Photo ofDalakhani ( Sohail ) In Winter - زمستانی دالاخانی ( سهیل ) سنقر کلیایی - ارتفاع 3350 متر Photo ofDalakhani ( Sohail ) In Winter - زمستانی دالاخانی ( سهیل ) سنقر کلیایی - ارتفاع 3350 متر Photo ofDalakhani ( Sohail ) In Winter - زمستانی دالاخانی ( سهیل ) سنقر کلیایی - ارتفاع 3350 متر

30 mi
January 9, 2021
January 2021

near Qal‘eh-ye Farhād Khān, Kermānshāh (Iran)

Dalakhani ( Sohail ) In Winter

ساعت ۱:۴۰ شهر قروه
ساعت ۲:۱۰ سه راهی سنقر
ساعت ۳ شهر سنقر
ساعت 3:15 جاده فرعی روستای قوریچای - سمت چپ - دوربرگردان روبه روی شهرک صنعتی جاده سنقر - صحنه
ساعت 3:22 روستای قوریچای در ارتفاع ۱۸۴۰ متر
ساعت 4 صبح شروع کوهپیمایی و حرکت به سمت قله از مسیر دره مصطفی – انتهای روستا سمت راست
ساعت 5:20 یال مشرف بر روستای حسن آباد – یال سیاه ( قره نو ) در سمت چپ و مشرف بر روستای حسین آباد قابل مشاهده است .
ساعت 6:15 تراورس دره بهمن گیرمصطفی به سمت راست از روی یخچال کم برف امسال – مسیر مطمئن زمستانی یال سمت چپ دره مصطفی میباشد.
ساعت 7:10 گردنه ( ارتفاع 2785 متر ) مشرف بردره مصطفی و دره گونبان و چشمه پونه ( مسیر غربی روستای تینمو ) و مشاهده دروازه دالاخانی - صرف صبحانه به مدت 40 دقیقه در کنار تابلو مسیر نمای زرد رنگ و ادامه مسیر از روی یال غربی دالاخانی ، بعد از عبور از انتهای دره برزلنگ
ساعت 9:10 دروازه دالاخانی – محل تلاقی مسیرهای مختلف صعود به قله دالاخانی
ساعت 9:45 بر فراز قله زیبای دالاخانی به ارتفاع 3350 متر – توقف 45 دقیقه ای بر روی قله و لذت بردن از مناظر بکر و چشم نواز آن
ساعت 10:50 قله فرعی دالاخانی با ارتفاع 3345 متر
ساعت 11:30 پناهگاه دالاخانی ( سهیل ) - ارتفاع 3100 متر – توقف جهت ریکاوری به مدت نیم ساعت
ساعت 12 حرکت بسمت روستای تینمو – مسیر جنوب غربی
ساعت 12:30 چشمه سمت چپ مسیر برگشت در ارتفاع 2870 متری و آبگیری مجدد
ساعت 13:25 توقف جهت صرف نهار به مدت 1:15 ساعت
ساعت 15 جاده خاکی دسترسی به پارکینگ و روستای تینمو
ساعت 15:30 پارکینگ مسیر تینه مو و پایان کوهپیمایی – توقف 20 دقیقه ای تا رسیدن وسیله نقلیه
ساعت 16:10 روستای تینمو و جاده آسفالت

مسافت کوهپیمایی طی شده : 15 کیلومتر

--------------------------------------------------------------------

لینک نمایش 3 بعدی اجرای برنامه

-------------------------------------------------------------------------------------

کوه دالاخانی:

کوه دالاخانی ( آشیانه عقابها در زبان کردی ) در ۱۰ کیلومتری جنوب شهر سنقر و ۸۵ کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه قرار دارد و از لحاظ ارتفاع با ۳۳۵۰ متر بعد از کوه‌های پراو ، شاهو، نمازگاه و قته چرمی پنجمین قله مرتفع استان کرمانشاه است. این کوه جزء کوه‌ های منفرد به حساب می‌آید و به رشته کوه خاصی پیوسته نیست .
کوه دالاخانی دارای قلل متعددی است که از بین آن‌ها می‌توان به قلل: دالاخانی (۳۳۵۰ متر) ، کل فرج (۳۱۵۰ متر) ، قیط قلعه (۳۲۸۰ متر) ، کمر زرد ، چالاو و … اشاره نمود.

مسیرهای صعود به دالاخانی:
برای رسیدن به قله دالاخانی چندین مسیر وجود دارد که هر کدام از این مسیرها ، از یک روستای خاص آغاز می‌شوند و آن مسیر به نام آن روستا نامگذاری شده‌است که در ضلع‌های مختلف این کوه قرار دارند. این راه ‌ها در میانه‌ های مسیر با رسیدن به دروازه دالاخانی و پناهگاه دالاخانی ( سهیل ) مشترک می‌شوند.

مسیر قوری چای یا شمال غربی: این مسیر تقریباً در 10 کیلومتری سنقر به طرف بیستون قرار دارد. قوری چای نام روستایی است که در دامنه کوه دالاخانی قرار گرفته‌است. این مسیر از دره‌ای به نام دره مصطفی شروع می‌شود و به دروازه اصلی کوه ختم شده که از طریق دره دیگری موسوم به دره برزلنگ ( نام یک گیاه دارویی است ) رسیده و از آنجا به وضوح می‌توان پناهگاه را مشاهده نمود. این مسیر مناسب برای صعودهای تابستانی می‌باشد و در فصل زمستان به خاطر وجود برف فراوان نیاز به برفکوبی سنگین دارد.
مسیر حسن‌آباد یا شمالی: این مسیر در امتداد مسیر روستای قوری چای قرار دارد و مانند قوری چای در دامنه شمالی دالاخانی واقع شده و دو راه برای صعود دارد. راه اول با کمی پیاده ‌روی و تراورس به راست به مسیر قوری چای ختم شده و راه دوم کاملاً فنی است که در انتها با کمی پیاده‌ روی به سمت راست به پناهگاه ختم می‌شود. در طول مسیر آبی وجود ندارد لذا کوهنوردان باید از روستا آب بردارند. این مسیر به علت دست به سنگ بودن کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. نام دیگر این مسیر قره نو ( یال سیاه )

مسیر روستای تینمو یا جنوب غربی: این روستا در ۱۵ کیلومتری سنقر به طرف بیستون، در کنار راهداری خانه هدهدی بر روی گردنه مله ماس ( مسیر سمت راست راهداری ) قرار گرفته که با جاده‌ای مشخص به دامنه کوه منتهی می‌شود. این مسیر مناسب برای صعودهای تابستانی و زمستانی است که در میانه راه چشمه‌ای فصلی و در انتهای آن چشمه پونه در ارتفاع 2700 قرار دارد. در طول مسیر می‌توان قله قیط قلعه را در سمت راست ملاحظه کرد.
مسیر روستای گونبان یا غربی: این مسیر درست در سمت چپ راهداری خانه هدهدی قرار گرفته و به روستای گونبان ختم می‌شود. مسیری است که از میان دره‌ای گذشته و به زیر پناهگاه دالاخانی می‌رسد. مسیرش طولانی و در صعودهای بهاری از جاذبه‌های فراوانی برخوردار بوده که بیشتر کوهنوردان از آن استفاده می‌کنند. در طی این مسیر می‌توان دروازه را مشاهده کرد که به زیر پناهگاه ختم می‌شود. این مسیر چون از داخل دره عبور صورت می‌گیرد کمتر آفتابگیر است و مناسب صعود تابستانه می‌باشد .

مسیر روستای آقبلاق یا شرقی:

مسیر روستای ده آسیاب یا جنوب شرقی:

یکی از ویژگی‌های بارز و متمایز این کوه وجود پناهگاه زیبای دالاخانی و چشمه آب سهیل در صد متری شمال پناهگاه می‌باشد. این پناهگاه بروی یک گردنه در جنوب غربی قله اصلی در ارتفاع ۳۰۹۵ متری ساخته شده‌است و از لحاظ زمانی تقریباً با قله نیم ساعت فاصله دارد این پناهگاه شامل سه اتاق و یک راهرو می‌باشد که دوتا از این اتاق ‌ها ۱۲ متری و یک اتاق آن ۷ متری می‌باشد و ظرفیت سی تا چهل نفر را جهت شب مانی دارد .

در دور نمای قله دالاخانی می‌توان با یک چرخش °۳۶۰ به ترتیب مهمترین‌ها از شمال به سمت راست شاهد قلل بدر و پریشان ، خط الراس الوند ، خان گُرمز، بزاو، نخود چال ، امروله ، خط الراس گرین ، قله کربویی لرستان، خط الراس پراو، شاهو، آوالان ، پنجه علی و غیره بود.
رودخانه‌هاى دینور و گاماسیاب از این کوه سرچشمه مى‌گیرند.