D'Albinyana a Sant Antoni de Pàdua, la cova de Vallmajor i massís de Bonastre

Photo ofD'Albinyana a Sant Antoni de Pàdua, la cova de Vallmajor i massís de Bonastre Photo ofD'Albinyana a Sant Antoni de Pàdua, la cova de Vallmajor i massís de Bonastre Photo ofD'Albinyana a Sant Antoni de Pàdua, la cova de Vallmajor i massís de Bonastre

November 22, 2022
October 2022

near Albinyana, Catalunya (España)

[CA] D'Albinyana a Sant Antoni de Pàdua, la cova de Vallmajor i massís de Bonastre

Passejada suau pels turons calcaris que envolten Albinyana, integrats dins de l’Espai Natural del Massís de Bonastre. Aquesta àrea, reserva d’aus salvatges, està formada per petites elevacions i turons de roca càrstica, recoberts per bosquines residuals i camps de secà. L’entorn marca un canvi entre la depressió prelitoral catalana del Penedès-Vallès i el Camp de Tarragona.

Durant el recorregut es visita la cova de Vallmajor, integrada en el conjunt d'Art Rupestre de l'Arc Mediterrani de la península Ibèrica, declarat patrimoni mundial per la UNESCO el desembre de 1998. En destaca l'important conjunt de pintures rupestres que s'hi troben. La cova, que acollia fins fa poc una de les principals colònies de ratpenats de tot Catalunya, va estar habitada des de l'edat del bronze. Cal esmentar que, com que és una cavitat molt coneguda i visitada, les pintures han sofert tota una sèrie d'accions antròpiques negatives com per exemple l'existència de grafits molt a prop d'algunes d'elles. Això, juntament amb el deteriorament de l'entorn, fan aconsellable que els usuaris s'informin prèviament del seu estat i possibilitats d’accés.

Ruta senyalitzada parcialment.

L’itinerari comença al raval de Bonastre d’Albinayana. Per arribar-hi des del Vendrell, cal agafar la carretera C-51 en direcció nord-oest i desviar-se a l'esquerra (SO), després de Bonaterra, per la TV-2043 fins a Albinyana. En sortir de la vila, la carretera conflueix amb el carrer Bonastre i la pista asfaltada que porta a Bonastre. Al costat d’aquesta bifurcació, s'ha d'estacionar el cotxe.

0,00 km (187 m). Albinyana. Es parteix pel carrer Bonastre cap al nord fins a l'església parroquial de Sant Bartomeu (km 0,28, 200 m), on es gira a l'esquerra (SO). Aquí es conflueix amb el traçat del GR 92 (marques blanques i vermelles). Es puja fortament pel carrer de la Canal i es continua cap a l'ermita de Sant Antoni de Pàdua seguint els senyals del GR 92 i fent drecera els darrers metres.

1,46 km (346 m), 0 h 31 min. Ermita de Sant Antoni de Pàdua. Sobre el turó del davant (al SW) s’aixequen les ruïnes del castell d’Albinyana; en resten murs de pedra pertanyents a una muralla i la base d'una torre de vigilància. Seguint els senyals del GR, es descendeix en direcció sud-oest fins a trobar una conducció de gas soterrada i la pista (km 1,77, 304 m) que porta a la masia d'Escansa. Cal agafar-la a la dreta (W).

Al cap de poc, el camí comença a pujar, suaument. Al sud, a l'altra banda del fondo de la Cova de Vallmajor, es pot veure la cova de Vallmajor. En arribar a la barraca dels Casals, el camí gira al S. En arribar prop de la carena hi ha una bifurcació. Se segueix a l'esquerra (S), ara ja planejant. Al punt km 3,07 (358 m), es passa pel costat de la masia d'Escansa. Es continua per la suau i ampla carena, primer cap al sud i, després, girant al SE i a l’E.

3,40 km (357 m), 1 h 01 min. Bifurcació. Es pren el camí de l’esquerra (SE) deixant el GR 92 que davalla a la dreta (S). Se segueix recte pel fil de la carena. Al cap de 150 m hi ha una bifurcació a la dreta on es tornarà després de visitar la cova, que es troba al final del camí, amagada a l'obac, al peu d'un petit espadat.

4,07 km (343 m), 1 h 10 min. Cova de Vallmajor. Un pòrtic d'entrada d'uns 3 m d'alçada per 5 d'amplada dona inici a les galeries de la cavitat que s'endinsen a la muntanya amb forta inclinació. Des d'una d'aquestes galeries, s'accedeix a una sala de 9 per 2,50 m, en la qual es localitza el conjunt de pintures rupestres que ocupa la paret O/NO. Les representacions, amb un estil molt esquemàtic, representen animals i signes. S'individualitzen 17 figures corresponents a quadrúpedes (cérvols i possibles cavalls), arcs, una creu inscrita en un cercle, traços i restes de pigment. Les pintures estaven cobertes per dipòsits de l'edat del Bronze. A més de les pintures, a la cova també s'han trobat restes de ceràmica, sílex, os i metalls que van aparèixer en desordre.

Cal retornar a la bifurcació anterior i girar, ara a l’esquerra, cap al S, primer planejant, després en baixada (l'antic camí que per l'obac portava a la font d'en Toni, situada més avall i al NE de la Cova de Vallmajor i, des d’allà a Albinyana, és intransitable per la vegetació. La font és igualment inaccessible pels esbarzers).

5,48 km (283 m), 1 h 30 min. Coll de la Font del Benet. Abans, a l’esquerra, s’ha deixat la barraca de Jan Gol. Se surt a la pista cimentada que uneix Albinyana amb la població de Bonastre, que es creua. A l’altra banda, el camí es bifurca: cal prendre el trencall de l’esquerra, que puja i enfila la carena; immediatament es torna a deixar un camí a la dreta que du a la pallissa del Poniol; se segueix carenejant pel corriol, cap a llevant. Aviat comença la baixada. Al punt km 6,63 km (256 m) es desemboca en un camí ample. Se segueix per aquest camí, recte, cap al SE (si es prengués aquest vial cap a l’esquerra (N), es desembocaria a la pista de Bonastre a Albinyana i, posteriorment, a Albinyana.

7,06 km (281 m), 1 h 55 min. Es desemboca en un altre camí que discorre perpendicularment al que se seguia. Es gira a l’esquerra (N), seguint la carena. El camí està senyalitzat amb les marques blanques i grogues del sender de petit recorregut PR-C 16, que se seguirà fins a Albinyana. A mà dreta (E), sota el camí, hi ha les instal·lacions del parc Aqualeon Safari. Es continua endavant; més enllà, el camí baixa i desemboca a la pista pavimentada d’entrada al parc (km 8,40, 172 m). Es continua recte, cap al nord.

9,35 km (187 m), 2 h 25 min. Albinyana, raval de Bonastre; punt de partida i final de l’itinerari.