Δ.Θ.ΓΚΟΡΤΣΙΑ-ΚΟΡ.ΣΚΟΥΡΤΑ

January 15, 2023
January 2023

near Litóchoro, Central Macedonia (Greece)

Πρόκειται για την κλασική και μάλιστα χειμερινή ανάβαση από την δασική θέση Γκορτσιά στην κορυφή Σκούρτα. Η ανάβαση ξεκινά από την διασταύρωση του ασφαλτόδρομου για τα Πριόνια με τον χωματόδρομο που κατευθύνεται προς την δασική θέση Σέλωμα, εδώ δηλαδή που βρίσκεται η δασική θέση Γκορτσιά. Ανηφορίζουμε στον χωματόδρομο αυτό και σε λίγα εκατοντάδες μέτρα βρισκόμαστε σε πλατό που χρησιμοποιείται ως parking για τους ορειβάτες που κατευθύνονται προς το οροπέδιο των Μουσών. Στο τέλος και στα αριστερά του πλατό-parking βρίσκουμε την αρχή του μεγάλου μονοπατιού ΓΚΟΡΤΣΙΑ-ΟΡΟΠΕΔΙΟ ΤΩΝ ΜΟΥΣΩΝ το οποίο και ακολουθούμε. Το μονοπάτι ανηφορίζοντας περνά από την δασική θέση Μπάρμπα και την δασική θέση Κόκκα που την προτείνουμε ως σημείο για μικρό διάλειμμα. Στην συνέχεια το μονοπάτι γίνεται ιδιαίτερα ανηφορικό μέχρι να φτάσει στην δασική θέση Πετρόστρουγκα με το ομώνυμο καταφύγιο. Από εκεί γιατί είμαστε σε χειμερινή περίοδο εγκαταλείπουμε το μονοπάτι ΓΚΟΡΤΣΙΑ-ΟΡΟΠΕΔΙΟ ΤΩΝ ΜΟΥΣΩΝ και ακολουθούμε το μονοπάτι "Ντερέκι" που έχει ιδανικότερες συνθήκες για χειμερινή ανάβαση. Αυτό ακολουθεί την ράχη που κατευθύνεται απευθείας προς την κορυφή Σκούρτα αποφεύγοντας τον κύκλο που κάνει η κλασική διαδρομή με τα σκιερά και με μεγάλες ποσότητες χιονιού σημεία από τα οποία περνά. Την αρχή του "Ντερέκι" θα την βρούμε πάνω από το καταφύγιο της Πετρόστρουγκας όπου βρίσκουμε το μικρό ελικοδρόμιο του καταφυγίου. Από εκεί ξεκινά αρχικά ομαλή ράχη που στην συνέχεια γίνεται πιο απότομη και είναι αυτή κατά μήκος της οποίας κινείται το μονοπάτι Ντέρεκι. Αυτό το μονοπάτι μετά από αρκετά επίπονη ανάβαση μας οδηγεί στην αλπική ζώνη του βουνού όπου γίνεται πολύ πιο ομαλό για να μας οδηγήσει τελικά στην κορυφή Σκούρτα. Από εκεί επιστρέφουμε από την ίδια διαδρομή που ακολουθήσαμε κατά την ανάβαση αλλά βέβαια με αντίθετη φορά. Φτάνοντας στο καταφύγιο της Πετρόστρουγκας και ενώ βρισκόμαστε μπροστά από αυτό στρίβουμε δεξιά για να βρούμε και να ακολουθήσουμε το μονοπάτι ΓΚΟΡΤΣΙΑ-ΟΡΟΠΕΔΙΟ ΤΩΝ ΜΟΥΣΩΝ με κατεύθυνση προς την Γκορτσιά. Περνάμε και πάλι από τις δασικές θέσεις Κόκκα και Μπάρμπα για να φτάσουμε τελικά στο τέλος του μονοπατιού (δηλαδή την αρχή του) που βρίσκεται στην δασική θέση Γκορτσιά. Εκεί βρίσκεται ο χωματόδρομος που στα αριστερά κατευθύνεται προς την δασική θέση Σέλωμα αλλά εμείς θα στρίψουμε δεξιά αφού τελικός μας στόχος είναι ο ασφαλτόδρομος για τα Πριόνια. Προσπερνάμε στα αριστερά τον ξύλινο στάβλο που το καλοκαίρι φιλοξενεί τα μουλάρια που ανεβάζουν τα εφόδια για τα καταφύγια και σε λίγα εκατοντάδες μέτρα βρίσκουμε τον ασφαλτόδρομο ΛΙΤΟΧΩΡΟ-ΠΡΙΟΝΙΑ. Στο σημείο αυτό ολοκληρώνεται η χειμερινή μας πεζοπορία στην κορυφή Σκούρτα του Ολύμπου ξεκινώντας αλλά και τερματίζοντας στην δασική θέση Γκορτσιά ή όπως αλλιώς είναι γνωστότερη ως "Διασταύρωση" ακολουθώντας αρχικά το μονοπάτι ΓΚΟΡΤΣΙΑ-ΟΡΟΠΕΔΙΟ ΤΩΝ ΜΟΥΣΩΝ και στην συνέχεια το μονοπάτι ΝΤΕΡΕΚΙ (ΠΕΤΡΟΣΤΡΟΥΓΚΑ-ΚΟΡ.ΣΚΟΥΡΤΑ).