسنه بودیم و نودل پختیم و خوردیم ،شب آبریزش چشم و بینی داشتم و حتی نمی توانستم درست نفس بکشم و اینها همه اش بحاطر استنشاق گوگرد بود بعد از کلنجار رفتن زیاد تازه میخواستم بخوابم که متاسفانه با دومین مشکل همیشگی روبرو شدم کوهنورد نماهایی که مراعات حال دیگران را نمی کنند و نصف شب با داد و هوار همدیگر را صدا میزنند و حتی خاطره تعریف میکنن یا میخندن ...،صبح روز یکشنبه ۱۹ تیر بعد از خوردن صبحانه وسایل را جمع کردیم و آماده دوستان شدیم ...نگرانشان بودم ...با خودم فکر میکردم اگر من بخاطر ۲۰ دقیقه استنشاق گوگرد شب نخوابیدم حالا دوستانم چه وضعیتی دارند ؟؟؟ برایشان چای آماده کردیم و حول و حوش ساعت ۱۱:۰۰ بود که رسیدن ...شکر خدا همگی سالم بودند غذا خوردن و بارهایمان برای سپردن به قاطر آماده کردیم و شروع به فرود به سمت گوسفند سرا کردیم بعد از ۲:۳۰ دقیقه به گوسفند سرا رسیدیم ...در گوسفند سرا شما می‌توانید از خوردن هندوانه خنک بعد از طی مسیر طولانی در گرما لذت ببرید ...

مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد
۱- حتما غذای سبک و زود هضم استفاده کنید
۲- برای طی مسیر حتما نوشابه سیاه یا نوشابه انرژی زا و آب و خرما داشته باشید
۳- در مسیر از کلاه آفتابی،عینک ،دستمال گردن و دستکش برای پوشاندن پوست خود استفاده کنید تا آفتاب سوختگی همراه با سوزش را تجربه نکنید
۴- آهسته و پیوسته حرکت کنید...
۵- از بارگاه سوم به طرف دماوند ب وجود هوای گرم و آفتابی به علت ارتفاع بالا بادهای تندی وجود دارد پس حتما لباس گرم و کرتکس همراه داشته باشد
۶- کم کردن لباس در پیمایش و پوشیدن لباس در توقف ها را رعایت کنید
۷- هنگام رسیدن به قله صورت و چشمان خود رابپوشانید ...
۸- در صعودهای شبانه با داد زدن و بلند صحبت کردن دیگران را اذیت نکنید ...

"شرکت کنندگان و صعود کنندگان برنامه ،مریم افشار جم ،علی علیپور،حامد وطنپور ،احمد همت زاده ،سعیده مغربی و آقا مجتبی به سرپرستی جعفر مهر آذر"