Da Assergi a San Pietro della Jenca

Photo ofDa Assergi a San Pietro della Jenca Photo ofDa Assergi a San Pietro della Jenca Photo ofDa Assergi a San Pietro della Jenca

July 27, 2015
July 2015

near Assergi, Abruzzo (Italia)

La camminata inizia dal Convento di San Francesco ( 860 metri) ad Assergi, che ospita la sede del Parco e un piccolo Antiquarium. A piedi si sale per Via del Convento e si entra nel borgo per la Porta del Convento. Verso sinistra si scende alla parrochiale, che ospita notevoli affreschi. Si riparte per Via del Colle, si costeggiano le mura e si esce dal borgo per la Porta del Colle.

De wandeling begint aan het klooster van Sint-Franciscus (860 meter hoogte) in Assergi. Daar woont de pastoor en is er ook een klein antiquariaat. Volg de weg te voet en stapstijgend het gehucht binnen via de “ Porta del Convento.” Links kan je afdalen naar de parochiekerk met mooie fresco’s. Vervolg je weg langs de “via del Colle (de Bergstraat) en zo bereik je de muur van het gehucht en de daarin de poort. Daar begint de “Via delle Ville” met bezijdens links een fontein. Er zijn verschillende bochten en je passeert voorbij het kerkhof. Hier daalt de weg en loopt onder de autostrade A 24 tot in het dal. Na een half uur kom je aan de brug “Ponte Pernagnole” Volg het bergstroompje aan de rechterkant op het rotsachtige pad. Hier is het rustig en eenzaam. Zo kom je aan een grot “Grotta a Male” Deze grot is enkel toegankelijk voor ervaren speleologen. Loop verder door. Dan kom je aan de kluis “Santa Maria della Croce”. (op 933 meter hoogte).
Het volgende deel van de tocht is ook een “ strada sterrata” en loopt door de velden. Zo bereik je de bron van de Pieta. De weg klimt terug en halverwege kom je aan het kerkje van San Clemente , 1066 meter hoog gelegen. Van hier heb je een prachtig panoramisch uitzicht.
Vervolg de weg “sterrata”. Die loopt door twee valeien en zo kom je aan de huizen en de kerk “ San Pietro della Jenca” op 1066 meter hoogte. Deze plek was heel geliefd door paus Johannes-Paulus II. Hier is een oponthoud de moeite waard.
Vertrek opnieuw langs de geitenmelkerij en daal af naar de bergstroom van “ San Giovanni”. Daar vind je de wegaanduidingen. Die leiden je terug naar de vallei. Na drie kwartier bereik je” Santa Maria della Croce” en na nog eens drie kwartier ben je terug in Assergi, startpunt van de tocht.